2006. április. 05. 21:35 hvg.hu Utolsó frissítés: 2016. április. 04. 21:07 Itthon

Orbán a nézőkkel kommunikált, Gyurcsány Orbánnal

Az ilyen típusú események a saját tábor aktivizálására jók, a bizonytalanokra kevés hatással vannak – véli Marián Béla, a Marketing Centrum kutatási vezetője a miniszterelnöki jelölti tévévitáról. A stúdióban Gyurcsány Ferenc győzött, közönség előtt Orbán Viktor - véli Krecz Tibor kommunikációs szakember.

Szubjektív
Mondja el Ön is a véleményét a hvg.hu fórumán!

A jelöltek vitáját majdnem mindegyik magyar nyelvű tévécsatorna közvetítette, ebben a műsorsávban mintegy hétmillió ember szokott tévézni, tehát hatmillió valószínűleg biztosan látta Orbán Viktort és Gyurcsány Ferencet. A nagy nézettség ellenére Marián Béla közvélemény-kutató úgy véli, elsősorban a saját tábor mozgósítására volt alkalmas a szerda esti asszó. Ebben biztos, hogy Gyurcsány Ferenc volt a sikeresebb. Ő volt a dinamikusabb, a felkészültebb és kezdeményezőbb, hozzá képest Orbán fásultabbnak és felkészületlenebbnek tűnt.

A vitán túl nagyon fontos szerepe lesz majd a vita értékelésének, hogy a szakértők, a sajtó miképpen fogja majd kommentálni magát a vitát. A párbaj témáinak racionális, tartalmi elemzése biztosan Gyurcsánynak kedvez, ő mondott számokat, amelyek ellenőrizhetőek és az ő kompetenciáját igazolják. Ha az elemzésekben nagyobb szerepet kapnak a lélektani és a kommunikációs tényezők, akkor a lehengerlő Gyurcsány akár még túl is nyerhette magát, mert az is lehet, hogy a választók a gyengébb, Orbán mellé állnak, mert utólag a kormányfőt „túl kegyetlennek” látják.

Feltűnő volt a két vitapartner eltérő kommunikációs stratégiája: Orbán a nézőkkel, a választókkal kommunikált, míg Gyurcsány Orbánhoz beszélt. Gyurcsány lelkesíteni és hitet akart sugározni, míg Orbán csapdahelyzetben volt, egyszerre akart az eladósodottságról, a gazdasági csődről és az életszínvonal romlásáról beszélni, illetve jelentős ígéreteket tenni.

Orbán célja elsősorban az SZDSZ választási esélyeinek csökkentése volt, ebben ügyesen mozgott az oktatási témánál. Gyurcsány fel is adta neki a magas labdát, amit a Fidesz első embere le is ütött. A többi szakpolitikai kérdésben vagy a miniszterelnök tűnt jobbnak, vagy döntetlen eredmény született – véli Marián Béla.

A steril „vitakörülményekhez” is jobban alkalmazkodott a kormányfő, jobban gazdálkodott az idejével, és ügyesebben találta meg a hangot. Ezzel együtt Orbán végszava jobbra sikeredett, mert Gyurcsánynak felesleges volt felhozni a fideszes kopogtatókat. Ezt a Fidesz elnöke ügyesen kontrázta meg, „ez végül adott az egész vitának egy vajszínű árnyalatot, de Gyurcsány sikerén nem változtatott” - summázott Marián.

Krecz Tibor kommunikációs szakember szerint a vita csalódás volt, a szabott keretek méltatlanok s alkalmatlanok a közügyek átbeszélésére, s arra, hogy az állampolgárok felelősen döntsenek; egyébként a stúdióban győzött Gyurcsány Ferenc, közönség előtt győzött Orbán Viktor.

Krecz a hvg.hu-nak elmondta: „Gyurcsány a stúdióban akarta megverni Orbán Viktort, de Orbán mindenki másnál hamarabb vette fel a szemkontaktust a közönséggel, s a rendelkezésére álló teljes időt arra használta fel, hogy összesen hét televíziócsatornán keresztül beszéljen hozzájuk. Az mindegy is, hogy hogyan."

Az ilyen keretek között zajló vitákat azonban a társadalomnak el kell utasítania - véli Krecz, aki szerint a feszes szabályok azokon a feltételezéseken alapulnak, hogy a két vetélytárs képtelen szalonképesen vitatkozni egymással, vitájukat pedig egyetlen riporter sem tudja tisztességesen, részrehajlás nélkül levezetni.

Kikérem magamnak, a jelöltek, a tömegtájékoztatás és a megvitatott témákban érintett emberek nevében is, hogy sorsfordító kérdéseket összesen 480 másodpercben kelljen átbeszélnie két olyan politikusnak, akik közül az egyiknek döntő befolyása lesz az ügyeinkre. Ezek sorskérdések, minden korábbinál fontosabbak, s több időt, mélyebb elemzést és hosszabb vitát érdemelnek - mondta a szakember.

Hirdetés