2009. november. 04. 00:00 HVG Utolsó frissítés: 2009. november. 04. 18:35 Monitor

Sanghaji expó-előkészületek

Rohamléptekben folyik az építkezés a fél év múlva nyíló sanghaji világkiállítás területén – írja a helyszínen járt tudósítónk.

A valaha volt legnagyobb világkiállítást rendezik 2010. május 1. és október 31. között a Huangpu folyó két partján elterülő több mint 5 négyzet-kilométeres területen. Mint Lu Li-hszing, az expó sajtószóvivője a HVG-nek elmondta, szeptember végéig 192 ország és félszáz nemzetközi szervezet, valamint számos szponzorcég regisztráltatta magát. Az építkezést azokkal a létesítményekkel kezdték – mint a Kína Pavilon, a Tematikus Pavilon, az Expóközpont vagy a világkiállítás színházépülete –, amelyek később is megmaradnak. Ezek már végleges formájukban, bár még dekoráció nélkül tornyosulnak a jövendő kiállítás központjában. Az Expo Boulevard névre keresztelt egy kilométer hosszú, többszintes sugárút számos létesítménye is elkészült, és kezd formát ölteni a 42 országpavilon egyike-másika is. Így például látható már a németek S alakú vagy a hollandok színes házikókból álló épülete. Hozzáláttak az építők a szintén 42 bérelt pavilon felhúzásához is – ilyen lesz a magyar (lásd Gömböc című írásunkat) –, ezeknek a vázát az expó rendezői készítik el, majd a homlokzatot és a dekorációt a bérlők saját ízlésük szerint alakítják ki.

„Jobb város – jobb élet” – ezt a mottót adták a kiállítás szervezői az expónak, ahol külön szektorban mutatják be, milyennek kell lennie a fenntartható fejlődés és a 21. századi környezetbarát technikák jegyében kialakított, élhető városnak. A versengésre ötvenen jelentkeztek, és bár még csak félkész épületek láthatóak a helyszínen, máris valóságos legendák kaptak lábra arról, ki milyen csodával rukkol elő. Nagy izgalommal várják például a Nemzetközi Meteorológiai Intézet pavilonjának elkészültét, ahol állítólag élethű időjárás-szimulációt mutatnak be.

A közel hatmilliárd dollár értékű beruházáshoz – amelyből négy és fél milliárdot visznek el az építkezések – 272 céget kellett kiköltöztetni a területről. A régi gyárépületeket, kikötőket és 360 ezer négyzetméternyi raktárat felújítva, átalakítva hasznosítják az expón – mondta a HVG-nek Csang Csün kommunikációs igazgató. Így például egy villamos erőművet, egy rakodókikötőt és egy acélgyárat is a követendő várospéldák bemutatására alakítanak át. Végleg elbontották viszont azt a 18 ezer, a modern zöld város koncepcióhoz minden bizonnyal méltatlan lakást, amelyekben a kiköltöztetett gyárak alkalmazottai laktak.

Bár a munkálatok menetrendszerűen haladnak, a nemzeti pavilonokat építő külföldi cégeknek sok akadállyal kell megküzdeniük. A legtöbben az engedélyezés lassúságára, körülményességére panaszkodnak, és arra, hogy nehezen ismerik ki magukat a jogszabályok, rendelkezések labirintusában. „Az építkezésben az élen járó európai és japán szakemberek sokszor maguk sem értik, miért mentek át vagy buktak el egy-egy tűzrendészeti vagy biztonsági vizsgálaton” – fejtegette a HVG-nek Sen Csen, a holland pavilon főépítésze. Például Csehország hokikorongokkal kirakott homlokzatú pavilonjának tervét csak többszöri átalakítás és nagy időveszteség után hagyták jóvá a tűzrendészeti illetékesek. Más esetben sajátos vis major akasztotta meg az építkezést: az egyik országpavilon felhúzása során beomlott a föld egy munkagép alatt, és a mélyben egy hidegháborús bunkerrendszerre bukkantak.

A legnagyobb kihívás azonban a HVG által megkérdezett szakemberek egybehangzó véleménye szerint a közlekedés megszervezése. Bár a sanghaji metróhálózatot 230-ról 400 kilométeresre bővítik, a napi több százezer látogató mozgatása így is példátlan feladat lesz. Annál is inkább, mivel a zöld kiállításra nem hajthatnak majd be káros anyagot kibocsátó járművek. Az expót kiszolgáló kilenc metró- és kilencven buszvonalon kívül fontos szerepük lesz a kiállítás megközelítésében az óránként tízezer ember szállítására alkalmas kompjáratoknak is.

A szervezők várakozásai szerint több mint hetvenmillióan zarándokolnak majd el a hat hónapos eseményre. Külföldről 3,5 millió érdeklődőt várnak. A jegyeket március óta elővételben árusítják, eddig nyolcmillió darab kelt el. Az év végéig még 10, aztán április 30-áig 5 százalékos kedvezménnyel lehet hozzájutni a kiállítás idején 200 jüant (5200 forint) kóstáló napijegyhez.

A lázas készülődés nemcsak a kiállítási területen, de az egész városban érezteti hatását. Fél évvel a nyitás előtt a húszmilliós város egyetlen óriási építési övezetté vált. Pedig Sanghaj eddig is híres volt gigantikus építkezéseiről, de most rekordidő alatt kell gondoskodni a kiállításra érkező látogatók seregének szállásáról és ellátásáról. A rohamléptekben folyó építkezések miatt állandósultak a forgalmi dugók, riasztóan emelkedett a légszennyezés – és a háromszorosára nőtt a betörések száma. A világkiállítási szépítkezésre felállványozott épületeknek ugyanis akár a tizedik emeleti lakásaiba is be lehet sétálni az ablakon át.

HOLCH GÁBOR / SANGHAJ

hvg360 Lengyel Tibor, Gergely Márton 2025. január. 08. 09:30

Orbán csapdában: hogy erősnek látszódjon, tíz napig nyaralnia kell

Senki sem gondolta, hogy Orbán Viktor szó szerint érti a 2025-ös repülőrajtot, és Indiába utazik. Valójában Magyar Péter vett igazi startot, aki az előrehozott választásokkal olyan témát talált, aminek realitása ugyan nincs, de a kormánypártot és az ellenzékét is defenzívába tudta vele kényszeríteni.