Gazdaság hvg.hu 2024. augusztus. 07. 12:25

Elon Musk beperelte az X-et elhagyó hirdetőket

A hirdetők összehangolt fellépése Musk szerint sérti a trösztellenes törvényeket.

Több nagyvállalatot, így az Unilevert és Marsot, valamint az azokat tömörítő szervezetet is beperli az X (korábban: Twitter), mert a cégek már nem hirdetnek a közösségi platformon, amióta Elon Musk tulajdonába került a vállalat, mondván: egyre inkább terjednek az ellenőrizetlen, sokszor hamis szélsőjobboldali tartalmak – írja a 444 a Wired technológiai szaklapra hivatkozva.

Felére zsugorodtak a Twitter hirdetési bevételei, mióta Elon Musk hozza a döntéseket

Nem áll túl fényesen pénzügyileg a Twitter, a hirdetési bevételek hatalmasat csökkentek néhány hónap leforgása alatt.

A nagy hirdetőket tömörítő World Federation of Advertisers (Hirdetők Világszövetsége) hozta létre a Global Alliance for Responsible Media projektet, aminek célja, hogy a tagok reklámjai ne jelenhessenek meg illegális vagy erőszakos tartalmak közelében a különféle közösségi oldalakon – írja a lap. A mozgalom a 2019-es christchurchi mészárlás után indult, amely során a szélsőjobboldali Brenton Tarrant élőben közvetítette a Facebookon, ahogy megöl 51 embert egy új-zélandi mecsetben.

Az X keresete szerint a GARM 2022 októberében Muskhoz írt nyílt levelének hatására a GARM 18 tagvállalata vonta vissza a hirdetéseit a platformról két hónapon belül, köztük olyan óriáscégek, mint az Unilever és a Mars.

Egy másik jelentés hatására, amit a Media Matters adott ki, további óriáscégek vonultak ki a platformról, így az IBM, a Disney, a Lionsgate, az Apple, valamint az Európai Unió is. Musk először keresetlen szavakkal illette a cégeket, majd beperelte őket.

Csődbe mehet-e az X Musk és a hirdetők vitája miatt?

Sok hirdető szakított a Twitter-utód X közösségi oldallal, miután a Media Matters for America szervezet vizsgálata kimutatta: a hirdetések olykor neonáci bejegyzések mellett tűnnek fel. Elon Musk válaszul melegebb éghajlatra küldte a távozó hirdetőket.

A Wired szerint az amerikai Kongresszus republikánus többségű jogi bizottsága olyan előzetes jelentést adott ki, amely szerint a közösségi médiában cenzúrázzák a jobboldali tartalmakat. A bizottság azt állapította meg, hogy „a GARM összehangolt akciói megfosztják a fogyasztókat a szabad választás lehetőségétől, és feltehetőleg megsértik a trösztellenes törvényeket” – írja a 444.

A bizottság szerint „szisztematikus, törvénytelen bojkottot” jelent a hirdetők közös fellépése. A beperelt hirdetők várhatóan azzal fognak védekezni, hogy nem kötelezhetők arra, hol költsék el a hirdetési büdzséjüket, és nem kell olyan véleményeket finanszírozniuk, amelyekkel nem értenek egyet. „Valójában ennek megkövetelése lenne alkotmány- és Amerika-ellenes” – írta közleményében a Check My Ads szervezet vezetője, Sarah Kay Wiley.

zöldhasú
Hirdetés