Gazdaság Lengyel Miklós 2022. november. 15. 13:56

5 milliárd tévénézőre számítanak Katarban a focivébére

Legalábbis ezt nyilatkozta Gianni Infantino a FIFA elnöke, aki már akkor is ott volt, amikor botrányok között megszavazták a világbajnokságot 2010-ben a dúsgazdag emírségnek. Sok más botrány is kísérte a katari világbajnokságot, a nagy hirdetők idegeskedtek, de mégiscsak maradtak, mert pénz beszél.

Csak az orosz Gazprom hiányzik a nagy hirdetők közül, akik már 2018-ban is ott voltak a futball-világbajnokságon Oroszországban is. Arról is az a FIFA-vezetés döntött, melynek 22 tagjának többségét korrupció miatt vizsgálat alá helyezték. Sepp Blatter elnök lemondásra is kényszerült, és mostanában úgy nyilatkozik: hiba volt Katarnak ítélni a világbajnokságot.

“A negatív légkör a FIFA körül nem jó a futballnak, és nem jó a FIFA partnereinek sem” – hangsúlyozta az Adidas abban az időben, amikor rendőri vizsgálat folyt a nemzetközi labdarúgás vezetői ellen, akik közül sokat az FBI tartóztatott le a svájci rendőrség segítségével.

Az Adidas mindennek ellenére kifejezte reményét: ”Abban bízunk, hogy valamennyi partnerünk betartja az etikai normákat és biztosítja a pénzügyek átláthatóságát.”

Összességében az Adidas és a Coca Cola maradt, de a Fly Emirates és a Sony kiszállt.

Putyin és Mohamed a díszpáholyban

A futball-világbajnokság arra is jó, hogy ott új szövetségeket kössenek. 2018-ban a díszpáholyban paktált a világ két legnagyobb olajexportőre: Putyin orosz elnök Mohamed bin Szalman szaúdi trónörökössel. Paktumuk kiállta az idők próbáját. A Gazprom a futball-világbajnokság legnagyobb szponzora volt Oroszországban. Katarra is készült, de közbeszólt a háború.

A szponzorok általában hosszú távú szerződéseket kötnek a FIFA-val, ezek többnyire 8-16 évre szólnak. Ezért most a Gazpromon kívül a többiek csak a vállukat rándítják, amikor a sajtó megírja: több ezer vendégmunkás halt bele a stadionok építésébe Katarban. A másik probléma: az LMBTQ-jogokat egyáltalán nem respektálja az emírség.

A hirdetőket általában nagyon is zavarja az ilyesmi, de most eltekintenek ettől. Miért? Mert egymilliárd nézővel többre számítanak Katarban, mint ahányan az oroszországi világbajnokságot nézték.

Ezért azután a nagy hirdetők együttérzésükről biztosították a vendégmunkásokat és az LMBTQ közösség tagjait, de maradtak.

Az ING Bank másképp döntött. Ők a holland válogatott fő szponzorai. Most úgy döntöttek: a futball-világbajnokságon nem hirdetnek. A dán válogatott szponzora, a Hummel olyan pici logót tesz a mezekre, hogy azok szinte nem is látszanak a képernyőkön. Ők így tiltakoznak Katar ellen.

zöldhasú
Hirdetés