A Ryanair szerint utasaik 97 százaléka úgy döntött, hogy inkább kifizeti a Nagy Márton miniszter által bevezetett „idióta” adót. A légitársaság azt írta: kitaláció, hogy 60 százalékuk visszamondta volna az útját.
„Hamisak és nyilvánvalóan koholtak” a Ryanair szerint azok a Magyar Nemzetben megjelentetett információk, amelyek szerint a magyar kormány által exptraprofitadónak nevezett sarc áthárítása miatt „a már kifizetett júliusi jegyek hatvan százalékát” lemondták az utasok a a cég által megadott csütörtöki határidőig.
A kormánypárti napilap azt állította, az utazók többsége elutasítja, hogy a légitársaságok az extra nyereségük után fizetendő új adót a jegyárakban egy az egyben hárítsák át a vásárlóikra. A Ryanair az extraprofitadót ráterheli a fogyasztókra, ráadásul visszamenőleges hatállyal, vagyis azoknak is fizetniük kell, akik az adó bevezetése előtt vásárolták jegyüket.
Ryanair: „Több, mint hülyeség" a légitársaságok extraprofitadója
Kiderültek a kormány által kivetett "extraprofitadók" részletei. A kormányrendelet rögzíti a repülőjegyekre kivetett új, kétféle tarifát alkalmazó adót, a csaknem duplájára emelt cégautóadót és kiderül az is, hogy a Revolut-jellegű utalások után is fizetni kell ezután.
A Ryanair ezzel szemben azt állítja, hogy a július 1-je utáni időpontra repülőjegyet váltott utasaik kevesebb mint 3 százaléka mondta vissza az utazását, ők vissza is kapják a jegyük árát. Ezeket a helyeket azonban „újra megvásárolhatják majd a magyar családok” – írta pénteki, a hvg.hu számára is megküldött közleményében a légitársaság, amely jelezte: ezt azt jelenti, hogy
utasaik 97 százaléka úgy döntött, kifizeti a Nagy [Márton fejlesztési] miniszter által a veszteséges légitársaságokra kivetett kamu és idióta »extraprofitadót«.
A társaság megismételte a korábbi érveit: az adó miatt majd csak drágábban tud utazni az a több ezer magyar család, amelynek szüksége lenne az olcsó jegyekre, hogy meg tudja látogatni Európa-szerte dolgozó barátait és családjait.
Nagy miniszternek bocsánatot kellene kérnie a magyar családoktól, amelyeknek emiatt az idióta sarc miatt magasabb jegyárat kell fizetniük
– írták.
A Ryanair vezérigazgatója, Michael O’Leary lapunknak nyilatkozva szintén idiótának nevezte Nagy Márton gazdaságfejlesztési minisztert és arról is beszélt, hogy a kormány lépése miatt valószínűleg csökkenteni fogják a budapesti járataik számát. O'Leary hozzátette: nem tudja megérteni azt az érvelését, hogy „extraprofit különadót” kell kivetni a légiiparra, amikor az elmúlt évben rekord veszteségeket szenvedtünk el a Covid és az ukrajnai háború miatt. A Ryanair 355 millió eurós veszteségről számolt be az elmúlt 12 hónapra, a Wizz Air, amelyik a második legnagyobb légitársaság Magyarországon a Ryanair után, majdnem 650 millióról.
A Ryanair vezére a hvg.hu-nak: Minden bizonnyal ritkítani fogjuk a budapesti járatok számát
Egy kormány nem szólhat bele abba, hogyan szabja meg árait egy légitársaság, amiatt legfeljebb az utasok panaszkodhatnak - mondta el a hvg.hu-nak adott interjúban Michael O'Leary, Európa legnagyobb fapados légitársaságának a vezérigazgatója. A Magyarországon is piacvezető ír cég vezetője szerint az álszent érv, hogy a magyar családoknak segít a kormány a veszteséges ágazatra kivetett extraprofitadóval.
A magyar gyökerű Wizz Air egy fokkal enyhébben jár el riválisánál: július 1-jéig nem hárítja át az utasokra az extraprofitadót.
A légitársaságokat sújtó adóról itt írtunk legutóbb bővebben:
Wizz Air, Ryanair, easyJet: az lett volna a csoda, ha nem az utasokra hárítják az extraprofitadót
A fapados cégek lépésében az égvilágon semmi meglepő nincs, igazából az lett volna a furcsa, ha nem hárítják át az extraprofitadót a légitársaságok, amelyeket kifejezetten nehéz helyzetben ért a kormány különadója. A nagyobb hagyományos légitársaságok ugyanakkor egyelőre kivárnak, mérlegelik a lehetőségeiket.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.