Az ománi partoknál vesztegel három cseppfolyósgáz-szállító katari tanker a Vörös-tengeren kialakult konfliktus miatt. Várhatóan Dél-Afrika felé kerülik ki a kockázatossá vált útvonalat, a gázpiac egyelőre nyugodt.
Biztonsági okokból nem szállít cseppfolyósított földgázt (LNG) a Vörös-tengeren keresztül Katar. A QatarEnergy, a világ második legnagyobb LNG-exportőre ugyan folytatja a gázkitermelést, de az errefelé zajló szállítást egyelőre leállította.
A Vörös-tengert az Európa felé tartó konténerhajók, olaj- és cseppfolyósgáz-szállító tankerek is használják, ám az utóbbi hetekben az iráni támogatást élvező jemeni húszi lázadók fenyegetik őket: alkalmanként rakétákkal lövik vagy motorcsónakos fegyveresek támadják a kereskedelmi hajókat. A fenyegetés nyomán amerikai és brit hadihajók érkeztek a térségbe, amik pedig a húszi állásokat kezdték lőni.
A közel-keleti konfliktus kiszélesedését jelzik a húszik elleni amerikai-brit légicsapások
Az USA és Nagy-Britannia az utóbbi órákban 14 helyszínen több mint hatvan célpont ellen hajtott végre légicsapást Jemen területén a Vörös-tengeren haladó kereskedelmi és hadihajókat támadó húszi lázadók állásai és hajói ellen. Bár mindenki a közel-keleti feszültség enyhítésének fontosságáról beszél, a nyugati katonai akció az október 7-e óta tartó gázai konfliktus mellett újabb frontot nyithat a térségben.
A konfliktus ilyetén elharapózása miatt a hétvégén legalább négy katari tankert tartottak vissza attól, hogy áthajózzanak a térségen: három hajó az ománi partoknál vesztegel, egy pedig, amely Katar felé tartott volna, megállt a tengeren a Reuters szerint.
A hírügynökség megjegyzi, hogy ha az Európa felé tartó tankerek más útvonalon, például Afrikát megkerülve hajóznának, akkor kilenc nappal hosszabbodna meg a 18 napos útjuk, és drágítaná is a rakományt: megawattonként 1-1,3 euróval. A Reutersnek nyilatkozó kereskedők szerint Afrika felé fognak kerülni a szállítmányok, ami némi késéssel jár majd, de nem lesz drámai hatása az európai ellátásra.
A piac egyelőre nem aggódik, hiszen – mint a Bloomberg jelezte – az európai gáztartalékok bőségesek, és a fogyasztás is kevesebb, mint korábban. Mindezt a gázárak alakulása is igazolja:
Megérkezett Európába az igazi tél, húszik lövik az egyik LNG-útvonalat - miért nem robbannak fel a gázárak?
Alaposan feltöltött gáztárolókkal fordultunk rá az idei télre, de ez csak az egyik olyan tényező, mely stabilizálja a piacot.
Más szállítók is inkább elkerülik az útvonalat, és konfliktus már a hazai autógyártásra is kihatással van: több napra le fog állni a Suzuki-gyár.
Több napra leáll a magyarországi Suzuki-gyár a húszi lázadók miatt
A tervek szerint jövő hét hétfőn indulhatna újra a gyártás.
Borítóképünk illusztráció.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.