Nem kérnek a negatív kampányból a netpolgárok
Az internetezők többsége szerint a negatív kampány elfogadhatatlan része a nyilvánosságnak, és egyaránt árt annak, akikre irányul és annak, aki csinálja. Az internetezők szerint Magyarországon több a negatív kampány az üzleti és a politikai életben, mint Nyugat-Európában vagy az Egyesült Államokban.
Januárban a negatív kampány megítéléséről, hatásai felől érdeklődött az 18-69 éves internetezők körében az NRC Piackutató Kft. A megkérdezettek kétharmada szerint negatív kampánynak nincsen helye sem az üzleti életben, sem a politikában. Ugyanúgy 5 százalék gondolja, hogy a negatív kampány inkább megengedett a politikában, de az üzleti életben nem, minthogy inkább megengedett az üzleti életben, de a politikában nem. Szintén 5 százalék szerint a negatív kampány része a nyilvánosságnak, így akár a politika, akár az üzleti élet területein elfogadható.
A kistelepüléseken élők (76 százalék), a 40 évnél idősebbek (80 százalék) körében nagyobb valószínűséggel találunk olyanokat, akik nem tartják egy marketing kampány elfogadható részének a negatív kampányt. A 18-29 évesek között felül vannak reprezentálva azok (8 százalék), akik az üzleti életben elfogadhatónak, de a politikai életben elfogadhatatlannak tartják a negatív kampányt.
Az internetezők jelentős része, 36 százaléka úgy gondolja, hogy Magyarországon több a negatív kampány, mint az Egyesült Államokban vagy Nyugat-Európában. 27 százalék szerint a magyarországi negatív kampányok mennyisége megfelel a nyugati szintnek, 7 százalék szerint hazánkban kevesebb a negatív kampány, 31 százalék nem tudja ezt megítélni.
A válaszadók közel kétharmada, 65 százaléka szerint egy negatív kampány egyaránt árt annak, akire irányul és annak is, aki terjeszti. Míg 16 százalék szerint csak a terjesztőre káros, 12 százalék szerint pedig csak az alanynak árt a negatív kampány.
A felmérést az NRC 2006. január 15. és 30. között végezte 1000 internet-használó online megkérdezésével. Az adatbázist az TNS-NRC InterBus kutatásának offline adataival súlyoztuk, így az a legfontosabb demográfiai ismérvek tekintetében reprezentatív a legalább hetente internetező 18-69 éves magyar lakosságra nézve.