BRÜSSZEL A REGISZTRÁCIÓS ADÓRÓL
A személygépkocsikra kivetett úgynevezett regisztrációs adó helyenként eltérő nemzeti szabályozását kívánja mederbe...
A személygépkocsikra kivetett úgynevezett regisztrációs adó helyenként eltérő nemzeti szabályozását kívánja mederbe terelni az Európai Bizottság (EB) a most készülő új közösségi törvényjavaslatban. A régi tagállamok közül tízben, az újak közül négyben (köztük Magyarországon) szed az állam az üzembe állított autók után ilyen közterhet, amely - a javaslat előkészítői szerint nemegyszer eltorzítja az egységes piac működését, és megkárosítja a fogyasztókat. Az autógyárak az adó mértékéhez szabják ugyanis az egyes tagországokban alkalmazott áraikat, a használt importautókról pedig olykor mindkét tagállamban leszedik a sápot. Az uniós jogszabály várhatóan környezetvédelmi szempontokhoz köti majd az adóztatást, és kimondja, hogy egy importkocsira az egyik tagállamban már megfizetett regisztrációs adót a másik tagállamban be kell számítani. A javaslat kategorikusan tiltja majd, hogy a kormányok a regisztrációs adónál megkülönböztessék a belföldi és a külföldi beszerzésű autókat, és megköveteli a kocsiérték avulásának figyelembevételét, így - brüsszeli szakértők szerint - jogos a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete által a magyar kormány ellen az EB-nél tett panasz is. A közösségi törvényjavaslat kidolgozását tavaly július és szeptember között nyilvános internetes konzultáció előzte meg, amelynek összesen 2033 hozzászólásából 1481 Portugáliából, 115 pedig Magyarországról származott.