Egyelőre két csarnokra kért engedélyt kínai beruházó.
Hétfőn érkeztek be az építésügyi hatósághoz annak a szegedi BYD-gyárberuházásnak a tervei, amelyről eddig a magyar kormány, az önkormányzat és a kínai cég sem közölt részleteket – írja a Szegeder.
A Csongrád-Csanád Vármegyei Kormányhivatalnak benyújtott kérelem egyelőre csak két gyártócsarnok alapozására vonatkozik. Ezek közül a nagyobbik csarnok az autók karosszériájának formázására szolgálna 4 hektáron, a kisebbik pedig egy könnyűfémes, kompozitanyagokkal foglalkozó üzem lenne, durván 2 hektáron.
Az engedélyekre váró rajzok szerint nem a közeli Liliom Lakókert mellett dolgoznak majd, hanem az ELI-ALPS lézeres kutatóközponttól északra, az autópálya mellett, a „Pick-telek”-ként ismert területen épülne fel a kínai elektromosautó-gyár első két csarnoka.
A szóban forgó 40 hektáros terület északi és déli szélén három víztároló is épülne, amelyek összesen 37 millió liter csapadékot tudnak majd eltárolni. Így néznek ki az ÉTDR-ben elérhető terv, amelyen világoskékkel jelölték a két csarnoképületet:
(null)
(null)
Ahogy a hvg360 megírta, a Szegeden az elektromos autók gyártására készülő Kínai vállalat új magyar cégét szintén hétfőn jegyezték be:
Irdatlan tőkével megalakult a kínai BYD új magyar cége
A Szegeden elektromos autók gyártására készülő vállalatot január 8-án egyelőre komáromi székhellyel jegyezte be a tatabányai cégbíróság.
Szijjártó Péter külgazdasági miniszter tavaly karácsony előtt erősítette meg a korábbi sajtóértesüléseket, miszerint a kínai BYD Magyarországon, Szegeden építi fel első európai üzemét. A tárcavezető a beruházás értékét nem közölte, mindössze annyit mondott: „a projekt a magyar gazdaságtörténet egyik legnagyobb beruházása lesz, amely nyomán több ezer új munkahely jön létre”.
A beruházásról a hvg360-on olvashat bővebben:
A keleti nyitás legnagyobb durranása Botka László ellenzéki fellegvárának jutott
Nem akárhol épülhet meg a keleti nyitás eddig legnagyobb presztízst hozó beruházása, az ellenzék fellegvára adhat otthont a Teslát is előző kínai e-autó-gyártónak, a BYD-nek. Cserébe Botka László polgármester városa pont úgy viselkedik, ahogy a fideszes települések.
A BYD 2023-ban világszerte már több mint 3 millió autót adott el, ráadásul az utolsó negyedévben még az amerikai Teslánál is többet. (A BYD-ben egyébként az amerikai milliárdos, Warren Buffett befektetési társaságának is van egy nem egészen 8 százalékos részesedése.)
Az európai autógyártók és azok anyaországai nem nézik jó szemmel, hogy Magyarország behozta a közös európai piacra a kínai konkurenciát, sőt a beruházásnak odaígért magyar állami támogatások miatt EU-vizsgálat is indult.
Ennek ellenére az Economist arról cikkezett, hogy a Nyugatnak éppen örülnie kellene az ilyen fejleményeknek, mert a kínai elektromosautók olcsóbbak és jobbak, mint a nyugatiak, így az emberek zsebében több pénz marad, hogy azt másra költsék.
Arról, hogy az autó- és akkugyárak mennyi állami támogatsban részesülnek, itt olvashatnak részletesen:
Tételesen bemutatjuk, mennyi állami támogatást kaptak az autó- és akkugyárak
Átlagban elmondható, hogy az autóipari befektetések ötödét az állam állja.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.