Lelkes edzők
A nők empatikusabbak és szívesebben vállalnak háttérszerepet" - ezzel az egyszerű ténnyel magyarázta a HVG-nek a...
A nők empatikusabbak és szívesebben vállalnak háttérszerepet" - ezzel az egyszerű ténnyel magyarázta a HVG-nek a gyengébb nem térhódítását a szakszóval coachoknak nevezett vezetőfejlesztők körében Komócsin Laura, a Business Coach Szakmai Közösség elnöke. (Az utóbbi egy-két évben trendivé vált szakma képviselői abban különböznek az üzleti tanácsadóktól, hogy nem a megoldást mondják meg, hanem meghallgatják a felmerülő gondokat, és főként kérdésfeltevéssel megerősítik, vagy esetenként elbizonytalanítják a dilemmával küzdő vezetőt - mindezt akár 50 ezer forintnál is magasabb óradíjért.)
A magyarországi "üzleti edzők" 74 százaléka nő, mégpedig - egy közelmúltbeli hazai kutatás szerint - átlagosan 41 éves, és sem üzleti tapasztalata, sem közgazdászoklevele, sem pedig a coachingot alkalmazó vezetők körében áhított pszichológusi végzettsége nincs - van viszont rég nem használt tanári diplomája. De az inkább lelki támogatásra és megerősítésre, mintsem szakmai tanácsokra vágyó vezetők között is megfigyelhető a női nem térhódítása: miközben a magyarországi cégvezetőknek csupán a 10-15 százaléka visel szoknyát, a coachot igénybe vevő igazgatók mintegy fele nő. "Könnyebben megnyílnak egy idegen előtt, nem titkolják olyan makacsul, hogy gondjaik vannak" - mutatott rá a jelenség okára Komócsin Laura, hozzátéve, hogy tapasztalatai szerint a férfi vezetőknek akár két-három beszélgetés is szükséges ahhoz, hogy megértsék, bátran kitárulkozhatnak, már csak azért is, mert a coachot köti a titoktartás.
A női vezetők leggyakrabban a munka és a magánélet egyensúlyában jelentkező problémáik miatt kérnek segítséget. Nem csoda, hiszen míg a férfi vezetők 78 százaléka él párkapcsolatban, a női vezetőknek a negyede sem. Az e piaci lehetőségre jól ráérző coachcégek "9 hónapos terv, azaz hogyan készüljön egy tudatos nő a szülés utáni időszakra" címmel speciális tervet is kidolgoztak; munkatársaik abban adnak ötleteket a vezetői pozícióban lévő kismamáknak, miként alakítsanak ki a cégen belül olyan szálakat, hogy egy-két év múlva mindenképpen visszavárják őket a főnöki székbe. "Tedd ismertté a nevedet a cégen belül és a médiában, jelenj meg szakmai eseményeken, tarts előadást" - javasolja többek között a Business Coach Szakmai Közösség, amely azt is a szülési szabadságra induló vezető lelkére köti, hogy mindenképpen vegyen részt hivatali utódja kiválasztásában. "Ha három évig kívülről mentoráljuk a helyünket ideiglenesen elfoglalót, az lojális lesz hozzánk, és cserébe minden információt megad nekünk, így a visszatérés is könnyebb lesz" - árul el egy kulisszatitkot Komócsin Laura.
Néhány hazai cég - például a DM Drogerie Markt Kft. vagy a Procter and Gamble Kft. - speciális reintegrációs csomagot kínál a gyesről visszatérő női vezetőknek. Ez egyrészt szakmai képzést jelent, másrészt coachingot, amelynek keretében a két-három évet kihagyott, emígyen a hiányosságai miatt esetenként igencsak frusztrált igazgatónő hetente-kéthetente kiöntheti a lelkét egy "aktív hallgatónak", a coachnak. "Sok női vezető cikinek tartja, hogy megerősítésre van szükségük, ezért előfordul, hogy a munkatársak előtt eltitkolva, saját fizetésükből finanszírozzák a coachot" - mondta Komócsin Laura. Holott ma már a kétszáz legnagyobb cég szinte mindegyike alkalmaz vezetői támogatására coachot vagy mentort.
A coach és a coachee - utóbbi a támogatott vezetőt jelenti - "kémián" alapuló, előbb-utóbb óhatatlanul szorossá váló kapcsolata azonban rövid távon igencsak fájdalmas is lehet. "A vezetők magányosak, senkitől sem kapnak őszinte visszajelzést, beosztottjaik ugyanis sokszor nyaliznak nekik, a velük egy szinten állók pedig riválisnak tekintik őket" - magyarázta a külső bizalmi ember szükségességét Komócsin Laura, aki azt is elárulta, előfordult már, hogy valakinek megmondta az őszinte véleményét, és a vezető - természetesen nő - elsírta magát. A hiba, amit a coach észrevett, az volt, hogy a topmenedzser hölgy kosztüm helyett kötött kardigánban tartott prezentációt egy üzleti szemináriumon mintegy ötszáz öltönyös férfi kollégájának. Megoldásként a coach - ez esetben inkább tanácsadóként funkcionálva - sebtében összeállíttatott egy listát azon üzletekről és szabóságokról, ahol egy havi hét számjegyű fizetésű vezető hölgy beszerezheti a pozíciójához méltó öltözéket.