A legnagyobb sportesemények közé tart a League of Legends-videojáték világbajnoksága, legyen szó akár a nézettségről, akár a szponzori pénzekről vagy az ott résztvevő játékosok fizetéséről. Ázsiában már a körítésben és a pénzügyekben is oda jutottak, ahol sok sportág csak szeretne tartani, most pedig a nyugatiak rohanhatnának Kína és Dél-Korea után, ha tudnának.
A kötelező sorkatonaságot is megússzák a legjobb e-sport-játékosok Dél-Koreában, pedig ez ott keveseknek adatik meg. Az országban az Ázsia-játékok minden kontinensbajnoka felmentést nyer a szolgálat alól, idén pedig a hagyományos sportágak mellett az e-sport is bekerült a rendezvény programjába. De a nézők számára még ennél is fontosabb az esemény, ami most is zajlik: a 2023-as League of Legends-világbajnokság minden idők legnézettebb e-sport eseménye lehet.
A sportág népszerűsége a rendező országban nagyjából azzal vetekszik, mint amikor Brazília adott otthont a foci-vb-nek. Világbajnokság utoljára 2018-ban volt Dél-Koreában, és az traumatikus emlék a hazai drukkereknek: épp hazai pályán ért véget az akkor már öt éve tartó koreai egyeduralom, ráadásul a legnagyobb ellenféllel, egy kínai csapattal szemben. Azóta két vb-t nyertek kínaiak, kettőt koreaiak, a legesélyesebbnek idén is a kínai liga, az LPL aktuális bajnoka, a JD Gaming számít.
És ennek az egésznek távolról ugyan, de még az iváncsai akkumulátorgyárhoz is köze van. Annak a tulajdonosa, az SK konglomerátum alá tartozik ugyanis Dél-Korea legnépszerűbb csapata, a T1; ez a csapat három játékost is adott az Ázsiai Játékok-győztes válogatottba (magyar játékos nincs a mezőnyben, ahogy 2020 óta egyszer sem). A T1 a legnagyobb sztárja, Li Szang-hjok, ismertebb, játékbeli nevén Faker vezetésével korábban háromszor is nyert már világbajnokságot, a dicsőségfaláról már csak egy hazai pályán szerzett első hely hiányzik igazán.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/04841165-32f3-4879-b02e-1e7392b632a8.jpg)
A helyszíni nézőszám alapján az e-sport már felért a hagyományos sportágak szintjére. Idén 17 ezer nézőt várnak a döntőre, tavaly a San Francisco-i Chase Centerben 18 ezren voltak ott. De ez még mindig semmi az eddigi csúcshoz képest: a 2017-es világbajnoki döntőt a 2008-as pekingi olimpiára épített Madárfészekben, a Pekingi Nemzeti Stadionban játszottak
mintegy 80 ezer szurkoló előtt.
A Covid alatt a helyszíni nézők háttérbe szorultak, azóta kültéri stadionban nem is rendeztek döntöt, szóval a csarnokok korlátozottabb befogadóképességéhez kell igazodni.
Budapest a Covid miatt bukta az európai döntőt |
Egy ekkora rendezvény turisztikai jelentőséggel is bír, az európai liga tavaly nyári döntőjének otthon adó Malmö önkormányzati jelentésből kiderült, hogy a finálé több, mint 50 millió svéd korona, azaz 1,6 milliárd forint bevételt hozott a városnak. 2020-ban Budapest is otthont adott volna az európai bajnokság döntőjének, végül a Covid miatt ezt online, helyszíni nézők nélkül rendezték meg. |
Persze a legtöbben neten követik az eseményt – ebben Kína jelentőségét az mutatja, hogy amikor az ottaniak nélkül számolják a nézettséget, akkor hirtelen tizedére zuhan a mutató. A játék kiadója, a Riot Games 2021-ben (ekkor szerepelt legutóbb kínai csapat a döntőben) közel 74 millió egyidejű nézőről számolt be – ez még elmarad a Super Bowl 115 milliós átlagnézettségétől, de így is impozáns. Aztán a 2022-es döntőről Kínából nem érkezett pontos adat, így máris csak az jött ki, hogy a kínaiak nélkül kevesebb, mint tizedannyi, 5,15 milliós volt a döntő legizgalmasabb perceinek nézettsége.
Idén ez a - kínaiak nélküli - szám 7 millióig mehet fel az e-sport versenyek nézettségi adataira szakosodó Esports Charts szerint, ha az eddig látott ütemben folytatódik a növekedés. Már az alapszakasz alatt is volt olyan meccs, amelyre közel kétmillióan kapcsolódtak be; ez 40 százalékos növekedés a tavalyi csoportkör csúcspontjához képest. Az átlagnézettség is harmadával nőtt, meghaladva az 1,1 milliót. Szinte minden más hasonló rendezvény eltörpül emellett: az e-sport történetének öt legnézettebb rendezvénye közül négy a 2019 és 2022 közötti négy League of Legends-vb döntője.
Az UEFA előtt járnak, hogyan kell átalakítani a rendszert
A nézettséget idén az is megdobja, hogy átvariálták a lebonyolítást: a korábbi csoportkör helyett idén svájci rendszerű alapszakaszt vezettek be. A rendszer lényege az, hogy nem csoportok vannak, hanem az első pár meccs után mindenki azokkal játszhat, aki addig ugyanannyit nyert, mint ő. Ezt az e-sport nézőin kívül most még csak a sakkrajongók tudják követni, az ottani versenyeken hasonló a lebonyolítás. És ebből vett át elemeket az UEFA is ahhoz, ahogyan a BL-t átszervezi 2024-től: ott csoportok helyett egyetlen nagy, 36 csapatos tabellán kell majd figyelni a helyezéseket, és nem mindenki játszik mindenkivel.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/bd7f0bff-7fbd-4a3e-9e7e-15d87781b953.jpg)
Érdekes részlet, hogy az angol nyelvű közvetítés nézettsége csökkent. Azonban ez annak tudható be, hogy Európában egyre többen kapnak saját anyanyelvű közvetítést, például már magyarul is elérhető ez. Látványos a változás abban is, hogy hol nézik a vb-t: a Youtube mostanra felnőtt a korábban az e-sport közvetítések terén egyeduralkodó Twitch-hez.
Van itt akkora pénz, mint a hagyományos sportoknál
És ahogy a népszerűség nő, úgy jelennek meg a pénzes szponzorok is. Olyan márkák is jelen vannak, mint a Red Bull vagy a Mercedes - és persze a techcégek, így a Lenovo vagy az LG is örömmel támogatnak e-sport csapatokat. Így aztán van pénz arra, hogy a legnagyobb sztárok több évre és több millió dollárért írjanak alá egy-egy csapathoz. Az észak-amerikai ligában például a horvát Luka ,,Perkz” Perkovic a hírek szerint 3 évre írt alá 6 millió dollárért, míg a tajvani Hu ,,SwordArt” Suo-csie 2 éves szerződésért kapott ugyanekkora összeget.
A fizetések a nézettséghez hasonlóan Kínában a legmagasabbak, korábban évi 6,5 millió dolláros fizetésről is szóltak a hírek, azóta azonban fizetési sapkát vezettek be, jelenleg a kínai liga A-kategóriás játékosai maximum 1,5 millió dollárt kaphatnak, igaz, néhány kiemelt világsztár továbbra is ennél magasabb fizetésben részesül. Az európai ligában jövőre vezetnek be hasonló korlátozást, a csapatok összesen 2 millió eurót költhetnek majd a játékosok fizetésére, a minimális fizetés itt 60 ezer euró. A koreai szerződésekről kevesebbet tudunk, Faker kapcsán évi 2,6 millió dolláros pletyka merült fel korábban, az ő esetében azonban fontos megemlíteni, hogy 2020 óta résztulajdonosa is saját csapatának.
Európa és még Amerika is lemarad
A nyugati ligák, az észak-amerikai LCS és az európai LEC azonban nem tudta felvenni a versenyt az ázsiai vetélytársai növekedésével, a nézettség gyakran stagnál vagy akár csökken, ami a pénzügyi fenntarthatóságra ösztönzi a korábban gyors növekedéssel számoló befektetőket. Ennek tudható be az is, hogy a korábbi kieséses-feljutós rendszert felváltották a zárt rendszerű bajnokságok, így ha valaki egy elitligás LoL-csapatot szeretne, azt csak a jelenlegi együttesek valamelyikének, vagy legalábbis azok indulási jogának megvásárlásával teheti meg.
Az évtized elején az észak-amerikai ligában 30-40 millió dollárért cseréltek gazdát a csapatok, ami jó ahhoz képest, hogy az eredeti indulási díj 3-4-szerese ez, idén ősszel azonban a korábbi rekordbajnok, a Forbes által 2020-ban 410 millióra értékelt TSM csapata mindössze 10 millió dollárért értékesítette bajnokságbeli helyét - pontosan annyiért, amennyit 6 évvel korábban fizetett érte.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/46e8d10d-904f-4608-b883-d4be1e40f27f.jpg)
A TSM kudarca nem volt váratlan, névszponzora, a kriptoóriás FTX bedőlésének tudható be. Az FTX és a csapat 2021 nyarán 210 millió dolláros névszponzori szerződést kötöttek, másfél év után azonban kiderült, hogy az FTX mögött csalás állt. A TSM az idei szezont már költségtakarékos üzemmódban játszotta végig, miközben aktívan hirdették indulási jogukat, nyári pletykák szerint 20 millió dollár körüli összegért, végül ennek mindössze felét kapták érte.
A nyugati bajnokságok népszerűségének az sem tett jót, hogy csapataik eredményességben sem tudják felvenni a versenyt ázsiai riválisaikkal. Amerikaiak 2018 óta nem voltak a legjobb négy között sem, európai csapat pedig a legelső, 2011-es vb megnyerése óta csak kétszer, 2018-ban és 2019-ben jutott döntőbe. Idén a legjobb nyolc közé is csak egy nyugati csapat, az észak-amerikai bajnok NRG jutott – számukra ez a kör jelentette a végállomást -, rajtuk kívül 3 dél-koreai és 4 kínai csapat harcolhat a világbajnoki címért.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.
![](https://cdn.hvg.hu/img/partolo_tagsag/HVG_hetilap_2_ho_50_off_kampany_03_640x360.png)