Bicajos-KRESZ
Kötelező felszerelésekFehér színű első lámpa; vörös színű, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható hátsó...
Kötelező felszerelések
Fehér színű első lámpa; vörös színű, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható hátsó lámpa; vörös színű hátsó prizma; két, egymástól függetlenül működő fékszerkezet; csengő; borostyánsárga színű küllőprizma az első keréken; fényvisszaverő ruházat lakott területen kívül éjszaka, illetve rossz látási viszonyoknál. A jelenlegi jogszabályok nem tiltják, de nem is említik az első és hátsó villogólámpát, amely például Németországban kifejezetten tiltott.
Hol hajthatunk?
Alapvetően úton-útfélen, vagyis az úttesten és a padkán, ezenkívül az úttesten sárga felfestéssel az autóforgalomtól elkülönített kerékpársávon, külön táblával jelölt kerékpárúton, illetve - ahol ezt tábla engedi - a buszsávban. Ha az úton van kerékpársáv vagy mellette önálló kerékpárút, csak az utóbbiakon szabad bringázni. A nem önálló, közös gyalog- és kerékpárút egyik felén a gyalogosok, a másik - sárga felfestéssel elválasztott - felén a biciklisek közlekedhetnek, de ha kell, áttérhetnek egymás térfelére. Van, ahol felfestés jelzi a "térfelet", másutt nincs kijelölve, kinek hol kellene tartózkodnia. A fővárosban alkalmazzák az úgynevezett "elvi megosztást", amikor az út a KRESZ szerint osztatlan ugyan, de szaggatott vonallal jelzik az ajánlott elválasztást. A közös gyalog- és kerékpárút használata nem kötelező, ha az ott közlekedő gyalogosok akadályoznák a kerékpárost, vagy nagyobb sebességével ő veszélyeztetné a sétálókat, a biciklista az úttestet is használhatja. A kerékpárúton, kerékpársávban, illetve a gyalog- és kerékpárúton egymás mellett is szabad bicajozni, az úttesten tilos. A gyalogos-kerékpáros zónában (ezek olyan utcák, ahová gépjárműveknek tilos behajtani) a bicikliseknek a sárga elválasztóvonallal vagy a más színű burkolattal megjelölt részen ajánlatos közlekedniük, de áthajthatnak a gyalogosterületre is. Járdán csak 12 évesnél fiatalabb gyerekek kerekezhetnek, felnőttek kizárólag akkor, ha az úttest - például kátyúk miatt - alkalmatlan a haladásra, de ilyenkor sem zavarhatják a gyalogosokat. Egyirányú utcába, az autós forgalommal szemben, csak akkor szabad bringával behajtani, ha ezt a fehér alapon biciklit ábrázoló "kivételtábla" megengedi.
Irányjelzés
A kerékpárosnak a karjával kell jeleznie irányváltoztatási szándékát kanyarodás, sávváltás, kerülés, balra vagy jobbra húzódás és megállás előtt.
Sebességkorlátok
A kerékpárral közúton legfeljebb 40 kilométeres óránkénti sebességgel szabad közlekedni. Gyalogos-kerékpáros zónában a biciklizők számára kijelölt részen a megengedett sebesség óránként 20, másutt 10 kilométer. Aki - például a kátyúk miatt - a járdára szorul kerékpárjával, ott szintén legfeljebb 10 kilométerrel hajthat.
Szesztelen tekerés
Kerékpárt éppúgy tilos alkoholos állapotban vezetni, mint autót, ám a büntetések - legalábbis egyelőre - enyhébbek, és ritkábban is szabják ki őket. Az ittas biciklistát 0,8 ezrelékes véralkoholszint alatt enyhe szabálysértésért maximum 30 ezer forintos bírsággal sújthatják, ennél magasabb szintnél akár 100 ezer forint is lehet a büntetés. Ha a kerekező szesz hatása alatt másnak súlyos sérülést okot, három év szabadságvesztéssel is büntethető. A kerékpáros ez esetben sem tiltható el a két keréken való közlekedéstől, s a hatóságok - szemben a közkeletű hiedelmekkel - nem vonhatják be más járművekre vonatkozó jogosítványát. A biciklistákat ott szokta szondáztatni a rendőrség, ahol gyakoriak az ittas kerekezés miatti balesetek, így például Békés, illetve Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében. Budapesten ritkán fúvatnak szondát a kerekezőkkel a rendőrök.
Kettesben
A tandem szabályos jármű, és utazhatnak rajta ketten, ám egyszemélyes bringán utast szállítani tilos. Az egyetlen kivétel: egy felnőtt legfeljebb egy 10 évesnél fiatalabb gyermeket vihet, gyerekülésen, oly módon, hogy az ülés és a gyerek a kilátásban és a vezetésben ne akadályozza őt, és ne takarja a világító- és jelzőberendezéseket. Az ülés nem lehet összefüggésben a kormányzott kerékkel, kapaszkodó és lábtartó is szükségeltetik hozzá. Tilos a kerékpárhoz oldalkocsit vagy vontatmányt kapcsolni, kivéve egy maximum 70 centi széles és 70 kilogramm össztömegű utánfutót.
Különleges szabályok
A kerékpárosnak nem szabad kutyát vagy más háziállatot sétáltatnia, de ha gyalogosan tolja járművét, már nem minősül biciklistának. A kormányt - az irányjelzés idejét kivéve - két kézzel kell fogni, következésképpen fülhöz szorított mobiltelefonnal tilos kerekezni. Bár a KRESZ-ben nincs rögzítve, hogy fej- vagy fülhallgatót ne szabadna használni, néhány főrendőr szerint az az előírás, miszerint "úgy kell közlekedni, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse", automatikusan tiltást jelent.
Változások előszele
A biciklistáknak a jövőben nem kell az utakon szorosan jobbra tartaniuk, illetve megengedő tábla híján is használhatják a buszsávot - ha bekerülnek a KRESZ-be a Magyar Kerékpárosklub változtatási javaslatai. Ezekről szeptemberben várhatóan az "új rend és szabadság" programért felelős kormánybiztos, Kondorosi Ferenc vezette bizottság egyeztet, később tárgyalja őket a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium. További változtatási szándékok: ha az önálló kerékpárút egy közút mellett fut, a biciklistának nem kell feltétlenül az előbbit választania. Továbbra is lennének ugyan olyan szakaszok, amelyeken ez mégis kötelező volna, de egyelőre vita folyik arról, hogy a szabad választás lehetőségét vagy a kényszert jelezzék-e külön táblával. A biciklistáknak a jövőben a kereszteződések előtt nem kellene az autók közt sorban állniuk, hanem jobboldalt előzve őket előre állhatnának. Ez a lehetőség most csupán elvi, hiszen a KRESZ-ben említett "Előretolt kerékpáros felállóhely" felfestést az ország területén sehol nem alkalmazzák. Kérdés, hogy csak a szabályt tennék általánossá, felfestések nélkül is - avagy inkább a fölfestéseket. Megjelenhetnek a kerékpárok részére kijelölt várakozóhelyek, azaz a bringás parkolók. A Magyar Kerékpárosklub javaslatában nem szerepel ugyan, de főrendőrök szerint elképzelhető, hogy a kerékpárossisak már a közeljövőben bekerül a kötelező felszerelések közé.