2005. február. 02. 00:00 Utolsó frissítés: 2005. február. 03. 09:35 Társadalom

Tótumok, faktumok

Közigazgatási megfontolások helyett politikai számítás állhat a kormányfő által bőkezűen adományozott kormányzati címek és rangok osztogatásának hátterében. Az államszervezeten mindeközben hovatovább az elefántkór jelei mutatkoznak.

© Fazekas István
Február első napjaiban 18 speciális reszorttal rendelkező kormánybiztos, kormánymegbízott, kormánymeghatalma-zott és miniszterelnöki meghatalmazott mű-ködött Magyarországon.

Rajtuk kívül a Gyurcsány-kabinetnek van még egy 19. hasonló beosztású elöljárója is, akinek viszont - egyebek közt - épp az a célja, hogy megszüntesse "kollégái" hangzatos nevű, de zavaros jogállású beosztását. Hogy Sárközy Tamás közigazgatási kormánybiztos javaslata alapján a jelenlegi adminisztráció végül is elszánja-e magát a Parkinson törvényei szerint burjánzó hazai bürokrácia korlátok közé szorítására, az ez év végére (amikor a jogászprofesszor mandátuma lejár) nagyjából kiderül.

A kormánymegbízottak és "szinonimáik" száma egyelőre hetente bővül: Gyurcsány Ferenc miniszterelnök tavaly október és december között összesen hat, ez év januárban pedig további öt személynek adományozott ilyen stallumot.

A kinevezettek megbízólevelei időnként meglepő párhuzamosságokról árulkodnak. Az MSZP parlamenti képviselője, Avarkeszi Dezső január közepén azt követően kapott például felkérést a honosítás új szabályainak kidolgozására a miniszterelnöktől (2005. június 30-ai határidővel), hogy Gyurcsány néhány héttel korábban e feladattal egyszer már igazságügy-miniszterét, Petrétei Józsefet is megbízta (őt 2005. január 31-ei határidővel). A honatya kormánymegbízotti mandátuma ezen felül a 150/2002-es kormányrendelettel is konkurál, amely kimondja: "a magyar állampolgársággal kapcsolatos jogi szabályozás" előkészítése "a belügyminiszter általános közjogi feladatkörébe" tartozik.

A HVG által megkérdezett képviselő-kormánymegbízottak kivétel nélkül a szerteágazó koordinációs feladattal magyarázták egyébként azt, mit is keresnek (miniszteri, illetve politikai államtitkári beosztás nélkül) a kormányzat felségterületén. A háromfős titkársággal rendelkező Avarkeszinek például - mint megtudtuk - hét minisztériummal kell egyeztetnie.

A miniszterelnök meghosszabbított karjaként működő tisztségviselők (lásd táblázatunkat a következő oldalon) közül csak a kormánybiztosok jogállását rögzíti mindenkire nézve kötelező jogszabály. A köztisztviselői törvény róluk is csak annyit mond, hogy államtitkári rangban vannak. A többiek mandátumáról egyedi kormányhatározatok szólnak, vagy még azok sem.

A Medgyessy-kormány által előszeretettel osztogatni kezdett miniszterelnöki megbízotti státus például olyan cím, amelynek egyelőre nyoma sincs a hazai közjogban. A kormánybiztosok és a kormánymeghatalmazottak szociológiai értelemben ugyanakkor elég élesen elválnak a különféle megbízottaktól: az előbbiek többnyire profi szakértők, míg az utóbbiak szinte mindig politikusok (az egyetlen kivétel jelenleg Huszty András).

A mostanában egyre növekvő létszámú megbízottak között a juttatások tekintetében mutatkozik nem is csekély különbség: míg a kormánymegbízottak költségtérítést, szolgálati autót, gépkocsivezetőt és általában két-négy fős titkárságot kapnak, a miniszterelnöki megbízottak - Batiz András kormányszóvivő tájékoztatása szerint - összesen egy rövid megbízólevéllel rendelkeznek. "A Gyurcsány-kormány által felkért tanácsadókat, megbízottakat nem azért alkalmazza a miniszterelnök, hogy nekik tiszteletdíjat folyósítson" - hangsúlyozta a HVG-nek Batiz.

E tétel maradéktalanul biztosan nem érvényes. A HVG értesülései szerint a népegészségügyi program koordinálásáért felelős, tavaly decemberben kinevezett kormánymegbízott - aki egyszersmind a népegészségügyi tárcaközi bizottságot is vezeti - munkájáért például havi bruttó 450 ezer forint fix juttatásban részesül. Erről maga az érintett: Kökény Mihály volt egészségügyi miniszter számolt be a HVG-nek.

Az apparátusának finanszírozásáról a közügyekben elvárható nyíltsággal beszélő politikus szavaiból az is kiderült: Kökény és stábja a népegészségügyi program teljes költségvetésének 1,7 százalékával (az idén 15-16 millió forint) gazdálkodhat. "Elég lelkesen próbálom csinálni, de azért ez egy sziszifuszi munka" - fogalmazott az 55 éves kormánymegbízott, hozzátéve: a dohányreklámok hatásmechanizmusának feltárását tartja egyik legkeményebb feladatának.

Az egy "második kormány" létszámát elérő kormány- és miniszterelnöki megbízottakkal valószínűleg nem az a legfőbb gond, hogy működésük pár tízmillió forinttal megrövidíti az államkasszát. A szóban forgó emisszáriusok "tömeges" megjelenése elsősorban arra utal: az államapparátus olyan méretűvé duzzadt, hogy a széttagolt struktúra hatékony működtetéséhez esetenként már külön koordinátorokra van szükség.

A bürokratikus vízfej növekedésének kétségkívül súlyos jelei tapasztalhatók egy ideje idehaza. A minisztériumi apparátusok összlétszáma 2000 és 2004 között például 6684 főről 8256 főre emelkedett (HVG, 2004. január 10.), a Miniszterelnöki Hivatal (MEH) köztisztviselői státusainak mennyisége pedig már két évvel ezelőtt meghaladta a több mint 82 milliós Németország egykor etalonnak tekintett szövetségi kancelláriájának hasonló mutatóit (HVG, 2003. február 22.).

Komisszárok (Oldaltörés)

Avarkeszi Dezső
© Fazekas István
A politikai komisszárnak is minősíthető parlamenti képviselők megjelenése a kormányzati munkában alkotmányos aggályokat is felvet. A különböző megbízottak tevékenysége bajosan egyeztethető össze a kormány tagjainak jogállásáról szóló 1997. évi LXXIX. számú törvénnyel, amely kimondja: "A miniszter a jogszabályban előírt feladat- és hatáskörében önállóan jár el, és ezért felelősséggel tartozik." Feltűnő ugyanakkor, hogy a miniszterelnök nem utolsósorban azon tárcák (egészségügyi, igazságügyi, szociális) mellé rendel ki kormánymegbízottakat, ahol pártonkívüli miniszterek irányítják az apparátust.

A miniszterelnöki "koordinátorok" látványos gyarapodásának hátterében nyilvánvalóan nem is közigazgatási megfontolásokat érdemes keresni. Számos jel utal ugyanis arra, hogy a bőkezűen osztogatott címeket és rangokat a miniszterelnök a kabinet és a vezető kormánypárt összecementezésére igyekszik elsősorban felhasználni.

Gyurcsány, aki öt éve még nem is volt tagja a szocialista pártnak, most minden irányban siet kiépíteni és intézményesíteni kapcsolatait. Alighanem ezzel magyarázható már az is, hogy egy ugyanolyan létszámú (tízfős), politikai államtitkárokból álló "megélhetési kiskabinet" működik jelenleg a MEH-ben, mint Medgyessy indulásakor.

A szokatlanul népes tanácsadói kar felállításakor s vezetőinek kiválasztása során (HVG, 2004. november 20.) Gyurcsányt a jelek szerint ugyanaz a szándék hajtotta, mint most, a megbízottak kiküldésekor: a kormányfő igyekszik szorosabbra fűzni kapcsolatait a befolyásos - például jelentős pártpozícióval rendelkező - koalíciós politikusokkal.

A miniszterelnök tempósan halad. Az MSZP 15 tagú elnökségéből e pillanatban kilenc fő, a hattagú parlamenti frakcióvezetésből két személy, a négy pártplatformvezető közül három politikus, míg a 11 (itthon ma is aktívan politizáló) szocialista exminiszter közül öt korábbi kormánytag kötődik immár személyesen is valamilyen formában a miniszterelnökhöz. Aki a koalíciós partnerre is ügyel. Az SZDSZ hazai pályán mozgó 11 ügyvivőjéből ez idő szerint öt politikussal tart fenn valamilyen formalizált nexust Gyurcsány.

A parlamenti képviselők erőteljes beszivárgása a kormányzati szférába különben nem Gyurcsány s nem is Medgyessy idején kezdődött el. A politikai zsákmányszerzést a jelenlegi kormányfőnél jóval szilárdabb pártháttérrel rendelkező Orbán Viktor terjesztette ki számottevő mértékben az államigazgatás felső szintjeire. A politikai kontroll erősítése kapcsán a Gyurcsány-adminisztráció az állítólagos brit gyakorlatra hivatkozik, nem sokat törődve azzal, hogy amit csinál, az ellentétes a rendszerváltás idején meghirdetett államszervezeti elvekkel.

A kormány tagjai által kinevezett miniszteri biztosok száma ugyancsak dinamikusan növekszik. A HVG által "fellelt" 27 jelenlegi miniszteri biztos között ugyanakkor mindössze két olyan szakember akad, akinek megbízatása már az előző ciklusban elkezdődött (lásd táblázatunkat).

Ez arra utal, hogy e tisztségviselők többsége is határozottan kötődik a jelenlegi kurzushoz. A kapcsolat a kormánykoalíció és egyes miniszteri megbízottak esetében igencsak régi keletű: Fabriczki András, az egészségügyi tárca tavaly kinevezett biztosa például másfél évtizede még az MSZP kincstárnoka, Nemcsók János, a "kancellária" miniszteri biztosa pedig 1994 és 2002 között a szocialisták parlamenti képviselője volt. Nemcsók - Kolber István miniszter megbízottjaként - jelenleg az Alföld felzárkóztatási programjait koordinálja. "Bruttó 452 ezer forint fizetést, havi 7 ezer forint telefonátalányt és egy Volkswagen Bora szolgálati gépkocsit kapok" - nyilatkozta a HVG-nek a biológusprofesszor-expolitikus, hozzátéve, teljes óraszámmal (de "félpénzért") oktat a Szegedi Tudományegyetemen is.

A magyar közigazgatásra mindinkább jellemző párhuzamos struktúrák kiépülése ma már egyébként a parlamenti biztosok esetében is észlelhető. Nemcsók például a képviselői irodaház egyik szobájából koordinálja a Vásárhelyi-terv munkálatait és a Duna-Tisza közi homokhátság vízutánpótlási programját, miközben tőle pár száz méterre az FVM egyik miniszteri biztosa, Kolossváry Gábor teszi pontosan ugyanezt - igaz, ő az agrártárca nevében koordinál.

BABUS ENDRE

hvg360 Ballai Vince 2024. december. 23. 17:30

150 millió légy egy csapásra – indul az első hazai lárvagyár, amelyről Áder János is szuperlatívuszokban beszél

Euró tízmillókból épült fel Magyarország első lárvafarmja, ahol légylárvák milliárdjainak segítségével állítanak elő prémium minőségű fehérjét szerves melléktermékekből. Ki fogja felvásárolni tonnaszám a lárvákat? Mitől fenntarthatóbb a rovarfehérje a hagyományosnál? Mit keres egy híresen rovarfób ország exállamfője a lárvagyár átadóján? Egyáltalán, hogyan hizlalják a takarmánylárvát? Ez a gyáravatás más volt, mint a többi.