Ingatlan ingatlanmenedzser.hu 2010. február. 26. 06:00

Tematikus plázák budai gazdagéknak

A bevásárlóközpontok kezdik megérteni, hogy a specializálódás egyre fontosabb eszköz a sikerekhez - olvasható a...

A bevásárlóközpontok kezdik megérteni, hogy a specializálódás egyre fontosabb eszköz a sikerekhez - olvasható a Colliers International kiskereskedelmi piaci tanulmányában.

Az elemzés rámutat: a kiskereskedelmi piacot tekintve a nem-élelmiszer (non-food) kereskedelmi szektorban 7,6%-os csökkenés volt tapasztalható az elmúlt évben. Mindezzel a kereskedők profitabilitása jelentősen csökkent, mely a Magyarországi üzlethálózatok racionalizálásához, bérleti díj újratárgyalásokhoz, üzletméret csökkentéshez és néhol üzletbezáráshoz vezetett. Az üresedési ráta különösen Budapesten kívül és az utcai üzletek esetében magas, de a bérleti díjak minden kereskedelmi helyszínen csökkentek.

Az új motívum: desztinációs központ

A kiskereskedelmi irodapiacon bekövetkező kedvezőtlen változások ugyanakkor a piac egészének letisztulásához vezethetnek. A kereskedelmi ingatlanok új koncepciója a ’desztinációs’ központ lett, amely egyesíti a különleges építészetet és az egyedi kereskedelmi kínálatot. Ezek az úgynevezett "tematikus plázák", amelyek elsősorban Budán, az erősebb vásárlóerővel rendelkezők lakóhelyéhez közel létesültek.

Ezek a plázák sikerrel hozták létre a belváros alternatíváját, vonzóvá téve magukat a nemzetközi márkák előtt, akik egyre szívesebben hozzák ide „zászlóshajó” üzleteiket. "Az eredmény pedig látványos: a véleményformáló, igényes, fizetőképes közönség – médiaszemélyiségek, üzletemberek, hírességek – megjelenése, minek következtében a látogatottság és a forgalmi mutatók egyaránt megemelkedtek" - áll a Coliiers tanulmányában.

Az elmúlt 2-3 év folyamán a MOM Park hatékonyan pozicionálta magát magasabb színvonalú bevásárlóközpontként, és sikeresen vonzott magához olyan bérlőket, mint Gerry Weber, Marc Cain, Gant , Pinko és Calvin Klein. A legaktuálisabb célkitűzését mi sem fémjelzi jobban, mint az, hogy egy új életstílus számára kívánnak teret biztosítani (lifestyle center). A MOM Parknál a helyes irányválasztást alátámasztja az a tény is, hogy a látogatottság és a forgalmi mutatók egyaránt 12%-kal nőttek az elmúlt egy évben.

Jane Petrie, a MOM Park kiskereskedelmi divíziójának vezetője elmondta: a közel 3 éve elindított újrapozicionálás 40-45%-ban valósult meg eddig, és hosszú menetelés áll még előttük, hiszen eddig a kiskereskedelmi terület egyharmadán változtak még csak a bérlők. A cél továbbra is a prémium-, megkülönböztető, és nem utolsó sorban a látogatókat generáló márkák vonzása (pl. Tchibo).

„A munkánk legnehezebb része időnként, hogy a bérlők jelentkezésénél tudni kell nemet mondani, hogy továbbra is az ideális bérlői mix irányába haladjunk” – mondta Jane Petrie, aki hozzátette: Angliában, Németországban és Ausztriában egyaránt jelen levő bérlőjük, a Butlers európai viszonylatban legmagasabb kosárértéket itt Magyarországon, Budán érte el.

Tehát az új életstílus megteremtése, a jó hangulat, a szolgáltatásokra, a parkolásra és a biztonságra fordított figyelem megtérül. Ez azt is alátámasztja, hogy a MOM Parkot a szakma két egymást követő évben  – 2008-ben és 2009-ban – is a „Best Shopping Center of Budapest” díjjal értékelt.

Tudatos otthon
Hirdetés