Balatonring (fotókkal): szeptember 20-án Magyar Nagydíj
A miniszter a beruházást turisztikai és gazdasági sikernek nevezte, Talmácsi...
A miniszter a beruházást turisztikai és gazdasági sikernek nevezte, Talmácsi Gábor motoros világbajnok sikere mellett. Köszönetet mondott egyfelől a Magyarország iránt elkötelezett Sedesa spanyol befektetői csoportnak, hogy a pénzügyi válság ellenére kitartottak a magyarországi terveik mellett, másfelől a MotoGP jogtulajdonos Dorna Sports SL.-nek, hogy a sok lehetőség közül Magyarország mellett döntött.
Bajnai Gordon hangsúlyozta, rendkívül ambiciózus tervről van szó, hiszen egy évnél is kevesebb idő áll rendelkezésre ahhoz, hogy a pálya megépüljön a 2009 szeptember 20-ára tervezett nemzetközi versenyre. Gyenesei István sportért felelős önkormányzati miniszter arról szólt, ha minden a tervek szerint alakul, a világ egyik leggyorsabb, és Európa 9. MotoGP pályája épülhet meg hazánkban. Hozzátette, a versenypálya a becslések szerint már az első évben 100 ezer vendéget csal a Balaton közelébe, 2 milliárd forintnyi pluszbevételhez juttatva a tréséget.
Vicente Cotino, a Sedesa Csoport elnöke elmondta: a Balaton közelsége, a megépült M7-es autópálya, a közeli sármelléki reptér, a kormány támogatása, valamint Szerbia, Szlovénia, Olaszország közelsége nyomott sokat a latba, amikor a sávolyi helyszín mellett döntöttek. A beruházás megvalósítására vegyesvállalatot hoztak létre Balatonring Zrt. néven, amelyben 70 százalékban a Worldwide Circuit Management SL., 30 százalékban a Magyar Turizmus Zrt. a tulajdonos. Az építkezés elkezdődött, melyben a Balaton miatti fokozott környezetvédelmi elvárások teljesítéséhez elkészültek a szükséges tanulmánytervek - tette hozzá.
Suchman Tamás a Balaton Fejlesztési Tanács elnökeként kifejtette, hogy az ország idegenforgalmi bevételeinek harmadát adó balatoni térségnek ehhez hasonló attrakciókra van szüksége ahhoz, hogy sikerüljön meghosszabbítania a turisztikai szezonját. A hatósági engedélyeztetés mentoraként hozzátette, időarányosan megfelelően halad közel 20 engedély megszerzése ahhoz, hogy az előkészítő munkák után, jövő év január végén elkezdődhessen a pálya megépítése.
Ujhelyi István országgyűlési képviselő, a projekt mentora elmondta, másfél éve tárgyal a kormány képviseletében a magyar MotoGP pálya megépítéséről, amiért kezdetben "álmodozónak" nevezték. Az álom megvalósításához egy új pályára és a licenc megszerzése van szükség, ebből az utóbbi már megtörtént, 5 évre hazánké a világbajnokság megrendezésének joga. Mint azt az MTI-nek kifejtette, évente 5 millió euróba kerül ez a licenc, ami bőségesen megtérül a versenyek bevételéből. A pálya megépítését a kormány szerette volna 2010-re vállalni, de a licenc elnyerésének feltétele volt a 2009. évi verseny megrendezése is.
A Balatonring szomszédságában egy ötcsillagos wellness szálloda, golfpálya, szórakozató centrum, logisztikai bázis megépítését és motoros-iskola üzemeltetését is tervezik. A pályaépítéshez nem, de a kapcsolódó létesítményekhez munkahelyteremtő támogatást kaphat a kormánytól a befektető - mondta Ujhelyi István.
Carmelo Ezpeleta, a MotoGP jogtulajdonos Donna Sports SL. vezérigazgatója arról beszélt, hogy a magyar kormány eltökéltsége, és Talmácsi Gábor világbajnoki címe is segített abban a döntésben, hogy a magyarországi motorfutam bekerüljön a jövő évi nemzetközi versenykalendáriumba. Szerinte nemcsak sport, hanem gazdasági sikert is hoz a sávolyi beruházás.
Legfontosabb technikai adatai:
A pálya hossza: 4,232 kilométer
Szélessége: 14/15 méter
Becsült legnagyobb elérhető sebesség: 315 km/ó
Becsült legkisebb elérhető sebesség: 96 km/ó
Becsült elérhető átlagsebesség: 166 km/ó
Leghosszabb egyenes szakasz: 840 m
Második leghosszabb egyenes szakasz: 680 m
Kanyarok száma: 16 (8 bal- és 8 jobbkanyar)
A leghosszabb kanyar: 100 m
A legrövidebb kanyar: 30 m
Befogadóképesség: 80 ezer néző
Parkolóhelyek száma (versenynapokon): 20 ezer autó és 12 ezer motorkerékpár
Állandó parkolóhelyek száma: 9 ezer
Boxok száma: 46
A világbajnokság 2009-es - ideiglenes - programja:
április 12.: Katari Nagydíj, Losail - éjszakai futam
április 26.: Japán Nagydíj, Motegi
május 3.: Spanyol Nagydíj, Jerez de la Frontera
május 17.: Francia Nagydíj, Le Mans
május 31.: Olasz Nagydíj, Mugello
június 14.: Katalán Nagydíj, Barcelona
június 27.: Holland Nagydíj, Assen
július 5.: Amerikai Nagydíj, Laguna Seca - csak MotoGP
július 19.: Német Nagydíj, Sachsenring
július 26.: Brit Nagydíj, Donington Park
augusztus 16.: Cseh Nagydíj, Brno
augusztus 30.: Indianapolisi Nagydíj, Indianapolis
szeptember 6.: San Marinó-i Nagydíj, Misano
szeptember 20.: MAGYAR NAGYDÍJ, BALATONRING
október 4.: Portugál Nagydíj, Estoril
október 18.: Ausztrál Nagydíj, Phillip Island
október 25.: Malajziai Nagydíj, Szepang
november 8.: Valencia Nagydíj, Valencia
Egyre jobban megérheti inkább eltárolni a napelemmel megtermelt áramot
Rövid távon jó módszer a szolgáltatói hálózatos adok-kapok, de hamarosan a tárolásos módszerrel is érdemes lesz megbarátkoznia a napelemeseknek, hiába drágább a tároló egység előállítása és karbantartása.