VONATTENDER: ALÁÍRTÁK A SZERZŐDÉST
A MÁV Rt.
A MÁV Rt. hétfőn - öt hónappal az első eredményhirdetés után - aláírta a szerződést a hatvan elővárosi vonat beszerzéséről harmadszor is győztesnek hirdetett svájci Stadler Bussnang AG-val (HVG, 2005. augusztus 13.). A gazdasági és közlekedési miniszter még várt volna, ám a vasúttársaság azzal indokolta a sietséget, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) az augusztus 4-ei eredményhirdetést követő nyolc napon belül nem reagált a vesztes kanadai-német Bombardier Transportation GmbH jogorvoslati kérelmére (azaz nem tiltotta meg a szerződéskötést). A megállapodásba ugyanakkor Kóka János külön kérésére bekerült egy olyan passzus, amely megakadályozhatja a mintegy 100 milliárd forintos szerződés hatálybalépését. A legfőbb feltétel az, hogy a KDB - amelynek harminc napja van a Bombardier újabb fellebbezésnek elbírálására - ne minősítse jogsértőnek a közbeszerzési eljárást. Kérdés azonban az is, hogyan tudja finanszírozni a csőd közelben lévő társaság a vonatvásárlást. Miután a MÁV saját tőkéje a jegyzett tőke kétharmada alá esett, a gazdasági tárca a keddi alapítói ülésen a jelenleg 208 milliárd forintos jegyzett tőke 78 milliárd forintra csökkentését javasolta. "A jelenlegi korszerűtlen vállalatszerkezetbe már nem kívánunk több pénzt tenni" - kommentálta Tóth Judit szóvivő, miért nem a saját tőke emelését ajánlotta a tárca, amely várhatóan a jövő héten dönt a tőkeleszállításról.