Otthon a hálón
Az ingatlanberuházók egyre több pénzt költenek arra, hogy a lakást keresők a világhálón minél egyszerűbben és gyorsabban találják meg az "igazit". Az adásvétel az ügynökségeknél koncentrálódik, akiket viszont a gyűjtőportálok szippantanak magukhoz.
A világhálón való megjelenés önmagában is élénkíti a forgalmat, a bemutatható választék megtöbbszöröződésének és a vizuális megjelenítésnek köszönhetően - állítják az ingatlanosok. A kibertérben számos regisztrált és nem regisztrált, ingyenes és előfizetéses adatbázisban keresgélhetünk (Háló, 2006/június). A regisztrált adatbázisok jelentős ráfordítással előállított gyűjtések, használatuk általában fizetős. Ám jelentős számban találunk olyan ingyen hozzáférhető adatbázisokat és gyűjtőportálokat is, amelyek akár országos lefedettséggel működnek.
"Keresve sem talál jobbat, az ország legnagyobb és leglátogatottabb ingatlanhirdetési adatbázisa" - állítja magáról az ingatlan.com, amely kétségtelenül a legnagyobb gyűjtőportál jelenleg a piacon. A 880 ingatlanközvetítővel és közel 110 ezer hirdetéssel működő - részben angol és német nyelven is elérhető - ingatlan-adatbázis havonta 440 ezer, azaz naponta 15 ezer látogatót fogad. Nem csupán adatbázist kínálnak, hanem keresőrendszert, hirdetési lehetőségeket, és más információt is, árakról, trendekről, hitelkonstrukciókról.
Pálréti Norbert, a másik gyűjtőportál, az ingatlan.net ügyvezetője saját szájtját dicséri: "ötvözzük mindazt, ami más oldalakon bevált, s ehhez hozzáadjuk ötleteinket; ilyen például az a saját fejlesztésű alaprajzrajzoló szoftver, amivel másodpercek alatt megrajzolhatunk egy lakást". Kifejlesztették különleges keresőjüket, ez a Best of: minden hirdetőirodától bekértek öt olyan ingatlant, amely valamilyen szempontból különleges, például páratlan a panorámája, híres építész alkotta, valamilyen szempontból egyedi. Az ingatlan.net jelenleg négyszáz iroda negyvenötezres kínálatát ajánlja, ezt szeretnék felvinni százezerre. Pálréti szerint országosan a lakáskeresők 60 százaléka aktívan böngészi az internetet otthonkeresés céljából. Budapesten az arány még nagyobb.
Az ingatlan keresőmotorok egyre "intelligensebbek": ha valaki például kifejezetten befektetési célból keres ingatlant, egy kattintással már ezt a kínálatot pásztázhatja: olyan lakások ezek, amelyeket valamilyen okból hirtelen kell eladnia a tulajnak, és nagyon kedvező az ár, vagy jól ki lehet adni, illetve - fejlődő környék révén - pár év múlva jelentős értéknövekedésre lehet számítani.
Külföldön az ingatlanforgalom kicsiny töredéke kerüli meg az ügynökségeket, az eladások 80-90 százalékában ingatlanforgalmazó céget vesz igénybe a vevő, illetve az eladó. Ezt használják ki az ügynökségek ajánlatait összefogó ingatlanportálok, amelyek egyre népszerűbbek. Magyarországon is hasonló trendnek lehetünk tanúi, az ingatlanos hirdetési újságokban, illetve a neten már 70-80 százalékban ingatlanügynökségek hirdetnek.
A jelenlegi túlkínálat miatt a lakáskereső több megfelelő helyen lévő, kedvező árfekvésű ingatlan közül is válogathat, nem mindegy tehát, hogy az értékesítő hogyan hívja fel a figyelmet az eladni kívánt otthonra - véli Tóth Tamás lakberendező, látványtervező. Mind jobban terjednek a honlapokon a virtuális túrával - egymásba fűzött panorámafotókkal - bemutatott hirdetések. A még épülőfélben lévő ingatlant kulcsra készen, berendezve mutatjuk be, a vevő így könnyebben dönt, milyen elosztású lakás felel meg leginkább az igényeinek, mint ha csak a csupasz falakat látja, vagy még azt sem - magyarázza Tóth Tamás, aki szerint a virtuális lakberendezés megkönnyíti sok olyan vásárló gondját, aki tervrajz alapján nem tudja érzékelni a teret. "Tervrajzok alapján virtuálisan felépítem s berendezem a lakást; még arra is lehetőség van, hogy a kiválasztott burkolóanyagot »rávigyem« az adott felületre, így azon valós szín- és anyagminta látható."
"Évente 200 millió forintot költünk marketingre, ennek 20-30 százalékát az interneten való megjelenésre" - árulja el a Hálónak Aradi Ferenc, az Autóker Holding Zrt. értékesítési igazgatója. Mint hozzáteszi: hirdetéseiket nemcsak az ingatlanra szakosodott honlapokon, hanem a leglátogatottabb internetes újságokban is szerepeltetik. Több százezer forintot költenek egy-egy ingatlanberuházásuk weboldalának fejlesztésére, de úgy gondolják, megéri, hiszen az elmúlt időszakban látványosan emelkedett az online hirdetésekre reagálók száma. A cég nagy figyelmet fordít a netes jelenlétre. Legutóbb például alaposan átalakították egyik legnagyobb beruházásuk, a XIII. kerületi Foka-öbölben épülő Marina-part weboldalát. Magyar és angol nyelvű oldalon kínálják a megvásárolható ingatlanokat, amelyek a neten azonnal lefoglalhatók. Ezt a szájtot párhuzamos ajánlatkérés lehetősége, a térhatású épületekben a szabad lakások feltüntetése, az érdeklődő által rögtön kitölthető, továbbküldhető adatlapok, háromdimenziós, interaktív grafikák teszik tartalmassá.
Miközben az ingatlanberuházók többsége nem volt hajlandó elárulni, évente mekkora összeget fordítanak marketingre, a TNS Media Intelligence méréseiből sok mindenre fény derül. Karády Mariann, a cég ügyvezetője szerint hirdetési adataik a legnagyobb online médiatulajdonosoktól kapott információkon alapulnak. Az elmúlt másfél évben a tíz legnagyobb beruházó közül a Vár-köz Kft. költötte a legtöbbet netes hirdetésre, közel 27 millió forintot. Az Eston International 24 milliót, az Autóker Holding 17, 5 milliót, az Angyalföldi Lakásépítő 14 milliót, a Vegyépszer érdekeltségébe tartozó Paskál Park 13 milliót, míg a többnyire ingatlanközvetítéssel foglakozó Otthon Centrum 12,2 millió forintot áldozott online hirdetésekre.
Az ügyvezetőnő még egy érdekes adatot ismertet: míg 2005 első félévében a megkérdezett ingatlanberuházók reklámköltésük 9,6 százalékát fordították internetes megjelenésre, addig az idei év első hat hónapjában ez az arány már elérte a 20 százalékot.
KULCSÁR HAJNAL