Árak és bérek
Elég egy jó rábeszélőképességű kolléga vagy egy fekete-fehér film a televízióban, és a leendő oldtimeres már böngészi...
Elég egy jó rábeszélőképességű kolléga vagy egy fekete-fehér film a televízióban, és a leendő oldtimeres már böngészi is a hirdetéseket. Kevesen ússzák meg a tanulópénz megfizetését, de még kevesebben tudnak pozitív mérleggel kiszállni egy jármű megvásárlásából. A két klasszikus beszerzési forráshoz (apróhirdetés, börze) néhány éve csatlakozott az internet (eBay, Vatera). Bárhol vásárol valaki, a kockázat óriási - még a jó állapotúnak tűnő járművet is érdemes azzal a tudattal megvenni, hogy az utolsó részletéig fel kell újítani. Egy évtizedeken át használt, sok százezer kilométert futott autót, motort az évek során annyian próbáltak megmenteni az enyészettől, hogy sok jóra nem lehet számítani. A vadonatúj fényezés, áthúzott ülések, felpolírozott krómok tévesztik meg a legtöbb kezdőt, noha a szakértők mindenkinek azt tanácsolják, hogy biztosabb vétel a használat nyomait őszintén magán viselő, korrekt papírokkal ellátott, alaposan kipróbálható jármű.
Restauráláshoz okosabb inkább erősen korrodált, kopott, de teljes megmaradt autót választani, mint egy hiányos vagy hellyel-közzel rendbe tett példányt. Ideális esetben a karosszériát négy-öt hónap alatt, 1-2 millió forintból újjá lehet építeni, egy jó fényezés ára fél- és egymillió forint között mozog. Amíg a karosszéria készül, felújítható a motor, a váltó, a futómű, a kárpitozás, majd további egy-három hónap, mire összeáll a kocsi - a munkálatok végösszege 1,5-6 millió forint között alakul, a beszerzendő új vagy felújított alkatrészek mennyiségétől függően.
Anyagi szempontból jobban jár az, aki eleve értékesebb alapot szemel ki. Egy hétköznapi, unalmas darab felújítása közel ugyanakkora munka, mint egy különleges, izgalmas autóé, csak a hiányzó vagy a felújíthatatlanságig elkopott egyedi alkatrészek pótlása növeli számottevően a költségeket. Ezért biztos bukás egy harmincéves Renault R16-osba invesztálni, mert a végén sokkal kevesebbet ér, mint egy Alfa Giulietta Spider, amivel alig többet kellett vesződni.
Szakértők szerint rövidesen a KGST-autók fenntartása, restaurálása is akkora feladat lesz, mint a különleges nyugati sportkocsiké. Ezek a járművek ma még fillérekbe kerülnek, de egy-két éven belül kihalnak a szép példányok. A fogyatkozó szaküzletek már csak a legfontosabb - jobbára gyengébb minőségű, utángyártott - alkatrészeket tartják, szakemberek szinte nincsenek. Egy púpos Wartburg igényes restaurálása ma 1000-1500 munkaóra - minimum 3 millió forint. A Zsiguli sem sokkal olcsóbb, ott is milliós nagyságrendű egy minősítésképes felújítás.