HVG Könyvek HVG Könyvek 2022. június. 22. 19:14

Mitől más egy influenszer, mint egy hagyományos híresség?

A befolyás demokratizálódott, szinte bárki ismertté válhat. Azok, akik értékes, szórakoztató vagy egyesek szemében hasznos tartalmat hoznak létre, nagy követői bázist építhetnek ki. Részlet A rejtélyes Z generáció című könyvből.

A TikTok neve az idősebbeknek titokzatosan csenghet, azok viszont jól ismerik (illetve ha nem használják, akkor is könnyen el tudják képzelni), akik jó pár éve követték a Vine-t vagy a Musicallyt, amelyek a TikTok elődeinek tekinthetők. A korábbi, zenére „tátogós” műfaj a TikTokon is megmaradt, kiegészülve további trendekkel: egyebek mellett például a táncos videóknak és a vicces paródiáknak is nagy a keletjük. Például Liszkai Márk tiktoker azért is olyan népszerű, mert szereti az embereket jobb kedvre deríteni:

„A TikTokon is az a célom, hogy egy kis színt tudjak vinni a szürke hétköznapokba. Rengetegszer kaptam olyan üzenetet, hogy »egész nap szomorú voltam, de köszi, Márk, hogy felvidítottál«. Ez is motivál.”

A TikTok főleg a fiatalabb tizenévesek vagy akár tíz év alattiak kedvenc platformja (akik gyakran megszegik a használhatósági korhatárt, ami 13 év – ez azonban nem nehéz, mert a felhasználó maga állíthatja be az életkorát, amelyet nem ellenőriznek sehogyan).

Sápi Vivi tiktoker, aki a kifejezetten Z generációs platformnak tartott TikTok felületén humoros – főként foglalkozásokat parodizáló – pár másodperces videóinak köszönheti a népszerűségét. Sok más influenszerrel együtt egyre inkább érzékeli, hogy bár továbbra is a tini korosztály van legdominánsabban jelen, egyre több 30-40 év fölötti követő is érkezik. Vivi elmondása szerint

„már megfigyelhető, hogy nem a gyerek rajong értem, hanem akár az anyuka, és ez is tök jólesik. Talán abból is adódik, hogy nem vagyok tizenéves, mert ha az lennék, akkor nem feltétlen jelenne meg nálam ez a réteg. Nagyon durva, hogy akár fél év alatt is mennyit változott a korcsoport összetétele, egyre inkább kitolódik az életkor. Már tényleg nem csak a tini korosztály van itt."

Egyre többen ismerik fel a platformban a lehetőséget komolyabb tartalmak néhány másodperces megjelenítésére, ezért egyre több idősebb híresség nyit TikTok-fiókot. Vagyis a szülők már nemcsak azért regisztrálnak, hogy a gyerekük tevékenységét nyomon követhessék, hanem akár kedvükre való tartalmakat is láthatnak, például Sir Anthony Hopkins vagy Csonka András videóit.

Lehet-e egy kategóriába sorolni a hírességeket és az influenszereket?

HVG Könyvek

A lényegi különbség egy híresség (sztár, celeb) és egy influenszer (tiktoker, Insta-sztár, youtuber) között az, hogy a hírességek hagyományos csatornákon, például televízión, rádión és magazinokon keresztül, míg az influenszerek a közösségimédia-platformokon keresztül váltak híressé.

A híresség tehát, amint az elnevezés is mutatja, olyasvalaki, aki ismert valamilyen – különösen a szórakoztatáshoz köthető – területen, például a filmek, a sport, a művészetek, ritkábban a tudomány világában. Közönségük rendkívül változatos, nem kötődik külön korcsoportokhoz, így hatalmas tömegek körében népszerűek.

A celebek, vagyis „ünnepelt hírességek” esetében gyakori, hogy az ismertség alapja nem az illető tudása, képessége, produktuma, hanem lehet akár egy, a média által róla mesterségesen kialakított kép – például egy valóságshowban –, amely beépült a nézők gondolatvilágába, és később eredeti területén kívül komoly megbízást is kaphat.

Az influenszerek általában olyan hétköznapi emberek, akiket a közösségi médiában folytatott tevékenység emelt piedesztálra. Témájuk lehet sminkoktatás, videójátékok, filmekről szóló videók közzététele, vagy komolyabb témájú rendszeres posztok, videók. A fiatalabb korosztály azért is vonzódik az utóbbiakhoz, mert egy influenszer személyében olyasvalakit követ, aki megközelíthető, akivel lehet azonosulni, mivel úgy tűnik, átlagos életet él.

Ezzel szemben a hírességek érinthetetlenek, elérhetetlenek. A közösségi média influenszerei, véleményvezérei szoros kapcsolatot ápolnak a saját maguk által felépített követői közösséggel. Nevükhöz hűen – az influencer befolyásolót jelent – jellemző, hogy képesek befolyásolni, inspirálni, döntéseikben irányítani követőiket, akik nyilván érdeklődnek az általuk bemutatott téma iránt.

A befolyás tehát demokratizálódott, szinte bárki ismertté válhat. Azok, akik értékes, szórakoztató vagy egyesek – nyilván nem mindenki – szemében hasznos tartalmat hoznak létre, nagy követői bázist építhetnek ki. Emiatt rendszerint megkeresik őket marketingesek, hogy reklámozzanak vagy ajánljanak termékeket, szolgáltatásokat a közösségi médiában.

A közösségi média forradalma pedig teljesen megváltoztatta a hírességek kommunikációját, és egyes hírességek influenszerként is elkezdtek működni, hatalmas rajongótáboruk a közösségi médiában is követi őket.

Figyelembe véve, hogy mindkét oldal egyre inkább lenyűgöző méretű közösségimédia-közönséggel rendelkezik, nehéz különbséget tenni közöttük, mindenesetre a követőtábor összetétele szempontjából érdemes figyelembe venni, hogy honnan érkezett valaki a közösségimédia-platformokra. Legyen szó hagyományos, megszokott értelemben vett hírességről vagy közösségimédia-influenszerről, mindenki a saját korcsoportja felé képes hitelesen, közérthetően kommunikálni az online térben is.

A fenti cikk A rejtélyes Z generáció című könyv szerkesztett részlete. Miként kezelhetjük a generációs ellentéteket szülőként vagy tanárként? Hogyan dolgozzunk együtt a Z generáció tagjaival? Miért érik el könnyebben a youtuberek és a tiktokerek a fiatalokat? A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.