Egyes tanárok szoktak saját jegyzeteket adni a diákoknak, hogy az órákon inkább rájuk figyeljenek, egy amerikai kutatás eredménye alapján pedig ez jobb tanulmányi eredményeket biztosít.
A Washington University kutatói arra voltak kíváncsiak, hogy a kézhez kapott jegyzetek milyen hatással vannak a diákok vizsgaeredményeire, és hogy a jegyzetek közül melyik a hatásosabb típus. Vannak tanárok, akik szoktak jegyzeteket adni a diákoknak, hogy írás helyett rájuk figyeljenek, és a vizsgálat megerősítette, hogy ez eredményes módszer.
Három csoportba osztották a hallgatókat, akiknek egy előadáson kellett figyelniük, majd később az elhangzottakból vizsgázniuk. Egyesek üres papírlapot kaptak a jegyzetelésre, mások kaptak kész, vázlatpontos jegyzeteket az óra tartalmáról, egyesek pedig diagrammokkal, magyarázó illusztrációkkal teli jegyzetet kaptak a tanártól. A résztvevők egyik fele kifejezetten jó tanulókból állt, a többiek pedig a gyengén teljesítők közé tartoztak.
A vizsga után értékelték az eredményeket, amelyből érdekes dolgok derültek ki. Például amikor nem irányzott kérdésekre kellett válaszolni, hanem általánosságban beszélni az előadás tartalmáról, akkor – függetlenül a diákok képességeitől – jobb eredményt értek el azok, akik előre elkészített jegyzeteket kaptak. Amikor a tananyag bizonyos részeire kérdeztek rá, akkor már csak a jó tanulóknál volt látható, hogy jobb eredményeket érnek el, mint azok, akiknek maguktól kellett jegyzetelniük.
A diagrammok és egyéb illusztrációk fontossága viszont megkérdőjelezhetetlen: az általános számonkérésnél és az irányított kérdéseknél is jobban vizsgáztak az ilyen jegyzetet kapó hallgatók, mint azok, akik csak vázlatpontos jegyzetet kaptak, vagy még azt sem.
Ettől persze még nem változik meg minden tanár, a legtöbb diák kénytelen lesz továbbra is jegyzetelni, de ha már ezt kell tenniük, egy másik kutatási eredmény miatt azt ajánljuk, hogy kézzel tegyék és ne laptoppal, utóbbi esetben ugyanis rontanak a jegyeiken.