Hallmark-sztori
A Hallmark története tipikus amerikai sikersztori.
A Hallmark története tipikus amerikai sikersztori. A céget 1910-ben, 18 évesen alapította meg Joyce Clyde Hall, aki két cipősdoboznyi képeslappal és néhány dollár spórolt pénzzel a zsebében indult szerencsét próbálni Kansas Citybe. A lapokat egy-egy csekk kíséretében középnyugati könyvügynököknek küldte el: volt, aki fizetés nélkül megtartotta a képeslapokat, volt, aki mérges sorok kíséretében visszaküldte, de akadtak olyanok is, akik postára adták a pénzt. Néhány év múlva Hall boltotnyitott a testvéreivel, ahol nemcsak képeslapot, hanem saját gyártású üdvözlőkártyát is árultak. Gyorsan népszerűek lettek a borítékba tehető rajzos-szöveges, jó minőségű Valentin-napi és karácsonyi figyelmességek. A véletlen is besegített az üzlet terebélyesedésébe: 1917-ben, amikor éppen a karácsonyi ünnepek előtt váratlanul kifogyott az akkoriban használt barna ajándékcsomagoló papír, a Hall testvérek francia borítékbéléssel hidalták át a hiányt. A vékony, színes papír óriási siker lett, így a vállalkozás saját tervezésű és gyártású csomagolóanyagokkal is piacra lépett.
Ha a cég nem talált is fel új ünnepeket, gyorsan alkalmazkodott az igényekhez. Az alkalomhoz illő szentimentális üdvözlőkártyákon kívül - amelyeket jó nevű grafikusokkal, fotográfusokkal és írókkal terveztetnek - külön termékvonal a cégalapító cipődoboz-kollekciójáról Shoebox Greetingsnek nevezett vicces lapok választéka. Így az évi 6 milliárd darab üdvözlőlapot fogyasztó amerikai piacon máig megtartotta a vezető helyét a Hallmark, minden második lap hátulján az ő koronás márkajelzésük díszeleg. Az európai ízlésnek talán túl amerikaias - kevésbé finoman: hátborzongatóan giccses - karácsonyfadíszek divatjának három évtizeddel ezelőtti megteremtése is Hallék nevéhez fűződik. A minden évben megújuló 240 darabos, kézzel készült készletben vannak mesefilmfigurák, hétköznapi tárgyak és élethelyzetek kicsinyített másai - például zenélő rádió, tévét néző gyerekek, grillsütő - vagy a házi kedvenc képét tartó fityegő, amelyet vízkereszt után mágnesként a hűtőszekrényre lehet áthelyezni.
A Hallmark a tévébizniszben is idejekorán meglátta a fantáziát. Már 1951-ben szponzorálta az NBC televízió saját készítésű karácsony esti opera-előadását, és a műsor olyan sikeresnek bizonyult, hogy a cég ezután Hallmark Hall of Fame címen kezdett saját televíziós műsorokat készíttetni a "minőséget a tévénézőknek" szlogen jegyében. Az elismerés nem maradt el: a vállalkozás termékei eddig 78 Emmy-díjat nyertek. 2001 óta a közel százéves cégnek már saját, 24 órában sugárzó tévécsatornája is van, amelyet felmérések szerint 75 millió háztartásban néznek világszerte rendszeresen.