Manapság egyre gyakrabban találkozhatunk hirdetésekkel, melyek nehéz helyzetben lévő fogyasztóknak, nyugdíjasoknak...
Manapság egyre gyakrabban találkozhatunk hirdetésekkel, melyek nehéz helyzetben lévő fogyasztóknak, nyugdíjasoknak, BAR-listásoknak ígérnek megoldást anyagi problémáikra a fogyasztói csoportokon keresztül. A hirdetések azt sugallják, hogy hitelnyújtásról van szó. Nagyon sok lakáshiteles is bajba kerülhet emiatt.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/97033e66-1773-436e-817d-08d9ec31873c.jpg)
Mi történik , ha felkeressük a csoport üzletkötőjét? A legtöbbször a szóbeli tájékoztatás során sem derül ki, hogy valójában fogyasztói csoportról van szó, legtöbbször ugyanis azt az ígéretet kapjuk, hogy a felvenni kívánt összeget már a következő hónapban megkapjuk, különösen akkor, ha előtörlesztést vállalunk –figyelmeztet a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH).
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/63adc0c6-e482-4852-9704-d62e4ff99281.jpg)
Az NFH tapasztalata szerint a szerződés megkötésére azután kerül sor, hogy már kellőképpen meggyőztek minket arról, hogy hitel fogunk felvenni. Ez a szerződés azonban a fogyasztói csoportban történő részvételre irányul és nem hitelfelvételre. A szerződés figyelmes elolvasása és értelmezése legtöbbször elmarad. Ennek oka, hogy addigra minden lényeges kérdést tisztázott a vállalkozás üzletkötője, viszont az is okozhatja, hogy ezek a szerződések bonyolult nyelvezetűek, a jogban járatlan fogyasztók számára nehezen értelmezhetők.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/c1b24592-cf7f-4fa4-9c79-e2581ba84df1.jpg)
A szerződés aláírását követően szembesülünk azzal, hogy a felvenni kívánt összeget a vállalkozás nem folyósítja. Miért is tenné? Hiszen – a szerződésben - nem ígért hitelt. Fogyasztói csoportot szervezett. Ennek lényege, hogy a csoport tagjai meghatározott időközönként törlesztő-részleteket fizetnek a vállalkozásnak. Ezt az összeget arra fordítják, hogy a csoport egy tagja megkapja egy előre meghatározott tárgy megvásárlása céljából. Ezt nevezik vásárlói jognak. Azt, hogy ki kapja meg a vásárlói jogot, sorsolással, illetve előtörlesztés-vállalással döntik el. Mindezek alapján tehát előfordulhat, hogy a tag a futamidő végén jut hozzá a vásárlói joghoz.
Mi a teendő, ha utólag jövünk rá, hogy nem olyan szerződést kötöttünk, mint amilyet szerettünk volna? A szerződés aláírását követő 30 napon belül lehetőség van a szerződés felbontására, amikor a vállalkozás köteles a regisztrációs díjat és a kifizetett részleteket visszafizetni – adja a jó tanácsot az NFH, viszont gyorsan hozzáteszi: ezzel az a probléma, hogy általában 30 napon belül még nem szembesülünk azzal, hogy milyen szerződést is kötöttünk, mivel a „kifizetést” egy hónapon belüli időpontra ígérik. Ezt követően rendes felmondásnak van helye, amikor a regisztrációs díjat már nem kapjuk vissza, a befizetett részleteket is csak a futamidő végén.
Egyre jobban megérheti inkább eltárolni a napelemmel megtermelt áramot
Rövid távon jó módszer a szolgáltatói hálózatos adok-kapok, de hamarosan a tárolásos módszerrel is érdemes lesz megbarátkoznia a napelemeseknek, hiába drágább a tároló egység előállítása és karbantartása.
![](https://cdn.hvg.hu/img/partolo_tagsag/HVG_hetilap_2_ho_50_off_kampany_03_640x360.png)