Malév-privatizáció: levegőben
Egy projekttársaság és egy, bennfentesek által csak strómancégnek tartott orosz-magyar vegyesvállalat közül inkább az...
Egy projekttársaság és egy, bennfentesek által csak strómancégnek tartott orosz-magyar vegyesvállalat közül inkább az utóbbival kezdi meg a tárgyalást az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. (ÁPV) a 99,95 százalékos Malév-részvénycsomag eladásáról. A három jelentkező közül a Transatlantic Aviation Limitedet "az elvárásoktól elmaradó ajánlata" miatt kiejtette a körből. A ringben maradt két jelölt közül az Airbridge Magyarországi Vagyonkezelő Rt.-vel kezd tárgyalásokat, és talonban tartja az ASBK Vagyonkezelő Kft-t. Az idén februárban 20 millió forint alaptőkével létrehozott Airbridge 51 százalékban magyar magánszemélyek, 49 százalékban pedig Borisz Abramovics orosz üzletember tulajdonában áll (a céget Költő Magdolna jegyzi, aki az év elején köszönt le a Malév felügyelőbizottsági tagságáról). Abramovics - aki csak névrokona a Manchester Unitedot tulajdonló Romannak - ikertestvérével, Alekszanderrel néhány év alatt kisebbfajta légibirodalmat hozott össze. Az ikerpár érdekkörébe tartoznak a tavaly év végén megalapított Orosz Légifuvarozói Szövetség tagjai, így a KrasAir (amelynek 51 százaléka az orosz államé), a Domogyedovszkije Avialinyii, az OmszakAvia, a SzibAviatransz és a Szamara Légitársaság, amelyek 2004-ben együttesen 3,5 millió utast szállítottak, és összesen 70 utasszállító géppel repülnek.
Nem sieti el azonban a döntést az ÁPV, amely az eredményhirdetés határidejét 30 nappal meghosszabbította. Ezt Reményik Kálmán, az ASBK ügyvezetője úgy értelmezte: "az ÁPV nem meri vállalni, hogy az oroszok mellett döntött". Politikai hátszélre utaló kijelentését arra alapozta, hogy az ÁPV bírálóbizottsága eredetileg a két pályázó versenyeztetését és párhuzamos tárgyalást javasolt, ám a főprivatizátorok az oroszokra voksoltak. Reményik nem merészkedett olyan messze, mint a Malév-szakszervezetek, amelyek az oroszok előretörését az MSZP-pénztárnok Puch László nyomásával magyarázzák. Más kérdés, hogy az ASBK sincs híján megfelelő kapcsolatoknak. Tulajdonosai közt található az Investunion Befektetési Rt. és a Tiara Gazdaságszervező és Tőkebefektetési Rt.; az előbbi vezérigazgatója, Verebes Lóránt és a korábbi Tiara-tulajdonos Virág Attila (egykori ÁPV-elnökhelyettes, majd Malév-felügyelőbizottsági tag), valamint Reményik egyaránt megfordult abban a Perfekt-Audit Rt.-ben - ma Pertia Rt. -, amelynek egyik fb-tagja 1997-től 1999-ig Gyurcsány Ferenc jelenlegi kormányfő volt. A ma 75 százalékban Virág Attila kezén lévő társaságnak Gyurcsány egyik korábbi érdekeltsége, a Perfekt Gazdasági Tanácsadó Rt. volt az egyik részvényese.
Az Airbridge ajánlata annyival jobb, hogy visszavonhatatlan bankgarancia áll mögötte - állítják ÁPV-s körökben. Nincs akadálya azonban annak, hogy javítson az ajánlatán az ASBK is, amely a Malév teljes, 37 milliárd forintnyi, államilag garantált tartozását átvállalná. Reményikék bankgaranciát nem, csak szándéknyilatkozatot prezentáltak az OTP Bank Rt.-től a tervezett 10 milliárd forintos tőkeemelés harmadára. Erre hamarosan szükség is lehet, mert a számítások szerint az év végére mínusz 3 milliárd forintra süllyedhet a Malév saját tőkéje. Az ASBK egyébként azzal számol, hogy 2008-ra lehet nyereségessé tenni a Malévet, amelyet válságkezelés után - fejlesztési forrás bevonása érdekében - részben értékesítene egy európai légügyi befektetőnek. Az Airbrigde viszont azt ígéri, az orosz bankoktól megszerzett bankgarancia mellé neves amerikai pénzintézettől is ígérvényt hoz a Malév-adósságok kifizetéséhez.