Ajándék ez a bank
Közel 2 ezer reménybeli - a Humán Rent munkaerő-kölcsönző cég által foglalkoztatott - ügyfélnek nyitott kedvezményesen folyószámlát a Magyar Külkereskedelmi Bank úgy, hogy erről az érintettek nem tudtak.
Elektronikus levélben, névtelenül tett panaszt a múlt szombaton a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeleténél (PSZÁF) egy személy, akinek a tudta és azonosítása nélkül nyitott lakossági folyószámlát a Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. (MKB). A panaszos e jeles eseményről a banktól kapott levélből szerzett tudomást, amelyből kiderült, hogy a számlája egyenlege nulla; egyúttal azt az örvendetes tényt is közölték vele, hogy továbbfejlesztették a hitelintézet informatikai rendszerét, így a jövőben többféle értesítést is kaphat pénzügyeiről. A meglepett ügyfél berohant az MKB illetékes fiókjába, ahol némi huzavona után elismerték: valóban úgy nyitották meg a bankszámláját, hogy az erről szóló szerződést nem írta alá, és a bank nem ellenőrizte a kilétét sem. Holott a pénzmosásról szóló törvény szerint a pénzügyi intézményeknek meghatározott személyes adatok (név, lakcím, születési idő és hely, állampolgárság, édesanya neve, személyi igazolvány vagy útlevél száma) alapján azonosítaniuk kell az ügyfelet, mielőtt üzleti kapcsolatot létesítenének vele. "Attól tartok, ha ez a számla megmarad, a végén még pénzmosás gyanújába keveredek" - aggodalmaskodott a HVG-t felkereső kuncsaft.
Nem csak ő ijedhetett meg, mivel összesen 1883 ügyfélnek nyitott ugyanígy számlát az MKB, amely most előremenekül. "Az MKB korrekt bank, kétségkívül hibát követtünk el, eljárásunk a saját szabályzatunknak sem felelt meg, de ezt gyorsan helyrehozzuk" - ígérte a HVG megkeresésére Aczél Gábor ügyvezető igazgató, aki arról is tájékoztatott, hogy belső ellenőrzés folyik a felelősök megtalálására. Az érintettek közül néhány százzal már szabályosan megkötötték a szerződést, a többieknek pedig elnézést kérő levelet küldenek. Aki még nem jelezte szerződéskötési szándékát, annak azonnal törlik a személyes adatait - ígérte. Ezzel a gesztussal azonban még nem moshatja magát tisztára a bank, az egyik kliens ugyanis Péterfalvi Attila adatvédelmi biztos hivatalához fordult, mert szerinte a hitelintézet az adatvédelmi törvényt is megsértette, és jogosulatlanul kezelte az ő koordinátáit.
Ám feltehetően nem csupán a bank vétett a törvény ellen, hanem az akaratuk nélkül számlát nyitó kuncsaftokat foglalkoztató Humán Rent (HR) Magyarország Befektetési Humánerőforrás Fejlesztési Tanácsadó Kft. is, amely úgy küldte át a banknak a dolgozók személyes adatait, hogy erről őket nem kérdezte meg. Vargha Ilona, az adatvédelmi biztos bankügyekkel foglalkozó munkatársa a HVG érdeklődésére leszögezte: vizsgálatot indítanak az ügyben, írásban megkeresik a bankot és a céget is, amelyeknek harminc napjuk lesz arra, hogy megmagyarázzák a történteket. Péterfalvi biztos ezek után foglal nyilvánosan állást.
Nem ez az első eset, hogy a HR-cégcsoport ténykedésére a törvénysértés árnyéka vetül. Tavaly karácsony előtt a 4 ezer alkalmazottját kikölcsönző HR Holding két korábbi ifjú dolgozója tett feljelentést a Nemzeti Nyomozó Irodánál (NNYI) adócsalás gyanúja miatt ismeretlen tettes ellen, mondván, a cég jogtalanul fizette ki bérük egy részét adómentesen, például felnőttoktatáshoz járó költségtérítés címén, holott ők - állították - semmilyen képzésen sem vettek részt (HVG, 2005. április 16.). Horváczy Emese, az NNYI szóvivője a HVG érdeklődésére elmondta: az ügyben egyelőre nincs gyanúsított, az adóhivataltól megrendelt szakértői véleményt még ez után tanulmányozzák a nyomozók.
"Tíz bankot versenyeztettünk azért, hogy tegyenek ajánlatot a dolgozóinknak kedvezményes folyószámla-vezetésre és -hitelre, s a legjobb kondíciókat az MKB-tól kaptuk" - tálalta az előzményeket a HVG-nek Hídvégi Attila, a HR Magyarország vezetője. Állítása szerint a dolgozókat tájékoztatták a számlanyitási szándékról, az csak a véletlen műve lehet, ha valaki mégsem hallott róla. Így - vélekedett - azok a banktisztviselők követték el a hibát, akik "beélesítették" a technikailag előkészített szerződéseket. A bank egyébként még méltányos is volt az újdonsült, pénzt e számlára még nem kapó kliensekkel, mert - legalábbis az ominózus számlaértesítő levél alapján - az első hónapra nem számolta fel nekik a 220 forintos számlavezetési díjat. "Senkit sem kényszerítünk arra, hogy az MKB ügyfele legyen, ami abból is látszik, hogy a novemberi fizetést mindenkinek az eredeti bankjába utaltuk" - magyarázkodott Hídvégi, aki szerint sok alkalmazottjuk kérte tőlük, hogy keressenek olyan bankot, ahol előnyös feltételekkel juthatnak folyószámlahitelhez. Az MKB valóban szokatlanul olcsón, 22,58 százalékos teljeshiteldíj-mutatóval nyújt folyószámlahitelt, de ennél jobb ajánlat is létezik a piacon, például az Erste Bank 22,33 százaléka (ugyanakkor az OTP "A" hiteléért 30,26 százalékot kell fizetni). Az MKB-nál október 19-én számlát nyitó HR-nek pedig azért érte volna meg a munkabérek egy hitelintézethez terelése, mert a bankon belüli átutalásokat azonnal, tranzakciós díj nélkül teljesítik.
"A HVB Bank a vállalati ügyfeleinek szokott olyan kedvező, például ingyenes biztosítást tartalmazó, számlacsomagot nyújtani, amely csak az adott cég dolgozóira vonatkozik. Ezt a cégvezetés mint pluszjuttatást kommunikálhatja a munkatársainak" - számolt be a HVG-nek egy másik szokásos bónuszról Jánosa Barbara, a HVB sajtósa, hozzátéve: a munkavállalók nem kötelezhetők arra, hogy a cégük által meghatározott banknál nyissanak folyószámlát. Az persze előfordulhat, hogy egy vállalat elektronikusan előre elküldi a banknak az érintettek személyes adatait, ám ezt kizárólag azok tudtával és beleegyezésével teheti. A számlát pedig csak azután lehet megnyitni, hogy a bankosok vagy a fiókban, vagy a cég telephelyein azonosítják a dolgozókat - tették hozzá a Raiffeisen Bank Rt. sajtóosztályán.
Akinek hasonló gondja van, mint a HR alkalmazottjainak, de a HVG-t megkereső ügyfélhez hasonlóan tart a munkaadójától, az névtelenül, freemailen fordulhat a PSZÁF-hoz - hívta fel a figyelmet Binder István szóvivő. A panaszos ugyanarra az elektronikus levélcímre kap választ, amelyről ő maga írt. A PSZÁF 15 napon belül dönti el, érdemes-e foglalkozni a kérdéssel. Ha igen, elküldi azt az adott pénzügyi társaságnak, amely harminc napot kap a válaszra, ezt követően a PSZÁF-nak további 15 nap alatt kell intézkednie. Ekkor a felügyelet hozhat határozatot az ügyben, amelyben eltilthatja az intézményt a kifogásolt, törvénybe ütköző tevékenységtől, és meg is bírságolhatja azt (az MKB esetében efféle szankció várható). A PSZÁF ajánlást is tehet az érintett társaság részére, ha az nem szegett ugyan törvényt, de magatartásával mégis sértette az ügyfelek érdekeit. Ha viszont a felügyelet elutasítja a panaszt, annak orvoslását már csak a bíróságon lehet kérni.
GYENIS ÁGNES