Ingatlan Novotny Dénes 2022. június. 07. 13:40

Leég-e a ház is, ha otthon töltjük az autót?

Viszonylag kevés szó esik róla, de a kigyulladó elektromos autók többnyire nem azok, aminek látszanak: az esetek többségében nem a kocsival, hanem a töltés mögötti villamos hálózattal van a baj, annak a szűkösségei okozhatnak problémát. Az e-mobilitási szakértő elárulja, mi lehet a teendő.

Sokat olvashatunk róla, hogy a publikus töltőhálózat terjedési sebessége nem tudja tartani a lépést az elektromos autók robbanásszerű növekedésével. Miközben ez a megállapítás igaz, ne feledkezzünk meg arról, hogy a fosszilis energiával duruzsoló motor helyett akkumulátorral közlekedő kocsik többségét nem publikus helyeken töltik: sokkal meghatározóbb terepnek számítanak az otthonok és a munkahelyek, becslések szerint ezeken négyszer-ötször(!) többet töltik az elektromos autókat, mint a publikus töltőoszlopokon.

 

Elektromos autó töltése a Magyar Telekom Csoport garázsában
Túry Gergely

Ez attól a pillanattól válhat komoly gonddá, amikor a dugalj és a mögötte lévő elektromos hálózat nem tud megbirkózni a feladattal, hiszen ezek többsége – és ez különösen érvényes a régebbi kiépítésekre – nem ekkora igénybevételre lett tervezve. Ha órákon keresztül és maximális kihasználtsággal folyik át rajtuk az áram, a vezetékek és a dugaljak is könnyen túlmelegedhetnek, és ez nem egyszer vezet tűzesetekhez. A médiában vissza-visszatérő autótüzekről, a lángra lobbanó elektromos autókról szóló híradások is többnyire ezekre a szűkösségekre, valamint a nem megfelelő, nem szakszerű kiépítésekre vezethetők vissza.

Bármennyire is kézenfekvőnek tűnik, hogy az éjszaka otthon álló autót a sima fali vezetékből töltsük, érdemes ezt jól átgondolni, mivel a lakások 220 V-os rendszereit nem erre találták ki. Egy legalább tízmilliós autó épségét kár kockára tenni, amikor néhány százezer forintért biztonságos otthoni töltőt is kiépíthetünk. Ehhez ráadásul a legtöbb esetben (például ha már napelemes rendszer telepítésre került) nem kell az áramszolgáltatótól többletteljesítményt igényelni: az otthoni töltők között egyre több típus képes arra, hogy – dinamikus energiamenedzsment funkció – révén a gépjármű akkumulátora akkor kapja az áramot, amikor azzal nem okoz fennakadást a rendszerben. Például este tíztől reggel hatig, amikor az otthonok többségében minden csendes, és minimális az áramfelvétel is. És semmiképp ne olyankor például, amikor a vasárnapi ebéd sül a sütőben, a családfő éppen fúr-farag a garázsban, a család kamasz tagjai pedig porszívózással igyekeznek emelt zsebpénzhez jutni – ráadásul mindezt nagyjából egyszerre…

Jó hír, hogy a töltési teljesítményt egyre több komolyabb töltőberendezés képes dinamikusan szabályozni, ami egyszerre hoz biztonságot és kiszámíthatóságot a rendszerbe. Ez különösen fontos lehet akkor, amikor terjedőben van a prosumer szemlélet: az tehát, hogy az áramot nem csupán fogyasztjuk, hanem – jellemzően a tetőre szerelt napelemekkel – meg is termeljük. Egy átgondolt, a beérkező és a kimenő teljesítményre egyaránt kellő figyelmet fordító rendszerrel egy közepes méretű családi házra szerelt panel gondtalanul képes fedezni az elektromos autó „benzinköltségének” tetemes részét. El kell telnie még egy kis időnek, de ennek az irányvonalnak újabb lendületet adhat a jövőben, ha a mostani jogszabályi környezet megváltozik, és eltűnik a bruttó szaldóelszámolás. Akkortól ugyanis érdemes lesz áramtárolókat beépíteni az otthonokba, ami átírja majd a magánszemélyek áramfogyasztási és -termelési szokásait.

 

Az elektromos autók többségét nem publikus helyeken töltik
Reviczky Zsolt

A jövő persze már a nyakunkon van: a családi házak mellett akad olyan lakóingatlanfejlesztő cég, amelyik már az idén úgy adja át az egyik fővárosi társasházát, hogy abban 64 autóbeállóhoz kiépítésre kerülnek töltőberendezések és biztosított lesz mind a 64 gépjármű egyidőben történő töltése anélkül, hogy a társasház bejövő villamos teljesítményét jelentősen meg kellett volna növelni. Sőt arra lehet számítani, hogy pár éven belül már minden újonnan átadott társasházi parkolóhelyhez és családi ház garázsához alapból kiépítésre kerül falitöltő. Addig is érdemes felhívni a villanyszerelőnk figyelmét arra, hogy a majdani elektromos autónk igényeire is legyen tekintettel, amikor vezetéket cserél vagy épít be az otthonunkban.

A szerző az ALTEO Csoport E-mobilitási üzletágának vezetője

A fenntarthatóság és építkezés összehangolásáról szóló írások támogatója az Alteo

Tudatos otthon
Hirdetés
Kult Kovács Bálint 2024. december. 27. 20:00

„Nem hívtak el a castingra, úgyhogy azt mondtam, nem lesz műtét”

Hogy Major Erik generációja egyik legjobb színésze, az is jelzi, hogy háromszor is jelölték a legígéretesebb pályakezdő díjára, és idén meg is nyerte a Színházi Kritikusok Céhe elismerését. A Radnóti Színház színészével bűnöző édesapja örökségéről, szeretetlenségről és arról is beszélgettünk, miért érezte úgy, visszaadhatja élete egyik legfontosabb főszerepét.