2006. június. 19. 14:03
MTI
Utolsó frissítés: 2006. június. 20. 09:16
Itthon
Amnesty: Magyarország benne volt a fogolyszállítási akciókban
Az Amnesty International (AI) nyilvánosságra hozta azokat a birtokában lévő információkat, amelyekről azt feltételezi, hogy kapcsolatban állhatnak a CIA fogolyszállítási programjával. Szerintük több, Magyarországon leszállt gépnek is közel lehet az akcióhoz. A szervezet szerint nemzetközi jogot sért a magyar állam.
Az AI azt feltételezi, hogy a CIA fogolyszállítási (rendition) programjával kapcsolatban állhat az a repülőgép, amely 2005 októberében Izlandról repült Budapestre, majd másnap továbbrepült, s célállomása ismeretlen volt. A közlés szerint a repülőgép megfigyelők leírása szerint a Közel-Kelet irányába haladt. Szintén ilyen kapcsolatot feltételez az AI azzal a repülőgéppel kapcsolatban, amely 2003 májusában a jordániai Ammanból érkezett Budapestre, és még aznap továbbrepült Frankfurtba.
Az AI adatai szerint 2005 januárjában Kuvaitból repült Budapestre egy gép, s még aznap továbbrepült Rómába. 2005. szeptember 4-én a newfoundlandi Ganderből repült egy másik gép Budapestre, s még aznap továbbrepült Bishkekbe (Kirgizisztán), másnap visszarepült Budapestre, majd onnan Ganderbe.
Az AI semmilyen feljegyzést nem talált arról a két járatról, amely 2004 augusztusában, és november 20-án Budapesten szállt le és fel: "arról, hogy ez a két járat honnan érkezett illetve hova repült tovább".
A nemzetközi szervezet szerint ezekben az esetekben nemcsak a nemzetközi jogot sérthette meg a magyar állam, hanem a hatályos hazai jogszabályokat is. A közlemény hivatkozik egy kormányrendeletre, amely "kimondja, hogy feltartóztatható (elfogható) és leszállásra felszólítható az a légi közlekedésben résztvevő légi jármű, amelyet felismerhetően jogellenes célra használnak".
Az AI választ vár arra, hogy kért-e valaha az Egyesült Államok kormánya fel- és leszállási engedélyt a magyar hatóságoktól a fogolyátadási programban résztvevő járatok számára, s a magyar hatóságokat informálták-e arról, hogy a CIA gépei használják a repülőtereket, s ha igen, akkor ezekre a megkeresésekre mi volt a magyar fél válasza.
A szervezet tudni szeretné azt is, hogy kért-e a magyar kormány bármiféle visszaigazolást a fent említett járatok céljáról, s ha igen, akkor milyen információkat kért, illetve milyen eljárás következett, ha a kérdésekre nem érkezett válasz.
Felteszik azt a kérdést is, hogy folytatott-e már a magyar kormány vizsgálatot a fent felsorolt járatokkal kapcsolatban, s az AI elvárja, hogy a magyar szervek hozzák nyilvánosságra annak eredményét.
Fodor Márk, az AI magyarországi igazgatója az általa aláírt közleményben kitér arra is, felkérik mindazokat, akik hivatalosan is találkozni fognak George W. Bush amerikai elnökkel, hogy szólítsák fel a guantanamói támaszpont bezárására és a fogolyszállítási program befejezésére.
Polgár Viktor külügyi szóvivő csütörtökön, egy nappal azután, hogy a nemzetközi szervezet bejelentette, levelet írt a miniszterelnöknek, az MTI-nek úgy nyilatkozott: Magyarország már korábban tisztázta, hogy semmilyen formában nem volt köze az amerikai fogolyszállítások ügyéhez.
A Fodor Márk által megfogalmazott konkrét kérdésekre válaszolva közölte: az Egyesült Államok kormánya soha nem kért fel- és leszállási engedélyt a magyar hatóságoktól a fogolyátadási programban részt vevő járatok számára.
Polgár Viktor elmondta azt is: a magyar hatóságokat nem informálták arról, hogy a CIA gépei használják-e a repülőtereket. Azzal kapcsolatban, kért-e a magyar kormány bármiféle visszaigazolást a fent említett járatok céljáról, a szóvivő leszögezte: nem kért. "Miért kért volna? A nemzetközi légi közlekedésben azt nézik, hogy a jármű rendelkezik-e a szokásos engedélyekkel" - tette hozzá Polgár Viktor.
Az AI adatai szerint 2005 januárjában Kuvaitból repült Budapestre egy gép, s még aznap továbbrepült Rómába. 2005. szeptember 4-én a newfoundlandi Ganderből repült egy másik gép Budapestre, s még aznap továbbrepült Bishkekbe (Kirgizisztán), másnap visszarepült Budapestre, majd onnan Ganderbe.
Az AI semmilyen feljegyzést nem talált arról a két járatról, amely 2004 augusztusában, és november 20-án Budapesten szállt le és fel: "arról, hogy ez a két járat honnan érkezett illetve hova repült tovább".
A nemzetközi szervezet szerint ezekben az esetekben nemcsak a nemzetközi jogot sérthette meg a magyar állam, hanem a hatályos hazai jogszabályokat is. A közlemény hivatkozik egy kormányrendeletre, amely "kimondja, hogy feltartóztatható (elfogható) és leszállásra felszólítható az a légi közlekedésben résztvevő légi jármű, amelyet felismerhetően jogellenes célra használnak".
Az AI választ vár arra, hogy kért-e valaha az Egyesült Államok kormánya fel- és leszállási engedélyt a magyar hatóságoktól a fogolyátadási programban résztvevő járatok számára, s a magyar hatóságokat informálták-e arról, hogy a CIA gépei használják a repülőtereket, s ha igen, akkor ezekre a megkeresésekre mi volt a magyar fél válasza.
A szervezet tudni szeretné azt is, hogy kért-e a magyar kormány bármiféle visszaigazolást a fent említett járatok céljáról, s ha igen, akkor milyen információkat kért, illetve milyen eljárás következett, ha a kérdésekre nem érkezett válasz.
Felteszik azt a kérdést is, hogy folytatott-e már a magyar kormány vizsgálatot a fent felsorolt járatokkal kapcsolatban, s az AI elvárja, hogy a magyar szervek hozzák nyilvánosságra annak eredményét.
Fodor Márk, az AI magyarországi igazgatója az általa aláírt közleményben kitér arra is, felkérik mindazokat, akik hivatalosan is találkozni fognak George W. Bush amerikai elnökkel, hogy szólítsák fel a guantanamói támaszpont bezárására és a fogolyszállítási program befejezésére.
Polgár Viktor külügyi szóvivő csütörtökön, egy nappal azután, hogy a nemzetközi szervezet bejelentette, levelet írt a miniszterelnöknek, az MTI-nek úgy nyilatkozott: Magyarország már korábban tisztázta, hogy semmilyen formában nem volt köze az amerikai fogolyszállítások ügyéhez.
A Fodor Márk által megfogalmazott konkrét kérdésekre válaszolva közölte: az Egyesült Államok kormánya soha nem kért fel- és leszállási engedélyt a magyar hatóságoktól a fogolyátadási programban részt vevő járatok számára.
Polgár Viktor elmondta azt is: a magyar hatóságokat nem informálták arról, hogy a CIA gépei használják-e a repülőtereket. Azzal kapcsolatban, kért-e a magyar kormány bármiféle visszaigazolást a fent említett járatok céljáról, a szóvivő leszögezte: nem kért. "Miért kért volna? A nemzetközi légi közlekedésben azt nézik, hogy a jármű rendelkezik-e a szokásos engedélyekkel" - tette hozzá Polgár Viktor.