Mi a franchise titka?
Az ingatlanvásárlók 60 százaléka bizalommal fordul a hazai franchise cégekhez, amelyeknek mérete évről-évre nő. Hogyan működnek az ilyen hálózatok, és mióta vannak jelen Magyarországon?
A franchise-átadó cég mindig óvja és jól működteti a márkanevet, jóllehet a franchise mögöttes tartalma más egy termék esetén – ahol minden gazdasági és munkafolyamat a lehető legszabályozottabb –, mint egy szolgáltatáson alapuló hálózatnál. A szolgáltatáson alapuló franchise esetén szinte lehetetlen a működés minden területét szabályozni, nincsenek pontos sztenderdek, folyamatos odafigyeléssel alakítható csak a hálózat fejlődése, hiszen az emberek nehezebben „programozhatók”, mint a termékek. A franchise-hálózat alapítója alakítja ki a működési modellt és a szabályokat, az előnyöket és a következményeket a tulajdonosnak és minden más partnernek is el kell fogadnia.
„A siker és a kiépült franchise-hálózat közé akár egyenlőségjel is tehető, hiszen a hálózat csak eredményekre alapozva építhető és fejleszthető folyamatosan, ami a partnerek és a központ közös érdeke”, mondja Kühne Kata, az Otthon Centrum (OC) ügyvezető igazgatója, a franchise-hálózat vezetője, a szakszövetség elnökségi tagja.
Ma az ingatlantulajdonosok 25–30 százaléka intézi ügyleteit ingatlanközvetítőn keresztül, miközben Budapesten ez az arány már a 40 százalékot is eléri, és néhány éven belül várhatóan 50–60 százalékra emelkedik. Az Otthon Centrum 2007 tavaszán 4 ezer főn végzett, országos, reprezentatív felmérésének eredményei szerint a budapestiek több mint kétharmada, míg a vidékiek 60 százaléka bizalommal fordulna a franchise rendszerekhez, ha ingatlant akarna eladni vagy vásárolni. A fő okok között a széleskörű adatbázis, az ügyfelek nagy száma, a szakértelem, a gyorsaság, a széleskörű szolgáltatások szerepelnek.
Hazai franchise-történelem
A Magyarországon először piacra lépő láncok közül a Tecnocasa (1996) a használt lakások hosszú értékesítési idejét igyekezett kihasználni. A társaság jelentős szereplője az olaszországi piacnak, és hazánkban is teljes lefedettségre törekedett. Ám túl korán érkeztek, és a hazai vevőknek túl magas jutalékot kértek, így nem sikerült a piacvezető szerephez elegendő adatbázist összegyűjteniük. A Petro Cartel (Ingatlanbank) talán a legelső franchise-építő volt az ingatlanszakmában. Kezdettől fogva egyszerre hoztak létre saját irodákat és toboroztak franchise-partnereket. A kedvező jutalékarányt a piac jól fogadta, s így a cég lassú, de minőségi növekedésbe kezdett. A szakma sztenderdizálását és fejlesztését indulásuktól szem előtt tartva mindig is válogatott franchise-átvevőkkel szerződtek, forgalmas helyen, kis méretű irodákat nyitottak apró, de jól képzett csapattal.
1999-ben jött létre az Új Otthon Centrum, amely először csaknem kizárólag újépítésű ingatlanokkal foglalkozott. 2002-ben a cég vezetői felismerték, hogy az újlakáspiaci boom nem tarthat örökké, a használt lakások piacán pedig szükség lehet megfelelő ügynökökre, akik gyorsítják a lakáseladást. Így létrejött az Otthon Centrum, amely franchise rendszerben építkezett tovább. A Duna House 2002-ben saját irodákkal indult, amelyek tapasztalatait hasznosítva franchise-hálózatuk kiépítésébe fogtak. A 2004-2005-ös év ír és angol befektetők által generált tömeges keresletét szolgálták ki először olcsóbb, belvárosi, régi, nagypolgári lakásokkal, később újépítésű ingatlanokkal. Viszonylag új szereplő a svájci hátterű A1 Ingatlan is, amely egyelőre csak a fővárosban üzemeltet saját tulajdonú fiókirodákat. A Mareco tulajdonképpen Budapesten és az agglomerációban üzemeltet irodákat, míg a prémium ingatlanokra specializálódott Engel & Völkers egyelőre egy budapesti és egy siófoki irodával van jelen az országban. Az ország két legnagyobb hálózata az Otthon Centrumé és a Duna House-é, a többi versenytárs a hálózat nagyságát tekintve messze elmarad a piacvezetőktől. A hazai piacra tavaly ismét belépett az amerikai RE/MAX. Az igen agresszív terjeszkedési stratégiával érkező nemzetközi lánc tervei szerint a következő 15 évben szeretne eljutni 150 partnerirodáig.