Késés esetén az uniós szabályok szerint 250, 400 és 600 euró közötti kártérítést kaphatunk, a késés mértékétől és a repülőút hosszától függően, kérdés, hogy be tudjuk-e hajtani a légitársaságoktól. Ezen felül jó, ha van utasbiztosításunk, amely az ilyen esetekre is kiterjed.
Az Európai Unió külön légiutasjogokat biztosít a légiforgalmi késések és járattörlések okozta kényelmetlenségek kompenzálására. Kevesebben tudják azonban, hogy pontosan mikor alkalmazandók az uniós szabályozás által biztosított jogaink.
Az uniós jogszabályok szerint már a két órát meghaladó járatkésés esetén is jogosultak vagyunk kártérítésre a légitársaságoktól, még ha ezt sokszor nem is könnyű behajtani tőlük, ezért érdemes felkeresni a gyakran súlyos sikerdíjért dolgozó irodákat is. Megérheti emellett olyan utasbiztosítást kötni, amely kiterjed a repülő késésére és a járattörlésre is, ezek ráadásul a légitársaságok kártérítésein felül térítenek, olyan esetben is, amit az EU-s jog kizár, például sztrájk esetén.
Az EU ezen oldalán részletes tájékoztatást kapunk a ránk vonatkozó szabályokról. Eszerint jogosultak vagyunk a kártérítésre
- ha az EU területén belül utazunk, akár európai uniós, akár nem európai uniós légitársaság üzemelteti a járatot. Az uniós szabályok az Izlandról, Norvégiából és Svájcból induló és az oda érkező járatokra is vonatkoznak. Emellett ide kell érteni Guadeloupe-ot, Francia Guyanát, Martinique-ot, Réunion szigetét, Mayotte-ot, Saint-Martint, az Azori-szigeteket, Madeirát és a Kanári-szigeteket is (a Feröer szigeteket azonban nem).
- ha európai uniós légitársaság által üzemeltetett járattal érkezünk egy, az Európai Unión kívüli repülőtérről az EU-ba.
- ha az EU területéről induló, nem uniós országba érkező járattal utazunk, akár európai uniós, akár nem európai uniós légitársaság üzemelteti a járatot.
- ha a járattal kapcsolatos problémákért nem kaptunk még kártérítést, átfoglalást és segítséget a légitársaságtól az adott nem uniós ország jogszabályai értelmében.
Fontos azonban, hogy 2021. január 1-je óta az utasokat megillető uniós jogok csak azokra az Egyesült Királyságból az EU-ba tartó járatokra érvényesek, amelyeket uniós légi társaság üzemeltet.
Járattörlés vagy a beszállás megtagadása esetén a légitársaságnak fel kell ajánlania azt, hogy
- más útvonalon (esetleg más légitársasággal) juttatja el az utast az eredeti úti céljára, vagy
- visszatéríti a jegy árát, és – ha épp átszállásos úton veszünk részt – díjmentesen megszervezi a kiindulási reptérre történő visszaszállítást.
Öt órát meghaladó járatkésés esetén is kérheti az ügyfél a jegyár visszatérítését, ám innentől már az ő dolga, hogy a továbbutazását megszervezze.
Az EU a jelentős késés esetén is kártérítési lehetőséget biztosít az utasoknak. Kártérítésre vagyunk jogosultak
- legfeljebb 1500 km-es távolság esetén az eredeti időponttól számított két órán túli járatindulás esetén,
- 1500 és 3000 kilométeres repülőút esetén háromórás reptéri várakozás után,
- az ennél hosszabb repülési távú járatoknál négy órát meghaladó késés esetén.
- a kártérítés mértéke a maximum 1500 kilométeres utak esetében 250 euró, az 1500–3000 kilométeres hatótávolságban 400, a 3000 kilométert meghaladó repülés esetén 600 euró.
Ezt ugyanakkor nem kapjuk meg, ha a járattörlés vis maiornak számító okból (pl. rossz időjárás vagy épp sztrájk) miatt történik, illetve ha a törlésről legalább két héttel az indulás előtt tájékoztatnak. Ezekben az esetekben is fizetnek azonban a biztosítók, amennyiben úgy kötjük meg az utasbiztosításunkat.
* * * Gondoskodjon családja anyagi biztonságáról nehéz helyzetben is
A jelenlegi nehéz, bizonytalan gazdasági helyzetben még fontosabb a család anyagi védelme. A Bankmonitor Biztonság biztosítás választásával nehéz helyzetben a családnak legalább a hitelei törlesztésével nem kell foglalkoznia.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.
