Budapest-Bukarest-Konstanca gyorsvasút: Románia koordinálja a tervezést
A román és a magyar közlekedési minisztérium képviselői a tavaly novemberi...
A román és a magyar közlekedési minisztérium képviselői a tavaly novemberi nagyszebeni kormányülés keretében írták alá a megállapodást a nagysebességű, az európai vasúti közlekedési hálózathoz kapcsolódó vasútvonal jövőbeni megvalósításáról a Budapest-Bukarest-Konstanca vonalon. Bukarestben már korábban is megfogalmazták: ez a terv jól illeszkedik azoknak az európai projekteknek a sorába, amelyek szerint Strasbourg és Budapest között jönne létre ilyen vasútvonal. Az említett vasút Frankfurton keresztül München és Bécs érintésével érhet majd a magyar fővárosba.
Bukarestben jelezték, hogy a Szegeden sorra kerülő negyedik közös kormányülésen várható a majdan mintegy 800 kilométeren 220-250 kilométeres óránkénti sebességgel haladó vasút megvalósíthatósági tanulmányának a véglegesítése, erre közösen pályázna az Európai Uniónál Ausztria, Magyarország és Románia. A hírügynökség szerint a project összehangolásával a szeptember 30-án és október 1-én Bukarestben lezajlott háromoldalú (román-magyar-osztrák) ülésen bízták meg Romániát. A megállapodás aláírását 2009 januárjában vagy februárjában tervezik. Egy munkacsoport fogja megalkotni a beruházás alapelveit, megvalósításának menetrendjét.
A megvalósíthatósági tanulmányt a Délkelet-Európai transznacionális program (South East Europe Transnational Cooperation Programme - SEE 2007-2013) finanszírozza majd. A román szakasz megépítésének költségei elérhetik a 8 milliárd eurót. Az illetékesek megjegyzik, hogy ebben az országban a változó domborzati viszonyok jelentősen megdrágítják az építést. Egy korábbi becslés szerint a nagysebességű vasút számára építendő vonal egy kilométeres sík területen 2 millió euróba kerül, hegyvidéken az összeg a 40 milliót eurót is elérheti, ha pedig alagutakat is fúrni kell, a költségek ennél is magasabbak lehetnek.
Ludovic Orban román közlekedési miniszter még tavaly elmondta egyik nyilatkozatában: az Európai Unió pénzét is felhasználják, de a román állami költségvetésből is fedezik majd a költségek egy részét. Nem zárta ki azt a lehetőséget sem, hogy a vasútvonal egyes szakaszait az állami és a magánszféra társulása nyomán finanszírozzák. A pénteki közlés szerint ha sikerül biztosítani a folyamatos finanszírozást, a projekt megvalósításához négy éven belül hozzá lehetne fogni, a munkálatok 5-8 évig tarthatnak.
Egyre jobban megérheti inkább eltárolni a napelemmel megtermelt áramot
Rövid távon jó módszer a szolgáltatói hálózatos adok-kapok, de hamarosan a tárolásos módszerrel is érdemes lesz megbarátkoznia a napelemeseknek, hiába drágább a tároló egység előállítása és karbantartása.