Betörési kísérlet
Hazai pályán vezető szerepét erősíti, az USA-ban előretör, a nagy ugrást viszont a feljövőben lévő piacoktól várja az IBM pc-üzletágát két évvel ezelőtt felvásárló kínai Lenovo.
HVG |
Pedig az USA félig-meddig hazai terep. A Lenovo ugyanis 2005-ben 1,75 milliárd dollárért megvette a személyi számítógépek terén úttörő amerikai IBM óriáscég pc-gyártó üzletágát, majd a hongkongi tőzsdén jegyzett vállalat a székhelyét is áttette az észak-karolinai Raleighbe. A felvásárlás révén az 1984-ben a Kínai Tudományos Akadémia által alapított, főként amerikai gépeket importáló, korábban Legendnek hívott és addig az élvonalban nem jegyzett Lenovo egy csapásra a világ harmadik legnagyobb pc-gyártójává vált.
Az amerikai piacon azonban még mindig nem sikerült az áttörés. Ennek legfőbb oka, hogy az utóbbi években már a lakossági eladások hajtják a piacot, ebben pedig az IBM pc-üzletága soha nem volt erős, elsősorban az anyacég által komplex rendszerekkel kiszolgált vállalati klienseknek szállított. Az a negatív hírverés sem jött jól a Lenovónak, amikor tavaly a nemzetbiztonsági kockázattól tartó képviselők tiltakozására a washingtoni külügyminisztérium úgy döntött, hogy csak olyan környezetben működteti a kínai cégtől vásárolt 15 ezer pc-t, ahol nem forognak "érzékeny" adatok. Az IBM márkanév használatára 2010-ig asztali számítógépein és notebookjain engedélyt élvező Lenovo igyekszik eloszlatni az állami tulajdonrész miatti félelmeket (az állam a tudományos akadémia 27 százalékos pakettjével van jelen a cégben), és új modellekkel is igyekszik erősíteni a lakossági piacon.
Az IBM-bevásárlással globális ambíciókat is dédelgető Lenovo a 2006-os foci-világbajnokság kapcsán a Barcelona csapatában játszó brazil Ronaldinhóval indított reklámkampányt, hivatalos információtechnológiai partnere a Nemzetközi Olimpiai Bizottságnak, és a jövő évi pekingi nyári játékok egyik szponzora. Az ötkarikás emblémát mostani kampánya során is felhasználó cég 35 százalékos részesedésével uralja ugyan a hazai piacot, ám ott is élesedő versenyre számíthat. Nemcsak fő hazai riválisa, a piac 13 százalékát birtokló Founder Technology Group akar a nyomába érni, hanem a pc-világpiac két vezető cége, az amerikai Hewlett-Packard (HP) és a Dell is. A HP kínai részesedése tavaly 9 százalék volt, és éppúgy hajszállal megelőzte a Dellt, mint a világméretű eladásokban. A Dell éppen emiatt menesztette Kevin Rollins vezérigazgatót, és az irányítást átvette az alapító Michael Dell, aki a múlt hónapban elő is állt egy olcsó, 340 dollár alatti új modellel.
Bár az USA továbbra is fontos és jövedelmező piac marad, az igazi növekedés szakértők szerint a feljövőben lévő országokban, elsősorban Brazíliában, Oroszországban, Indiában és Kínában várható, ahol főként az olcsóbb pc-vel lehet hódítani. Erre a régióra építi stratégiáját a Lenovo vezérigazgatója, az amerikai William Amelio, aki 2005-ös átigazolásáig a Dell ázsiai terjeszkedését irányította. A Lenovót azonban máris figyelmeztetik, hogy ne csak a világ két legnagyobbját figyelje, hanem nézzen maga mögé is. A tajvani Acer ugyanis, szintén a feljövőben lévő országokra - így Kelet-Európára és Latin-Amerikára is - alapozva, a negyedik helyről a dobogó alsó fokára akar fellépni, letaszítva onnan a Lenovót.
NAGY GÁBOR