Vitás vasúti tender
MÁRCIUS 18.
A svájci Stadler céget hirdette ki győztesként a MÁV a hatvan elővárosi villamos motorvonat vásárlására kiírt versenytárgyaláson, miután kizárta annak két konkurensét. A tovább viaskodó kanadai-német Bombardier panasza miatt megismételt eljárásban is győztes Stadlerrel szerződött augusztusban a MÁV, amelynek egyelőre harminc szerelvény beszerzésére sincs pénze (további harmincra opciós vételi jogot kötött ki), így a 144 millió eurós árat hitelből kívánja kifizetni. A Stadlerrel csak jövőre, a pénz megszerzése után lép érvénybe a szerződés. Az államvasutak idei 80 milliárd forintos veszteségének fő oka, hogy az állam az idén sem fedezte a személyszállítás deficitjét, és hogy a cég az idén több mint 81 milliárd forintos, államilag garantált hitel felvételére kényszerült. A MÁV teljes adósságállománya a 200 milliárd forintot is meghaladja. A vasúti reform végrehajtására - az uniós előírások átvételére - hivatott vezérkart több tisztogatási hullám érte. Az év elején kinevezett elnök, Gaál Gyula szeptember óta az akkor eltávolított vezérigazgató, Mándoki Zoltán posztját is betölti. Áprilisban elbocsátották a cég januárban kinevezett pénzügyi vezérhelyettesét, decemberben a kommunikációs igazgatót cserélték le.