Orosz kártérítést kérhetnek a lezuhant MiG-29-es miatt
Kizárta a pilóta hibáját a MiG-29-es balesetet vizsgáló bizottság - közölte a Honvédelmi Minisztérium (HM) szóvivője. Abban az esetben, ha garanciális jellegű meghibásodásról van szó, akkor a HM kártérítést fog kérni a felújítást elvégző gyártól.
A pilóta megtartott minden előírást, a repülőgép hajtóműve leállásának pillanatától a katapultálás végrehajtásáig a vészhelyzetre előírtak szerint tevékenykedett.
"(a repülőgép pilótája) a feladatot a legjobb tudása szerint, a vonatkozó szabályok szerint hajtotta végre (...) a repülőgépet azt követően hagyta el, hogy a légi járművet biztonságos katapultálási zónába vezette" - mondta Bocskai István. Hozzátette: "Ebben az esetben az ő személyi felelőssége nem áll meg".
A repülőgép feketedobozának vizsgálata során kiderült, hogy repülés közben a jobb oldali hajtómű fordulatszáma egy másodperc alatt lecsökkent, majd egy úgynevezett pompázs jelenség állt be, amelynek következtében tűz keletkezett.
Bocskai szerint a pompázs egy műszaki szakszó, azt a jelenséget takarja, amikor nem kap elegendő levegőt a hajtómű.
A továbbiakban kizárólag a repülőgép hajtóművét vizsgálják, a garanciális javításokat elvégző orosz gyári szakértők bevonásával, akik szerdán érkeznek Magyarországra. Abban az esetben, ha garanciális jellegű meghibásodásról van szó, akkor a Honvédelmi Minisztérium kártérítést fog kérni a felújítást elvégző gyártól.
Mint mondta, a repülőgépek hajtóművére a baleset bekövetkeztekor érvényben volt az egy évre szóló garancia. A tavalyi gyári nagyjavítással a hajtóművek üzemideje 500 órával meghosszabbodott, azonban ezek a gépek ennyit még nem repültek a felújítás óta.
A szóvivő arról is beszámolt, hogy a honvédség rendbe teszi azt a területet, ahol a MiG-29-es lezuhant. A kiképzési repülést ugyan leállították a vizsgálat idejére, azonban a készenléti szolgálatot folyamatosan ellátja a légierő. A gép május 11-én zuhant le Kecskeméten, a pilóta sikeresen katapultált.