2006. március. 21. 17:45
MTI
Utolsó frissítés: 2006. március. 21. 17:45
Itthon
Megérkezett az első öt Gripen
Öt Gripen vadászgép érkezett a kecskeméti légi bázisra abból a 14 repülőből, amelyet Svédországtól bérel Magyarország. A gépek a tízéves bérleti idő letelte után magyar tulajdonba kerülnek.
A kecskeméti légi bázisra érkező Gripenek leszállása után Tóth Gábor alezredes, a Puma repülőszázad parancsnoka jelentette Juhász Ferenc honvédelmi miniszternek, hogy a svédországi kiképzési feladatokat teljesítették.
A rövid, minden ceremóniától mentes érkezés után Pető István dandártábornok, a Magyar Honvédség 59. Szent-Györgyi Dezső Repülőbázis parancsnoka elmondta, hogy a gépeket március 30-án veszik át a svéd kormány képviselőjétől. A tervek szerint 2008 elején érkezik meg a tizennegyedik vadászgép, és 2009-től a Gripen repülőszázad teljesen hadra fogható lesz, a tervek szerint akkortól kezdik átvenni a készültségi szolgálatot a MiG-29-esektől.
A három együléses és a két kétüléses Gripent négy magyar és három svéd pilóta hozta Magyarországra. Az út a kecskeméti légi bázisig másfél óráig tartott. A svéd légierő satenasi bázisán 2005 januárjától öt magyar pilóta, áprilistól 16 technikus vett részt képzésen.
Tóth Gábor alezredes, a MiG-29-es és a Gripen összehasonlítására vonatkozó kérdésre válaszolva ismertette, hogy a manőverező-képessége, a kezelhetősége a Gripennek jobb, olyan "női gép"; a tolóerő tekintetében a MiG-29-es a győztes, mert dupla hajtóművel gyártották.
Az Orbán-kormány idején, 2001 novemberében Stockholmban írta alá a magyar és a svéd védelmi miniszter azt a szerződést, amelynek értelmében Magyarország 14 Gripen vadászrepülőt bérel. Két kétüléses és tizenkét együléses Gripen vadászrepülőgépet rendelt a magyar légierő. A 210 milliárd forint összértékű szerződés magában foglalja a Gripenekhez tartozó földi berendezéseket, többek között egy szimulátort, és a pilóták és a műszaki személyzet kiképzését is.
A Gripen vadászrepülő Svédország önálló fejlesztésű, olcsón üzemben tartható, többfeladatú, könnyű harci repülőgépe. A Gripen (griff) elnevezést a félig sas, félig oroszlán formájú mitológiai alakból származtatják. A svéd légierő 1997-ben állította szolgálatba. Kacsa előszárnyas, deltaszárnyú gép, ezért kitűnő a manőverező képessége.
A vadászgépeket gyártó Saab gyárában 2003 októberében kezdődött meg az első Magyarországra készülő vadászgép összeszerelése. Az egyhajtóműves vadászgép a hangsebesség közel kétszeresével képes repülni.
A rövid, minden ceremóniától mentes érkezés után Pető István dandártábornok, a Magyar Honvédség 59. Szent-Györgyi Dezső Repülőbázis parancsnoka elmondta, hogy a gépeket március 30-án veszik át a svéd kormány képviselőjétől. A tervek szerint 2008 elején érkezik meg a tizennegyedik vadászgép, és 2009-től a Gripen repülőszázad teljesen hadra fogható lesz, a tervek szerint akkortól kezdik átvenni a készültségi szolgálatot a MiG-29-esektől.
A három együléses és a két kétüléses Gripent négy magyar és három svéd pilóta hozta Magyarországra. Az út a kecskeméti légi bázisig másfél óráig tartott. A svéd légierő satenasi bázisán 2005 januárjától öt magyar pilóta, áprilistól 16 technikus vett részt képzésen.
Tóth Gábor alezredes, a MiG-29-es és a Gripen összehasonlítására vonatkozó kérdésre válaszolva ismertette, hogy a manőverező-képessége, a kezelhetősége a Gripennek jobb, olyan "női gép"; a tolóerő tekintetében a MiG-29-es a győztes, mert dupla hajtóművel gyártották.
Az Orbán-kormány idején, 2001 novemberében Stockholmban írta alá a magyar és a svéd védelmi miniszter azt a szerződést, amelynek értelmében Magyarország 14 Gripen vadászrepülőt bérel. Két kétüléses és tizenkét együléses Gripen vadászrepülőgépet rendelt a magyar légierő. A 210 milliárd forint összértékű szerződés magában foglalja a Gripenekhez tartozó földi berendezéseket, többek között egy szimulátort, és a pilóták és a műszaki személyzet kiképzését is.
A Gripen vadászrepülő Svédország önálló fejlesztésű, olcsón üzemben tartható, többfeladatú, könnyű harci repülőgépe. A Gripen (griff) elnevezést a félig sas, félig oroszlán formájú mitológiai alakból származtatják. A svéd légierő 1997-ben állította szolgálatba. Kacsa előszárnyas, deltaszárnyú gép, ezért kitűnő a manőverező képessége.
A vadászgépeket gyártó Saab gyárában 2003 októberében kezdődött meg az első Magyarországra készülő vadászgép összeszerelése. Az egyhajtóműves vadászgép a hangsebesség közel kétszeresével képes repülni.
Gazdaság
MTI
2006. január. 26. 12:42
Gripen-ellentételezés: az újabb, 9,3 milliárdos teljesítés
Itthon
Kulcsár Hajnal (hvg.hu)
2005. május. 20. 12:55
Magyar légierő: kicsi, de erős?
Itthon
MTI
2005. február. 16. 17:12
Felszállt az első magyar Gripen
Itthon
MTI/hvg.hu
2005. január. 25. 15:00
Svédország: elkészült az első magyar Gripen vadászgép
Gazdaság
MTI
2005. november. 24. 12:41