Legalábbis ezt nyilatkozta Gianni Infantino a FIFA elnöke, aki már akkor is ott volt, amikor botrányok között megszavazták a világbajnokságot 2010-ben a dúsgazdag emírségnek. Sok más botrány is kísérte a katari világbajnokságot, a nagy hirdetők idegeskedtek, de mégiscsak maradtak, mert pénz beszél.
Csak az orosz Gazprom hiányzik a nagy hirdetők közül, akik már 2018-ban is ott voltak a futball-világbajnokságon Oroszországban is. Arról is az a FIFA-vezetés döntött, melynek 22 tagjának többségét korrupció miatt vizsgálat alá helyezték. Sepp Blatter elnök lemondásra is kényszerült, és mostanában úgy nyilatkozik: hiba volt Katarnak ítélni a világbajnokságot.
“A negatív légkör a FIFA körül nem jó a futballnak, és nem jó a FIFA partnereinek sem” – hangsúlyozta az Adidas abban az időben, amikor rendőri vizsgálat folyt a nemzetközi labdarúgás vezetői ellen, akik közül sokat az FBI tartóztatott le a svájci rendőrség segítségével.
Az Adidas mindennek ellenére kifejezte reményét: ”Abban bízunk, hogy valamennyi partnerünk betartja az etikai normákat és biztosítja a pénzügyek átláthatóságát.”
Összességében az Adidas és a Coca Cola maradt, de a Fly Emirates és a Sony kiszállt.
Putyin és Mohamed a díszpáholyban
A futball-világbajnokság arra is jó, hogy ott új szövetségeket kössenek. 2018-ban a díszpáholyban paktált a világ két legnagyobb olajexportőre: Putyin orosz elnök Mohamed bin Szalman szaúdi trónörökössel. Paktumuk kiállta az idők próbáját. A Gazprom a futball-világbajnokság legnagyobb szponzora volt Oroszországban. Katarra is készült, de közbeszólt a háború.
A szponzorok általában hosszú távú szerződéseket kötnek a FIFA-val, ezek többnyire 8-16 évre szólnak. Ezért most a Gazpromon kívül a többiek csak a vállukat rándítják, amikor a sajtó megírja: több ezer vendégmunkás halt bele a stadionok építésébe Katarban. A másik probléma: az LMBTQ-jogokat egyáltalán nem respektálja az emírség.
A hirdetőket általában nagyon is zavarja az ilyesmi, de most eltekintenek ettől. Miért? Mert egymilliárd nézővel többre számítanak Katarban, mint ahányan az oroszországi világbajnokságot nézték.
Ezért azután a nagy hirdetők együttérzésükről biztosították a vendégmunkásokat és az LMBTQ közösség tagjait, de maradtak.
Az ING Bank másképp döntött. Ők a holland válogatott fő szponzorai. Most úgy döntöttek: a futball-világbajnokságon nem hirdetnek. A dán válogatott szponzora, a Hummel olyan pici logót tesz a mezekre, hogy azok szinte nem is látszanak a képernyőkön. Ők így tiltakoznak Katar ellen.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.