Kormányzati kézen a fejlesztési tanácsok
Már csak egyetlen hely betöltetlen a regionális fejlesztési tanácsokban, amelyekben az elbukott önkormányzati választás ellenére biztos többséget szerzett a kormánykoalíció.
Wekler Ferenc 2003-ban Medgyessy Péterrel. Állami túlsúly © Müller Judit |
Mindez azért történhetett így, mert az rft-k összetételét csak részben befolyásolja az önkormányzati választás. A jogszabályok szerint a három-három megyéből (illetve a központi régióban Budapestből és Pest megyéből) álló régiókban az önkormányzati választás nyomán rft-tag lesz a térségben lévő megyei jogú városok polgármestere, megyénként egy-egy kistérségi küldött és a megyei területfejlesztési tanács elnöke (ez általában a megyei közgyűlési elnök). Ezek között egyetlen szabaddemokrata sincs. Az rft-k tagjainak többi részét azonban a kormány delegáltjai adják, mégpedig jelenleg nyolc minisztérium és a Miniszterelnöki Hivatal (MEH), s e csoportba lehet számítani a hivatalból tanácstag, s a MEH által kinevezett regionális idegenforgalmi bizottsági (rib) elnököket is. A minisztériumok közül három SZDSZ-vezetésű van, s így minden rft-ben három SZDSZ-es delegált is található - a koalíciós felállást tükrözve, a helyhatósági választáson szerzett pártpolitikai súlyukat jóval meghaladó arányban.
Az ellenzéki önkormányzati választási győzelem ellenére tehát jelentős kormányzati túlsúly alakult ki a 18 és 21 fő között változó létszámú regionális fejlesztési tanácsokban (lásd táblázatunkat a 19. oldalon). Sőt mindenhol kormányzati delegált lett az rft elnöke: hat régióban az önkormányzati minisztériumé, egy esetben a környezetvédelmi minisztériumé. Mivel ez utóbbi szabaddemokrata kézben van, így SZDSZ-es delegáltnak is jutott elnöki poszt. Wekler Ferenc korábbi parlamenti alelnök, aki jelenleg Mecseknádasd független polgármestere, a dél-dunántúli régiós tanács vezetője lett (a szabaddemokratáknak sem Baranyában, sem Tolnában nem sikerült a megyei közgyűlésbe bekerülniük, s Somogyban is csak úgy, hogy közösen indultak az MSZP-vel).
Az állami túlsúly persze nem most jött létre e testületekben, a szisztémát még 1999-ben, tehát a Fidesz-érában szavazta meg a parlament. Az addigi önkormányzati elven felépülő rft-ket akkortól tömték tele kormánypárti delegáltakkal, akiket az akkori ellenzék egyszerűen pártkatonáknak minősített. Később emiatt az összetétel megváltoztatására Medgyessy Péter kísérletet tett, ám az SZDSZ ellenállásán megbukott a terve. Wekler egyik tavaly év végi interjújában elismerte, most is pártkatonákkal töltik fel az rft-ket. "Ma sem tartom jó megoldásnak, de ha lehetséges, miért ne éljen vele a kormány?" - tette hozzá váratlan őszinteséggel.
Weklerrel szemben - aki nem került pártja listáján befutó helyre - a minisztériumok által delegált tagok között sokan parlamenti képviselők. Az is több esetben előfordult, hogy az önkormányzati vereség miatt a testületből kiesett tagokat a tárcák delegálták újra. Sós Tamás korábbi hevesi közgyűlési elnököt például a Pénzügyminisztérium, Balogh Lászlót, az előző bács-kiskuni és Szabó Györgyöt, volt borsod-abaúj-zempléni elnököt az önkormányzati tárca, Dóra Ottó korábbi nógrádi közgyűlési vezetőt pedig a MEH ültette vissza. Időnként kerülő útnak bizonyult a rib is: Nagy Imre egykori egri polgármester éppen úgy ennek révén maradt tag, mint a soproni polgármester-választást elbukó Walter Dezső.
Mindezek mellett nem nagyon érthető, a kormánynak kreatív jogértelmezéssel miért kellett túlbiztosítania magát. A minisztériumi szervezetátalakítások után ugyanis a jogutódlások folyamán kérdéses lett a MEH jelölésének jogszerűsége, eddig ugyanis nem szerepelt a delegálásra feljogosítottak között. A területfejlesztésért felelős minisztérium helyett az önkormányzati és területfejlesztési minisztériumot kell érteni - ismerte el a minisztériumok felsorolásáról szóló törvény, s a MEH-et vezető minisztert csak az országos szintű fejlesztésekben mondta ki jogutódnak. A közigazgatási hivatalok is úgy értelmezték, hogy nincs delegálási joga a kancelláriának - derült ki a nyugat-magyarországi tanács ülésén. Erre fel az igazságügy-miniszter állásfoglalást adott ki, amelyben leírja ugyan, hogy "nem válaszolható meg kétséget kizáró módon, hogy mit kell tenni", de hozzátette: elfogadhatónak, egyben egy folyamatban lévő törvénymódosítással is összhangban lévőnek "tartok egy olyan értelmezést, amely szerint az adott kérdés vonatkozásában a területfejlesztésért felelős miniszter jogutódjának kell tekinteni - az önkormányzati és területfejlesztési miniszter mellett - a Miniszterelnöki Hivatalt vezető minisztert is".
RIBA ISTVÁN