A vágy villamosa - BKV-jegyáremelés anno
„Senki ne számítson rá, hogy a február 1-jétől átlagosan közel a duplájára dráguló budapesti tömegközlekedés színvonala javulni fog (...) A fővárosban közlekedők 82 százalékát ma a Budapesti Közlekedési Vállalat szállítja, a vállalat járművein utazók száma pedig egy év alatt körülbelül 1,6 milliárd. (...) A februári áremelés része a támogatások leépítésével fémjelzett gazdaságpolitikának. (...) A főváros tömegközlekedése 1988-ban már 5,3 milliárdos fenntartási juttatásban és 5,2 milliárdos menetdíj-kiegészítésben részesült – az előbbit a Fővárosi Tanács, az utóbbit a költségvetés folyósította. A költségek 15 százalékát – nem egészen 2 milliárd forintot – fizették az utasok. (1989. február 4.)”
A BKV tarifáit azóta is szisztematikusan az inflációt meghaladó mértékben emelte a főváros, amely az utóbbi időkben évi 10 milliárd forinttal támogatja a céget. Ez ma a költségeknek mindössze 8 százalékát teszi ki az 1988-as 42 százalékkal szemben. Eközben az utasok által finanszírozott költséghányad – az állami támogatás arányának csökkenésével párhuzamosan – 15-ről több mint 50 százalékra nőtt. A benzinéhez képest drasztikus áremelésnek is szerepe volt abban, hogy az említett 1,6 milliárdról 1,3 milliárdra csökkent az évente szállított utasok száma, s a fővárosban közlekedőknek ma már csak kevesebb mint 60 százaléka használja a BKV-t.
A 20 évvel ezelőtti teljes cikket itt elolvashatja