Próbautak
A tavalyi 80 kilométer után a Főpolgármesteri Hivatal sokszor ismételt ígéretei szerint az idei szezonban 172...
A tavalyi 80 kilométer után a Főpolgármesteri Hivatal sokszor ismételt ígéretei szerint az idei szezonban 172 szakaszon összesen 200 kilométernyi út burkolatát újítják fel Budapesten. Mint azt a HVG tapasztalhatta, az aszfaltozási hajrában már elkészült utak némelyikén elvégeztek a gördülékenyebb haladást és a biztonságot szolgáló forgalomtechnikai beavatkozásokat is, máshol viszont elszalasztották a kínálkozó lehetőséget.
A pesti felső rakpartról az alsó autófolyamába belecsorogni próbálók dolgát könnyíti meg - s ezáltal az egész főútvonal forgalmát egyenletesebbé és biztonságosabbá teszi - például az a három kis "bekéredzkedősáv", amelyet az alsó rakpart tavaszi felújításakor alakítottak ki az út közepén, hogy a mellékútról jövők két részletben adhassák meg a kötelező elsőbbséget a Duna partján észak, illetve dél felé autózóknak, s ne kelljen kivárniuk, amíg a pálya mindkét irányból szabad. Hasonlóképpen elég lett volna a forgalmi sávok felfestésén módosítani a pesti rakpart északi egy kilométerén is, ám ott a helyzet a felújítás után is változatlan. A Margit híd alatt átbújva az észak felé tartó útpálya kétsávosra bővül. A főúton jövőket a kettő közül a belsőbe vezetik a festékcsíkok, s a többség ott is marad, mivel a rakpart pár száz méterrel későbbi, Dráva utcai végén a külső sáv megszűnik. Utóbbit a csúcsforgalom idején jól nevelten a belső sávban sorban állók elé betolakodók használják, annál is inkább, mert az útszűkület kialakítása nekik kedvez: geometriailag ők mehetnek egyenesen.
Megnehezítették viszont a korábban egyértelműen nyerő helyzetben lévő szemtelenkedők dolgát a Margit híd budai oldalán, az Árpád fejedelem útján. A híd alatt ugyanis az illetéktelenek által is előszeretettel használt buszsáv véget ér - betorkollik a jobbra kanyarodó sávba -, s ez, ha lehetetlenné nem is, de az eddiginél kockázatosabbá teszi a tolakodást. A saját sáv nélkül maradó buszok dolgát az új rendszer alig nehezíti meg, hiszen csak akkor kell sávot váltaniuk, amikor a megállóból elindulnak, a buszsáv előző száz métereit ellenben járhatóbbá teszi.
Minden járművezetőt egyként sújt a szintén a nyáron felújított Lajos utcában, a Kolosy tér előtt menetrendszerűen kialakuló dugó. Az észak felől érkezők közül sokan itt fordulnak rá a forgalmas Szépvölgyi útra, s ők általában többen vannak annál, mint ahányan a szűkre szabott kanyarodósávban egy zöld jelzéskor áthajthatnak, így az egyenesen menőket is föltartják. Csak egy lámpaoszlopot kellett volna áthelyezni, hogy a kanyarodósávot másfélszeresére növeljék.
Igen hasznos melléktermékei a Budapest-aszfaltozási láznak azok az aprócska járdaszigetek, amelyek például a Pusztaszeri út felső végén teszik könnyebbé és főleg biztonságosabbá a zebrára merészkedő gyalogosok dolgát. Csekély korrekció, mégis észrevehetően segíti a csúcsforgalomban a várost maguk mögött hagyni akarók dolgát az M3-as sztráda városi szakaszán, a Szerencs utcánál lévő jelzőlámpás csomópontban épített autóbuszöböl: a megállóban időző távolsági buszok már nem akasztják meg a lámpa zöldre váltása után meglóduló autófolyamot.
Nem csupán autósszemmel vegyes az idei útfelújítások mérlege. Helyenként - például a III. kerületben - mintha kifejezetten a kerékpárosok bosszantására játszottak volna az építők. A Bécsi út újraaszfaltozásakor láthatóan nem gondoltak biciklisáv kialakítására, sőt kifejezetten megnehezítették a nagy forgalmú útról az amúgy néptelen járdára kényszerülő drótszamarasok dolgát. A Bogdáni út-Zay út között például keresztbe futó lefolyókkal szakították meg a járdát, ami korábban menekülő útja volt a kerekeseknek. A kiszúrás legjellemzőbb példája azonban az Óbudát Csillagheggyel összekötő Pomázi út. Itt az egykori Mocsáros-dűlőn évtizedekkel ezelőtt lebontott házak üres telkeihez vezető kocsibejárókat is felújították - teljesen értelmetlenül. A korábban lekoptatott - s ily módon kerékpárral is járható - szegélyeket megmagasították, így az utat 10-20 méterenként megszakító, semmibe vezető beállóknál folyamatos le- és felszállásra kényszerülnek a kerekesek. A helyzet annál is bosszantóbb, mert eközben a gazdasági tárca azzal is népszerűsítette a biciklisták körében az útfelújításokat, hogy egy-egy önkormányzati út újraaszfaltozásakor a projektekhez kapcsolódóan 50 százalékos állami támogatással segítik a kerékpárút kialakítását. Budapesten az idén közel 30 kilométer bicikliút épült ilyen konstrukcióban. Más kérdés, hogy közben a meglévők állapota egyre romlik, s ezen még az sem segít, hogy tavaly óta kerékpárügyi miniszteri megbízott is "működik" az államapparátusban.