Eddig hatan tettek feljelentést Budapesten, a zuglói rendőrkapitányságon amiatt, hogy ismeretlenek megcsapolták a bankszámlájukat. Mind a hat esetben nyomozást rendeltek el – közölte a hvg.hu-val szerdán a Budapesti Rendőr-főkapitányság. Továbbra sem tudni, pontosan hány banknál, hány károsult lehet. Nincs hír arról sem, jóváírták-e már valakinek a számláján az ellopott pénzt.
A hvg.hu szombaton írta meg, hogy több tízezer forinttal lett kisebb az egyenlegük szombat reggelre azoknak a magyar számlatulajdonosoknak, akiknek a számlájáról csalók emeltek le pénzt, valószínűleg külföldön. A bankok rendszere szerint az Egyesült Államokban, Chicagóban vették fel a pénzt.
Budapesten, a zuglói rendőrkapitányságon szombaton kora délutánig négyen tettek feljelentést amiatt, hogy éjszaka pénzt loptak a bankszámlájukról. A Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) szerdai tájékoztatásában már hat feljelentőről írnak, mindegyik a XIV. kerületben tett panaszt amiatt, hogy ismeretlenek különböző összegeket emeltek le a bankszámlájukról. Azt nem tudni, pontosan mennyi pénzről van szó.
Az eddig beszerzett adatok alapján mind a hat esetben számítógépes rendszer elleni bűncselekmény elkövetésének gyanúja miatt ismeretlen tettes ellen rendeltek el nyomozást – közölték.
Hajnali telefon, reggeli meglepetés
A hvg.hu információi szerint két pénzintézet, az Erste Bank és a Citibank ügyfelei között biztosan vannak olyanok, akiknek megcsapolták a számláját. Szerdai sajtóhírekben említést tesznek egy harmadik bankról, a CIB Bankról is.
Az egyik citibankos ügyfelet szombat hajnali fél háromkor a pénzintézet ügyfélszolgálatáról hívták fel, és megkérdezték tőle, külföldön van-e éppen, mert a rendszerük külföldi tranzakciót jelzett. Miután az ügyfél nemmel válaszolt, az adatazonosítás után letiltották a kártyáját, de már későn. A nem sokkal később érkező banki sms-ből kiderült, hogy szinte az összes elérhető pénzét, több mint 200 ezer forintot, négy részletben emelték le külföldön.
Körülbelül 90 ezer forint hiányzott az Erste Bank egyik ügyfelének számlájáról, és ő csak reggel vette észre a hiányt, amikor elolvasta a tájékoztató sms-t. A csalók nála is próbálkoztak többször, de rosszul ütötték be a PIN-kódot, ezért tudtak csak kevesebb pénzt megkaparintani.
Egy másik ügyfélnek ugyancsak 90 ezer forintját lopták el, de ezt csak akkor vette észre, amikor vásárláskor fizetni akart szombaton, a zárolás miatt azonban nem tudott.
A pénzlopás időzítése is rendkívül kellemetlen volt az ügyfelek szempontjából. A háromnapos ünnep miatt a bankok nem tudtak érdemben foglalkozni a csalások ügyével egészen a keddi nyitásig, csak a letiltást intézték el. A megcsapolt számlákon maradt pénzt sem adták ki a zárolás miatt. Erre csak a bankfiókokban, személyesen volt lehetőség - már ahol találtak ilyen fiókot keddig.
Húsvéti skimming
„Pár ügyfél érintett” – ez olvasható az Erste Bank válaszában, amelyet a hvg.hu-nak küldtek az ügyben. A pénzintézet szerint „az elmúlt napokban néhány ügyfél gyanús számlamozgást tapasztalhatott”. Ennek oka az úgynevezett skimming, amikor illetéktelenek lemásolják a bankkártyák adatait.
Az Ersténél kérik, hogy akik gyanús kártyahasználatot tapasztalnak, azonnal tiltsák le a kártyájukat, illetve nyújtsanak be reklamációt a banknak. Ha a panaszt jogosnak találják, a vizsgálat után kártalanítják az ügyfelet, és ezeket az eseteket kiemelten kezelik – ígérik. A bank feljelentést fog tenni, de fontos, hogy ezt az ügyfelek is tegyék meg – tették hozzá.
Az Erste válaszában állítják, hogy a rendőrségen nagyon hamar felveszik a jegyzőkönyvet, ez azonban a valóságban nem mindig igaz. Szombaton, a zuglói kapitányságon például órákig vártak egyes ügyfelek, mire felvették a panaszukat.
Az Erste Bank közölte azt is, hogy a mostani visszaéléseknek nincs közük a Global Payments amerikai szolgáltatónál történt csaláshoz.
A Citibank az Ersténél is szűkszavúbb volt. Néhány soros válaszukban közölték, hogy ügyfeleik adatainak biztonsága prioritás számukra. Állításuk szerint a Citi kiemelt biztonsági stratégiával rendelkezik, melynek részeként folyamatosan nyomon követik a gyanús tranzakciókat. Ügyfeleik nem felelősek a betéti vagy hitelkártyáik jogosulatlan használatáért – tették hozzá. A károsultak számáról nem adtak tájékoztatást. Egyelőre nem tudni konkrétumokat a meglopott ügyfelek kártalanításáról sem. Ha a vizsgálat hosszúra nyúlik, a bank akár a törvény által előírt határidőt is kivárhatja a jóváírásig.
A CIB Bank azt közölte, hogy csak egyetlen, őket érintő bűnözői visszaéléssel találkoztak, ebben az esetben biztonsági rendszerk azonnal érzékelte a problémát, értesítették, majd kártalanították ügyfelüket és megtették a további szükséges intézkedéseket.
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSzÁF) sajtóosztályán azt közölték, hogy a felügyelet nem illetékes az ügyben, az esettel kapcsolatban leginkább az érintett bankok tudnak tobábbi információkat adni.
Amit az ügyfél megtehet
A mostani esetek is azt mutatják, hogy a lehető legóvatosabban kell használni a bankkártyákat. Nemcsak a gyanús automatákat és bolti terminálokat jobb kikerülni, hanem a gyanús ajtónyitó szerkezeteket is, amelyeknél szintén lemásolhatják a kártyák adatait.
Van, aki az ajtókat olyan mágneskártyával nyitja, amelyen nincs felvehető készpénz. Mások, ha van ilyen szolgáltatás a bankjukban, olyan alszámlát nyitnak, amelyről kártyával nem vehető fel pénz, és ezen tartják pénzük nagy részét, a főszámlán csak annyit hagynak, amennyi feltétlenül szükséges. Érdemes sms-szolgáltatást is kérni, amellyel szintén nyomon követhető a pénzmozgás, valamint készpénzfelvételi és vásárlási limitet beállíttatni.
* * * Már teljesen ingyenes bankszámlák is elérhetőek
Sokan fizetnek éves szinten több tízezer forintot csak azért, mert van saját bankszámlájuk. Azonban léteznek már teljesen ingyenes számlacsomagok is! A Bankmonitor bankszámla kalkulátora – a bankolási szokásai alapján - mindenkinek személyre szabottan megmutatja az elérhető legkedvezőbb ajánlatokat.