A lengyel EU-ügyi miniszter szerint a szóban forgó törvénymódosításokat feltehetőleg még kedden benyújtják a szejmbe.
A legfelsőbb bíróságról szóló törvénynek a parlamentbe benyújtandó módosításával Varsó tejlesíti az Európai Bizottság által megjelölt, az uniós helyreállítási források kifizetése szempontjából kulcsfontosságú elvárást – közölte keddi sajtóértekezletén Szymon Szynkowski vel Sek lengyel EU-ügyi miniszter.
A Piotr Müller kormányszóvivővel, valamint Rafal Bochenek, a kormánykoalíciót vezető Jog és Igazságosság párt szóvivőjével közös parlamenti sajtóértekezletén Szynkowski vel Sek megerősítette a korábbi sajtóértesüléseket, melyek szerint az Európai Bizottság (EB) illetékes tagjai kedden rábólintottak a lengyel legfelsőbb bíróságról szóló törvény javasolt módosításaira, amelyeket összhangban lévőnek találtak a lengyel helyreállítási tervben megszabott szükséges feltételekkel (mérföldkövekkel).
A lengyel EU-ügyi miniszter szerint a szóban forgó törvénymódosításokat feltehetőleg még kedden benyújtják a szejmbe. Az egyik fontos változás az lesz, hogy a bírák fegyelmi ügyei a legfelsőbb bíróságtól egy másik intézmény, a legfelsőbb közigazgatási bíróság hatáskörébe kerülnek át – jelentette be Szynkowski vel Sek.
Lengyelországban nyáron a Brüsszel által korábban kifogásolt legfelsőbb bírósági fegyelmi kamarát egy új, a szakmai felelősség ügyeivel foglalkozó, más összetételű kamarával helyettesítették. Varsó eddig azon az állásponton volt, hogy ezzel teljesült a helyreállítási tervben megszabott feltétel, Brüsszel viszont nem tartotta elegendőnek ezt a megoldást. A másik fontos változásként a miniszter azt jelölte meg, hogy pontosítanak azokon az új eljárásokon, amelyek szerint egy per előtt vizsgálható a bírák elfogulatlansága.
Szynkowski vel Sek a brüsszeli tárgyalásokról visszatérve ismertette az uniós biztosok állásfoglalását. Amennyiben a lengyel parlament elfogadja a Brüsszelben előzetesen jóváhagyott megoldásokat, teljesülni fog az igazságügyi rendszerre vonatkozó mérföldkő, amely kulcsfontosságú a helyreállítási eszközök kifizetéséhez fűződő feltételek teljesítése szempontjából -–mondta.
Beszámolt arról is: brüsszeli tárgyalásai során sikerült tisztázni a vitás témák jelentős többségét anélkül, hogy ez jogi változások szükségességét vonná maga után. Aláhúzta: olyan változásokra volt nyitott, amelyek nem sértik a lengyel alkotmányos rendszer alapjait.
Hétfőn Grzegorz Puda uniós alapokért és regionális politikáért felelős lengyel miniszter közölte: az EB jóváhagyta a lengyel helyreállítási pénzek kifizetésének technikai feltételeit tartalmazó operatív megállapodást, amely többek között meghatározza, hogy Varsónak milyen dokumentációt kell benyújtania a kifizetési kérelmekben annak igazolására, hogy teljesítette a lengyel helyreállítási tervben megszabott 283 mérföldkő mindegyikét.
Az operatív megállapodás aláírása utat nyitott ahhoz, hogy Varsó benyújthassa az első, összesen 4,2 milliárd euróra vonatkozó, 37 mérföldkő teljesítéséhez kötött kifizetési kérelmet.
Az EB, majd az Európai Unió Tanácsa is júniusban hagyta jóvá az összesen 23,9 milliárd euró értékű, vissza nem térítendő támogatást és a 11,5 milliárd eurós kölcsön lehívását lehetővé tevő lengyel helyreállítási tervet.
A lengyel álláspont megváltoztatására vélhetően serkentőleg hatott az a bejelentés, miszerint amíg Varsó nem teljesíti a bíróságok függetlenségére vonatkozó valamennyi uniós követelményt, addig nem csak a helyreállítási, de a kohéziós alap pénzeit is elzárják előlük.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.