2005. április. 27. 00:00 Utolsó frissítés: 2005. május. 20. 14:51 Háló

Biliárd egész nap

Már 4 millióra nőtt azoknak a külföldi - elsősorban amerikai, angol és brazil - internetezőknek a száma, akik egy magyar szoftverfejlesztő cég, a Solware által üzemeltetett flyordie.com weboldalon a cég online játékaival játszanak.

Az áprilisi snooker- (a biliárd egyik változata) VB első napjai alatt tízezrével regisztráltak a játékosok a flyordie.com weboldalon, hogy online játszhassanak, ha már nem állhatnak az asztal mellé. A látogatók jelentős része az Eurosport portáljáról érkezett, ahol a játék közvetlen linkje elérhető. Az Eurosport és a Solware együttműködése már több évre tekint vissza, a televíziós csatorna részben a snookerközvetítések népszerűsítése érdekében lépett kapcsolatba a magyar szoftverfejlesztővel.

A Solware Kft. 2000-ben kezdett bele Java-alapú online játékok fejlesztésébe. A cég első játéka a 3D Billiards volt, amely - a világ egyetlen 3 dimenziós online biliárdjaként - az idő tájt igazi különlegességnek számított. "Online biliárd és snooker játékaink ma is az élmezőnyben vannak - mondja a Hálónak Hontvári József, a Solware ügyvezetője.

A Solware bevételének döntő része ma már hirdetésekből származik: a cég havonta nagyjából 100 millió bannermegjelenést produkál az online játékok oldalain. Érdekesség, hogy magyar cégről van ugyan szó, és a 43 nyelvű - köztük a zulu, az üzbég és a vietnami nyelvet is bíró - játékoldalak mindegyike magyarul is elérhető, a 4 millió regisztrált felhasználó szinte mindegyike külföldi. "Játékosaink egynegyede az Egyesült Államokból, ugyanekkora hányada Angliából, továbbá Brazíliából látogat el hozzánk, a maradék 25 százalékon osztoznak a világ többi részéből jövő látogatók. A magyar játékosok aránya egyelőre nagyon csekély" - mutatott rá Hontvári József honfitársaink egyelőre csak bimbódzó játékkedvére. A cég nemzetközi ismertsége szerinte elsősorban annak köszönhető, hogy a Solware-nek már nagyon korán, 2001-ben sikerült megállapodást kötnie az internetes multimédia egyik legismertebb cégével, a Reallel. Az, hogy a Solware játékai kikerültek a real.com igen forgalmas, online játékokat kínáló oldalára, rövid idő alatt nagy hírnevet hozott a cégnek az internetezők körében.

"Az Egyesült Államokban, Angliában már felismerték a hirdetők és az ügynökségek, hogy az online játékok költséghatékony reklámozási lehetőséget jelentenek. Hirdetőink közé tartozik az Egyesült Államok több kormányzati intézménye, számos amerikai egyetem, valamint több egészségügyi alapítvány" - közölte Hontvári József. Az online játékok során a játékosok jellemzően 20-30 percet töltenek el egy játékkal, miközben az idő felében arra várnak, hogy az ellenfél lépjen (ha sakkról vagy dámáról van szó) vagy lökjön (ha biliárd vagy snooker van terítéken). Mindez azt jelenti, hogy átlagosan 10-15 percig nézik a képernyőt, amin az egyetlen érdemleges információ a hirdetés. Ennyi idő alatt a Solware 5-8 hirdetést jelenít meg számukra.

"Kitűnő átkattintási arányokat érünk el az olyan hirdetések esetén is, amelyek más oldalakon nem érnek el sikereket" - fejtegette a sikerek egyik fontos tényezőjét Szabó Dániel, a cég társtulajdonosa és vezető fejlesztője. "Kiemelkedően sikeres kampányaink közé tartozik a HP szerverkampánya, vagy a 888 Casinó-nak folytatott kampány, de sikeresen népszerűsítettünk már hollywoodi filmeket, internetszolgáltatókat is. Érdekes viszont, hogy még a nyugati megrendelőink sem ismerték fel, hogy az online játékoldalak - a játékosok által ott töltött hosszú időtartamnak köszönhetően - kitűnően alkalmasak lennének imidzshirdetések megjelenítésére. Ilyen megrendelésünk eddig kevés volt, pedig rendszerünkön keresztül több millió külföldi internetező szólítható meg - tette hozzá Szabó.

A Solware sikereihez Hontvári József szerint az is jelentősen hozzájárult, hogy igen sok weboldallal folytatnak együttműködést a világ minden sarkában. Ezek között egészen kis weblapok és hatalmas portálok is vannak. "A kis szájtok többnyire pénzt akarnak keresni a velünk való kapcsolatból, hiszen a rajtuk keresztül előfizető felhasználók befizetéseiből részesednek. Míg a nagy portálokkal többirányú megállapodásaink vannak, például osztozunk a hirdetési díjakon is, amelyek az összes bevételünk 85 százalékát teszik ki. A maradék az előfizetésekből folyik be.

Bár elég sokan próbálkoznak az online-játékok fejlesztésével, csak kevesen képesek megkapaszkodni a piacon, hiszen egy igazán cizellált darab fejlesztési költsége tízmilliós tétel. A magyar piac túl kicsi ahhoz, hogy megérje csak hazai játékosok számára fejleszteni. A nemzetközi sikerhez pedig be kell jutni a nagy nemzetközi játékportálokra, amelyek ha megfelelő színvonalúnak tűnik a játék, megadják neki az esélyt. Ha a látogatók jónak találják, és sokan játszanak vele, akkor szem előtt maradhat, ha nem, akkor hátrébb kerül, vagy leveszik a kínálatból. "Amikor mi kezdtünk, a piacon még nyugodtabb volt a helyzet. Ha sikerült megtalálni a megfelelő embert, akkor foglalkoztak is a bemutatott termékekkel. Ma már igen nehéz új kontaktust létesíteni, hiszen hatalmas a bejutásra várók tömege a meghatározó portáloknál, amelyek emiatt szinte elérhetetlenné teszik magukat - ecsetelte a piacra jutás nehézségeit Hontvári József.

A Solware jövője az online-játék-piac alakulásától függ. Az ügyvezető a jelenlegi fejlődési ütemmel elégedett, s igen óvatosan fogalmaz a jövőre vonatkozó tervekről. Szerinte egy hozzájuk hasonló fejlesztőcég csak ritkán kerül olyan helyzetbe, hogy nagyot ugorjon. Meg kell várni, hogy milyen technológiák lesznek üdvözítők. Például, ha megfelelően széles sávú adatátvitelre lesz lehetőség, akkor akár mobiltelefonokra is átkerülhetnek a játékok. De lépni csak jó időben kívánnak. Minden bizonnyal az óvatos üzletpolitika is közrejátszott, hogy a cég jelenleg is a három alapító százszázalékos tulajdonában van, ami, ismerve a magyar informatikai fejlesztőcégek történetét, szinte kuriózumnak számít.

MEIXNER ZOLTÁN