Mint a moziban
A filmkészítők bevételét növeli, ám a filmszínházakét erősen apasztja, hogy a házimozik térhódításával átrendeződik a filmforgalmazás piaca: egyre többen dvd-n veszik meg az új filmeket.
Meglepő bejelentéssel állt elő még a nyár elején Steven Soderbergh Oscar-díjas amerikai filmrendező, egyebek között a Traffic, Ocean's Eleven - Tripla vagy semmi című filmek alkotója: a közeljövőben elkészíteni tervezett hat műve egyszerre jelenik majd meg a mozikban, a tévékben és dvd-n. Jobban belegondolva persze nincs ebben semmi meglepő, hiszen Hollywood ma már kétszer-háromszor annyit keres az ezüstkorongokon, mint amennyi a mozikasszákból végül a gyártókhoz vándorol. 2005 első negyedévében az USA filmszínházai 8 százalékkal kevesebb nézőt vonzottak, mint az előző év hasonló időszakában; Németországban 11, Magyarországon 4,3 százalékos volt a visszaesés. Ugyanakkor tavaly egyedül az Egyesült Államokban 15,5 milliárd dollár volt a dvd-k forgalma, ötször annyi, mint öt esztendővel korábban. A Kill Bill első része 2004-ben 70 millió dollárt termelt ki az USA filmszínházaiban, míg ugyanott 116 milliót adtak érte dvd-n, illetve videón. Ugyanabban az évben a Shrek 2. vetítése 437 milliót fialt, míg házimozizással 456 milliót hozott. A gyűrűk ura A király visszatér című epizódja a mozikban termelt ugyan ki többet (377 millió dollár), de ettől alig maradt el 355 milliós másodlagos forgalmazása. Főként, ha azt is figyelembe vesszük, hogy Amerikában a jegyárbevételek 50 százaléka marad a mozitulajdonosoknál, a stúdiót illető 50 százalékból pedig le kell vonni a költségeket, a már sokmilliós gázsikat és a szintén milliós nagyságrendű promóciót. Így aztán egyre fontosabb szempont a dvd- és videóforgalmazáson elérhető nyereség. Például hogy a Nemó nyomában 50 millió, a Shrek 2. című animációs film 35 millió példányban kelt el dvd-n.
Az otthon mozizás viharos elterjedésének hátterében leginkább az húzódik meg, hogy miközben a mozijegyek világszerte drágulnak, a korongok - és a lejátszókészülékek - egyre olcsóbbak. Ma már kifizetődőbb megvenni egy dvd-t, mint két mozijegyet. De a lemez térhódításához az is hozzájárul, hogy míg valaha a filmszínházak korosztálytól függetlenül vonzották a közönséget, napjainkban a mozik - főleg a multiplexek - afféle "hagyd otthon a papát-mamát" típusú, ifjúsági találkahellyé váltak, így az idősebbek szívesebben vesznek-kölcsönöznek dvd-t. A multiplexkultúra egyébként jelentősen le is rövidítette a filmek játszási idejét. A Sony Pictures Entertainment dvd- és videórészlegét vezető Ben Feingold szerint míg a fiatalok törik magukat, hogy már a bemutató hétvégén lássanak egy-egy filmet, az idősebbek türelmesen megvárják, amíg az megjelenik dvd-n. A forgalmazás negyedik-ötödik hónapjában a moziknak már nem is éri meg csaknem kongó nézőtér előtt vetíteni, ilyenkor aztán már amúgy is csak a dvd-t választhatják a későn ébredő kíváncsiak. Az idősebb korosztályok azért is hálás közönségnek számítanak a forgalmazók körében, mert vevők a kevésbé látványos alkotásokra, a filmklasszikusokra is. Ennek köszönhetően a másodvirágzásukat élik korongon a filmtörténet olyan sztárjai, mint James Dean vagy John Wayne, illetve a még élő nagy öregek, mint például Gene Hackman, akit Hollywood újabban csak mellékszerepekben foglalkoztat. S mivel egyre csökken az "élvezeti távolság" a mind többet nyújtó házimozik és a vetítővásznak biztosította élményszint között, ráadásul az izgalmas vagy szívfacsaró jelenetek tetszés szerint ismételhetőek, ma már a technika megszállottjai sem fanyaloghatnak a "papucsmozin".
Nemrégen még a videó- és dvd-forgalmazás csak fél évvel a mozibemutató után indult. Ez mára az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában, de még Magyarországon is négy, nemegyszer három hónapra rövidült - mint azt Gulyás Balázs, a Best Hollywood értékesítési vezetője a HVG-nek elmondta. Sokan azt is a dvd előnyei közé sorolják, hogy a lemez a vágott moziváltozaton túl azokat a jeleneteket is tartalmazhatja, amelyeket ilyen-olyan okokból - például hogy túl hosszú lett volna a film, vagy túl naturálisra sikeredett egy-egy beállítás - kimetszettek. De helyet kaphatnak a forgatás humoros pillanatai, az operatőr beállításvariációi egy-egy jelenetre. Csupa érdekes, izgalmas apróság, ami szinte új műfajjá varázsolhatja a dvd-t. "A moziban az elejétől a végéig végig kell nézni egy filmet, a dvd-n viszont bárki átírhatja a film kronológiáját, lassíthat, kimerevíthet, ismételhet jeleneteket, szóval teljesen átkomponálja az eredetit" - fejtegette a hamburgi Der Spiegel magazinban Christopher Nolan, a Batman kezdődik című alkotás rendezője. Egyesek már azt jósolják, hamarosan elkészülnek az első "többvégű" alkotások, amikor is otthon a néző választja ki, hogyan fejeződjék be a film: happy enddel vagy mondjuk a főhős halálával.
SCHREIBER ANDRÁS