Várólista
Elhalasztotta a Malév Rt. rendbetételét az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. (ÁPV).
Elhalasztotta a Malév Rt. rendbetételét az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. (ÁPV). A múlt héten egyrészt eredménytelennek nyilvánította a légitársaság 99,95 százalékos állami részvénycsomagjára kiírt privatizációs pályázatot, amelyre végül egyetlen jelentkező, az Aviation Solution International (ASI) nevű konzorcium akadt. Másrészt felfüggesztette a Malév múlt pénteki közgyűlését, elnapolva a társaság szükséges tőkeemelését (HVG, 2004. november 20.), és nem történt meg Sándor László elnök-vezérigazgató visszahívása sem az igazgatóság éléről.
Bár az ASI pályázata ÁPV-s források szerint szakmailag korrekt volt, a kiírásban szereplő 36 milliárd forintos - zömmel államilag garantált - hitelállomány átvállalása azonban "nem volt teljesen megnyugtató". A konzorciumban a szakmai vonalat Kovács Ferenc egykori Malév-vezér képviselte, a pénzügyi konstrukciót Virág Attila, a Malév Rt. felügyelőbizottságának korábbi elnöke menedzselte. Az ASI most még a jogorvoslat lehetőségét vizsgálja, ugyanakkor a HVG moszkvai légügyi forrásokból úgy értesült, hogy az orosz Aeroflot légitársasággal szövetkezett konzorcium minden bizonnyal jelentkezni fog az újabb tenderre is. Az 51,1 százalékban állami tulajdonú Aeroflot Oroszország második legnagyobb légitársasága 11 százalékos piaci részesedéssel, s a 14700 alkalmazottat foglalkoztató, 89 géppel repülő cég az idei év első kilenc hónapjában 1,4 milliárd dolláros forgalom mellett 120 millió dollár tiszta nyereséget ért el. Számára az teszi vonzóvá a magyar légitársaság privatizációját, hogy a Malév megszerzésével megvethetné a lábát az EU piacán. Csak újabb kormánydöntés után, leghamarabb harminc nap múlva írhat ki új, nyílt pályázatot az ÁPV, amely várhatóan "rugalmasabb" lesz az előzőnél. Felvetődött a Malév és az idén 10 milliárd forint nyereséget váró Budapest Airport Rt. együttes privatizációja is. "Így talán nagyobb eséllyel lehetne eladni a Malévet, de az is lehet, hogy ez a megoldás szűkítené a potenciális befektetői kört, és alaposan lehúzná a külön-külön elérhető vételárat" - latolgatott a HVG-nek az egyik, magát megnevezni nem kívánó privatizátor. Arra egyébként nincs példa, hogy nagy nemzetközi - fővárosi - repülőtér többségi tulajdonosa magánbefektető lenne.