2006. február. 22. 00:00 Utolsó frissítés: 2006. március. 17. 10:14 Háló

Ahány ház, annyi honlap

Szerelmes pár, örömtől sugárzó család, madárfütty, mókusfamília ma már szerves része az ingatlanpiaci marketingnek. A túlkínálatos újlakás-piacon egyre nagyobb szerep jut a reklámnak, a nehézkes értékesítéssel szembesülő forgalmazó pedig akár milliókat is hajlandó költeni a világhálón való megjelenésre.

Az ingatlanfejlesztők szerint jelenleg tizenötezer, az elemzők szerint legfeljebb négyezer elkészült lakás vár gazdára Budapesten. Ha az utóbbiaknak van igazuk, akkor sem kevés ingatlannak kell vevőt találni, így érthető, hogy az ingatlanfejlesztők reklámköltségei tavaly az előző évihez képest négy-ötszörösükre emelkedtek. Ám nem csak a reklámbüdzsé hízik, a csábítás eszköztára is folyamatosan bővül és finomodik: ma már minden nagyobb építkezésnek külön weboldala van.

Akad olyan fejlesztő, aki csak az internetre támaszkodik az értékesítésben, sőt olyan is, akinek oldala angol nyelvű, mint például a www.vadasz28.com - az itt kínált luxuslakásokat egytől-egyig külföldiek vették meg. "A világhálón való megjelenés ma már szinte kötelező egy-egy új beruházásnál" - vázolja a helyzetet Novák Péter, a Magyar Reklámszövetség Internetes Tagozatának elnöke. Az általa megkérdezett fejlesztők arról számoltak be, hogy az érdeklődők, lakásvásárlók 60 százaléka az interneten talál rá a kiszemelt ingatlanra. "Nagyon egyszerű lemérni, hogy mennyire hatékony az interneten való megjelenés, elég például egy olyan telefonszámot elhelyezni az oldalon, amely más hirdetésben nem fog megjelenni" - magyarázza a reklámszakember. Mivel a netezők többsége a 18-39 év közötti, átlagos vagy átlag fölötti jövedelmű fiatalok köréből kerül ki, érdemes rájuk építeni, hiszen ők azok, akik első otthonunk megvásárlása előtt állnak vagy a család bővülése miatt nagyobb lakás után nézelődnek.

A webes megjelenés a tapasztalatok szerint önmagában is vásárlásfokozó tényező az információbőségnek és a vizuális megjelenítésnek köszönhetően. A statikus fotók mellett egyre több a mozgókép, az animáció, márpedig, szakvélemények szerint, a mozgóképek hatszor hatékonyabbak, mint a fotók. Mivel az ingatlanértékesítés igen kényes terület, hiszen nagy értékű, sőt sok esetben az üzletkötés idején még nem is létező árut kell eladni, érdemes a vásárlás eldöntéséhez minden segítséget megadni az érdeklődőnek. A szakértő szerint attól lesz jó egy ilyen oldal, és akkor lesz sok látogatója, ha minden fontos tudnivaló elérhető, lehetőleg minél kevesebb kattintással, például keresőprogram segít abban, hogy pillanatok alatt kilistázhassuk a több száz lakást tömörítő lakópark kínálatát. Ha nemcsak az ajánlatok szerepelnek, hanem rövid ismertető a cégről is, korábbi beruházások, referenciák, az bizalmat kelthet az éppen álmai lakását kereső vásárlóban - sorolja az előnyöket Novák Péter. A valóban igényes beruházó nagy gondot fordít az oldal dizájnjára is.

Csak az információdús, sokrétű honlapok számíthatnak sikerre. Amelyekből megtudható, hol található maga az épület, milyen a környéke, hogyan tudjuk megközelíteni tömegközlekedéssel, illetve autóval. Van, aki fontosnak tartja azt is megjelölni, hol találunk a közelben óvodát, iskolát és közértet. A fotók, rajzok, galériák, mintalakások szintén nem hiányozhatnak, ugyanúgy, ahogyan a leendő otthonok műszaki felszereltsége sem. Arról már jóval kevesebb honlap ad információt, hogy milyen lehetőségek vannak a későbbiekben a lakásokon belüli változtatásra. Szintén ritkábban találkozunk olyan oldallal, ahol a lakásokhoz rendelhető extrákból otthon, a számítógép előtt ülve válogathatunk. A lakásokban felkínált virtuális séta igazi ínyencségnek számít a kínálatban, ugyanúgy, mint a webkamera, a háromdimenziós lakásrajz vagy a kilátásvarázsló, amellyel a panorámát pásztázhatjuk végig. A hitellehetőségeket a legtöbb honlap fontosnak tartja közölni.

A piacon az egyik legnagyobb hirdetőként jelen lévő Autóker Holding Zrt. tudhatja magáénak a legtöbb építkezési oldalt, szám szerint hetet. "Valamennyi beruházásunkhoz felrakunk saját weboldalt, amelynek stílusa, grafikai megjelenítése és hangulata az épület legjellemzőbb vonásait igyekszik visszaadni" - fejtette ki a Hálónak Aradi Ferenc, a cég értékesítési igazgatója. Az Autóker honlapjai között is jócskán vannak eltérések, de közös bennük, hogy megpróbálnak életérzést is eladni, nem csupán lakást. "Új lakás, új élet" - áll a www.marinapart.hu nevű szájton, ahol a beruházó semmit nem bíz a véletlenre: a Dunára néző terasztól a lágyan imbolygó jachtokon át a feszített víztükrű medencéig mindent felsorol, hátha valamelyik extrától mégiscsak elszédül a lakást kereső. Az oldal erőssége a részletes kereső, amelynek segítségével az egész kínálat kilistázható különböző szempontok szerint: mennyiért akarunk vásárolni, mekkora lakást, hány szobával.

"Az interneten való megjelenés hasznossága természetesen mérhető a kattintások és a beérkezett telefonhívások alapján. Folyamatosan mérjük például a weblapok látogatottságát, s ennek nyomán alakítjuk a fejlesztési terveket, a tapasztalatokat pedig figyelembe vesszük majd a következő projekt weboldalánál" - avat be üzletpolitikájukba Aradi Ferenc, aki szerint havonta több ezren látogatják oldalaikat. Büdzséjük 20 százalékát fordítják online hirdetésekre, de azt nem árulta el, ez mekkora évi reklámköltséget jelent, és azt is bizalmas információként kezelte, mennyibe került a kibertérben jelenleg megtalálható hét weboldaluk elkészítése, karbantartása.

A lakóparkok honlapjait böngészve kitűnik, hogy a beruházók többsége nem fordít túl sok figyelmet a tartalom igényes tálalására. Kevés az olyan oldal, amely nem hemzseg a szakzsargontól és az olyan fordulatoktól, mint például a "került kialakításra". A vevőcsalogatónak szánt szövegben akadnak olyan gyöngyszemek is, mint a "lakásokban emberek élnek majdan". Sok esetben az oldalon elhelyezett ismertetőben is jócskán találunk fehér foltokat: nem tudjuk meg például, mekkora zöldterület tartozik majd az ingatlanhoz, őrzött-e, be lesz-e kamerázva. Akárhová is kattintgatunk, szinte sehol sem avatnak be, mennyi lesz a közös költség. Ez mindenütt tetemes kiadást jelent, főként ott, ahol portaszolgálattól kezdve a szaunáig és úszómedencéig igyekeznek a potenciális vevőt szolgáltatásokkal elkápráztatni.

KULCSÁR HAJNAL