Szlovénia terhe
Vasárnap újabb csapás érte Szerbiát: immár Koszovó is függetlennek nyilvánította magát. A véletlen úgy hozta, hogy a lépés tudomásulvételéről szóló döntést az Európai Uniónak egy volt keleti blokkbeli ország, egy exjugoszláv tagköztársaság vezetésével kellett hétfőn meghoznia. Az EU jelenlegi soros elnöke ugyanis Szlovénia, amely mögött ott áll az EU teljes gazdasági-politikai tekintélye. Hiteles-e a döntés, van-e súlya annak, amit a Dimitrij Rupel vezette külügyminiszterek tanácsa mond?
Minden bizonnyal. Rupel azonban nem torkolhatja le Szerbiát, nem ítélkezhet felette erkölcsi magaslatokból. Ugyanis Szlovénia múltja sem egészen makulátlan.
2008. február 26-án lesz 16 éve annak, hogy az ifjú, független Szlovénia - mintegy nyolc hónappal Jugoszláviától való elszakadása után - hozzávetőleg 30 ezer embert törölt névjegyzékeiből. Szervezett, összehangolt módon. Túlnyomórészt nem szlovénok, hanem úgynevezett "új kisebbségek" voltak érintettek: szerbek, horvátok, bosnyákok, koszovói albánok, romák. Korábban jugoszláv polgároknak számítottak, állandó lakhellyel rendelkeztek Szlovéniában, de egy törvény értelmében aki addig a napig nem igényelt állampolgárságot, attól fogva már nem is kaphatta meg.
Azért érdemel e tény különös figyelmet, mert a megoldás részben sikeres volt: mintegy 12 ezer ember hagyta el az országot. Akik maradtak, állampolgárság nélkül voltak kénytelenek boldogulni. Ez persze azt is jelentette, hogy nem részesültek a szociális rendszerek áldásaiban (oktatás, egészségügy, nyugdíj), és nagyrészt dolgozni sem tudtak.
Az elmúlt 16 évben sok minden történt: nevezték az eseményeket "adminisztratív népirtásnak", "adminisztratív etnikai tisztogatásnak", a szlovén alkotmánybíróság kimondta, hogy a törvény, amelynek értelmében ez megtörtént az emberekkel, alkotmányellenes, ezért hatályon kívül kell helyezni. A szlovén kormány válasza? 1999-ben törvény született arról, hogy bizonyos - gyakorlatilag lehetetlen - feltételek teljesítése esetén (például amennyiben 1990 óta folyamatosan Szlovéniában tartózkodtak, miközben az emberek ezerszámra menekültek külföldre) visszakaphatták státusukat. Persze nem visszamenőleg, csak a jelentkezés elfogadásától, utóbbira viszont mindössze három hónapot adott a jogszabály. Kártérítésről, kártalanításról szó sem esett. Ezt a törvényt az alkotmánybíróság 2003-ban ismét érvénytelenítette.
Azóta a ljubljanai kormány mulasztásos alkotmánysértésben van. Noha szlovén emberijog-védők többször próbálkoztak az Emberi Jogok Európai Bíróságán, beadványaikat - hatáskör hiányára, illetve a nemzeti jogsegélyek ki nem merítettségére hivatkozva - eddig elutasították. Igaz, a civil szervezetek legutóbbi, 2006-os próbálkozása még járja a strasbourgi útvesztőket.
Szlovénia kínos helyzetbe hozta az uniós klub tagjait. A legrosszabb azonban, hogy nem tűnik úgy, mintha észre akarná venni magát: annak, amit belügynek gondol, igenis hatása van a nemzetközi közösségre, amelynek tagja, és amelyet még négy hónapig vezetni fog.
KOSIK ATTILA
(A szerző az Amnesty International Magyarország kormányzati kapcsolattartója)