2005. május. 11. 00:00 Utolsó frissítés: 2005. május. 11. 17:21 Gazdaság

A levegőbe beszélnek

Tavaly - a visszaigényléseket is figyelembe véve - nettó 389 milliárd forint jövedékiadó-bevételt irányzott elő a...

Tavaly - a visszaigényléseket is figyelembe véve - nettó 389 milliárd forint jövedékiadó-bevételt irányzott elő a központi költségvetés az üzemanyag-fogyasztásból, döntő hányadát, 335 milliárd forintot a személyautók utáni befizetésekből. A 34 milliárd forintos gépjárműadó és a 20 milliárd forint körüli sztrádahasználati díj mintegy harmada, az autózást sújtó környezetvédelmi termékdíjak fele származik a teherjárművek tulajdonosaitól, a 61 milliárdos regisztrációs adó tavaly kizárólag a személyautósokat sújtotta, csakúgy, mint a 26 milliárd forintra rúgó cégautóadó. A fenti tételekből, valamint a 95 százalékban a személyautókat terhelő átírási illetékből, a mindössze 1 milliárd forintos teherautó-túlsúlydíjból összességében 560 milliárd forintos állami bevétel keletkezett - áll a Budapesti Corvinus Egyetem kutatási programja keretében az idén januárban a környezetvédelmi tárca megbízásából és az EU pénzügyi támogatásával készített tanulmányban. A szerzők - a Levegő Munkacsoport két közgazdásza, Lukács András és Pavics Lázár - szerint a közúti közlekedés költségvetési kapcsolatait vizsgálva az általános forgalmi adót (áfa) nem indokolt számításba venni. Azt ugyanis a szállítmányozó cégek visszaigényelhetik, másrészt az áfa valamennyi ágazatot terheli, nem a motorizációt sújtó különleges adó.

A motorizációs bevételekkel szemben útépítésre és útfenntartásra a jövedéki adókkal szinte megegyező összeget, 377 milliárd forintot irányzott elő tavaly a kormány, az igénybevétel alapján ennek 56 százaléka a tehergépkocsikat szolgálja. Az autópálya-építés áfamentessége 54 milliárd forintos burkolt költségvetési támogatás a közúti közlekedés számára. A személygépkocsik magánhasználatának elszámolhatósága - a cégvezetőkkel készített felmérések és más statisztikai becslési módszerek alapján - legalább 600 milliárd forinttal kurtította meg az állami költségvetést. A szerzőpáros számításai szerint az autózás okozta zaj- és légszennyezés több mint 1700 milliárd forintos egészségi és környezeti kárt okozott. Összességében tehát - a még számos kiadási tételt felsoroló szerzők szerint - a közúti gépjárművek közlekedése jóval többe kerül a költségvetésnek, mint amekkora bevételt hoz a számára.

Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.