Öt, részben katonai célú vasútfejlesztési projektre szeretne uniós pénzt szerezni a kormány. Az egyik egy új vasúti híd építése a Gubacsi híd helyett.
A kormány katonai célokra tervez vasúti programokat, és ezt részben az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz nevű uniós pénzügyi alapból finanszírozná – derül ki egy friss határozatból.
Az öt projekt a következő:
- Szolnok állomás átjárhatóságának fejlesztése polgári és katonai kettős felhasználási követelményeknek megfelelően.
- A jelenlegi rossz állapotú Gubacsi vasúti híd helyett újat építenének a Soroksári-Duna-ág fölött, a jelenlegi hídtól északra. A híd és a Corvin úti csomópont közötti vasúti pályát kétvágányú vágányhálózattá építenék ki. Így „lehetővé válik nagyobb tömegű katonai rakományok vasúton való eljuttatása a Csepeli Szabadkikötőbe”.
- Tata vasútállomás mellett új rakodó építését készítik elő egyebek közt környezetvizsgálati hatástanulmány és engedélyezési tervek elkészítésével.
- Szintén előkészítésre kérnek pénzt a vasúti infrastruktúra polgári-védelmi kettős felhasználásra való alkalmassá tételéhez az országos vasúthálózat azon kelet-magyarországi állomásain, amelyek a transzeurópai törzshálózaton találhatók: Szob, Felsőzsolca, Szikszó, Forró-Encs, Hidasnémeti, Cegléd, Szolnok, Szajol, Kisújszállás, Demecser, Záhony, Mezőtúr, Békéscsaba. (Nem mindegyik település kelet-magyarországi, de a határozat melléklete így nevezi őket.)
- A NATO által is potenciálisan használni kívánt, jelenlegi állapotukban megerősítést igénylő hidak átépítése valósulna meg, teherbírás-növeléssel a polgári/katonai kettős hasznosíthatóság érdekében. E megerősítendő hidak Nyugat-Magyarországon a 74. sz. főúton (4 darab) és a 8. sz. főúton (8 darab), valamint ÉszakMagyarországon a 2. sz. főúton (3 darab) és Kelet-Magyarországon az 52. sz. főúton (3 darab) vannak.
A kormány felszólította Lázár János építési és közlekedési minisztert, hogy szeptember 21-éig, csütörtökig nyújtsa be ezeket a javaslatokat az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz 2023. évi Katonai mobilitás pályázatára, és ha az Európai Bizottság ezeket támogatja, akkor „készítsen előterjesztést a kormány részére a szükségessé vált feladatokról, valamint a projektjavaslatok teljes körű megvalósításához szükséges források biztosításáról”.
A tervezett beruházások bruttó összköltsége a kormányhatározat melléklete szerint 107 milliárd forintnak felelne meg, amiből 48 milliárd forintnak megfelelő összeget várnak az EU említett pénzügyi alapjától. 59 milliárdot a hazai költségvetésből tennének hozzá.
A kormány nemrég éppen több vasúti fejlesztést és a budapesti Galvani híd megépítését törölte, éppenséggel részben „a honvédelmi célok teljesítése érdekében”.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.