Lassuló köreink
Alaposan elmarasztalja a Hungaroring üzleti teljesítményét a BusinessF1 című brit havilap, amely az idei Forma-1-es...
Alaposan elmarasztalja a Hungaroring üzleti teljesítményét a BusinessF1 című brit havilap, amely az idei Forma-1-es évadot értékelő elemzésében azt írja, hogy a mogyoródi verseny jegyárai magasak, miközben a nézőszám kirívóan alacsony. A lap megkérdőjelezi a jegyértékesítő cég, a többségi állami tulajdonban lévő Hungaroring Sport Rt.-ben 20 százaléknyi részvénypakettet birtokló Osterman Formula-1 Kft. szakértelmét is.
Nem ért egyet ezzel az értékeléssel a Hungaroring Rt. elnöke. Palik László ugyan elismeri, hogy a belépők a hazai zsebekhez mérten drágák, de megjegyzi: a magyar futamra többnyire az idezarándokló nyugat-európai szurkolók kíváncsiak. A helyszíni érdeklődés csökkenését azzal is magyarázza, hogy egyre többen követik nyomon tévén az F1 eseményeit.
Bármi legyen is az indok, tény, hogy a mogyoródi sportüzletért felelős Hungaroring Rt. - mint legtöbbször - várhatóan az idén is veszteséges lesz. A legnagyobb kiadási tétel továbbra is az Ecclestone-nak fizetett 12 millió dolláros licencdíj, valamint a létesítmény, mindenekelőtt a pálya megújítását szolgáló beruházások. Ez utóbbiakra két éve - hitelfelvétellel - 2 milliárd forintot fordítottak. A legfontosabb bevételek - a jegyeladásokból és a pálya bérbeadásából befolyó összeg, továbbá az évről évre növekvő, az idén már 3 milliárd forintos állami apanázs - viszont hagyományosan nem fedezik a kiadásokat: tavaly a társaság 185 millió forintos hiánnyal zárta az évet.
Több, az F1 világában magát kiismerőnek mondó szakember, köztük Horváth Miklós, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) elnökségi tagja ugyanakkor úgy látja, hogy a Hungaroring hasznosítása elmarad a hasonló adottságú pályákétól. Igaz, ezek többsége szintén veszteséges, de aktívabban bekapcsolódnak a világ autósportjába, jó kapcsolatokat ápolnak az autóiparral, ami az állami támogatás mellett segíti a deficit ellensúlyozását - véli Horváth, aki egyébként azért lobbizik, hogy az MNASZ nagyobb szerepet kaphasson a mogyoródi F1-futamok rendezésében.
Palik László szerint viszont a pálya további hasznosítása nem járható út, mert minden nevesebb autó- és motorversenyért tetemes jogdíjat kérnek, ami csak újabb veszteséget okozna. Berényi János, a Hungaroring Rt. korábbi vezetője mindehhez hozzátette: Magyarországon nincs olyan iparág, tőkeerős cég, amely érdekelt lenne a magyar F1 promóciójában. Mindennek ellenére a mogyoródi futam így is megéri a pénzét - mondják, a régóta ismételt érveket hangoztatva: jót tesz az ország hírnevének, a versenyre idesereglő külföldiek pénzköltéséből származó állami adóbevételek pontosan nem számszerűsíthető összege pedig feltehetően meghaladja a támogatásokét.