A külföldi cégek meg attól félnek, még mindig feketelistára kerülhetnek amiatt, hogy Caracasszal üzletelnek, pedig a jelek szerint az jobb alternatíva most, mint az oroszok.
Venezuelában van a világ legnagyobb olajkészlete, de exportja gyengélkedik, mert amerikai szankciók sújtják a baloldali populista rendszert. Vlagyimir Putyin Ukrajna elleni háborúja miatt Washington átértékelte a helyzetet, nemrég amerikai küldöttség is tárgyalt Caracasban az olaj exportjáról.
Autokrata rezsimekkel alkudozik Washington, hogy pótolja a betiltott orosz olajimportot
Még soha nem volt olyan drága a benzin Amerikában, mint most. Joe Biden elnöknek a hidegháborús időkből ismert politikai módszereket is elő kell kapnia, hogy letörhesse az üzemanyagárakat - és ne váljon "béna kacsává" az őszi félidős választások után.
Donald Trump amerikai elnök szankciói több milliárd dolláros veszteséget okoztak nemcsak Venezuela állami olajvállalatának, a PDVSA-nak, de a vele együttműködő külföldi cégeknek is, mint a Chevron, az Eni vagy a Repsol, hiszen Venezuela olajszállítmányokkal törlesztett. Most a PDVSA azt ajánlja külföldi partnereinek, hogy adjanak neki bérbe olajszállító hajókat a várható exportra - a bérleti díjat megint csak olajszállítmányokkal fizetnék. A Reuters hírügynökség úgy értesült, hogy egyes esetekben nemcsak bérleti, de vásárlási ajánlatról is szó van.
A PDVSA-nak van saját flottája, de ez elöregedett, mert az amerikai szankciók miatt az állami vállalatnak nem volt pénze a felújításra. 30 hajóból áll ez a tankerflotta, és ez kevés a várható exporthoz. Korábban ugyanis Venezuela az USA legnagyobb külföldi szállítói közé tartozott, mert közel van az Egyesült Államokhoz. Az ország a szankciók előtt, 2018-ban még 1,5 millió hordó olajat szállított az Egyesült Államokba, de tavaly már csak 650 ezer hordót.
Az OPEC helyett Venezuela
A PDVSA jelenlegi flottájának nincsenek meg a szükséges engedélyei sem ahhoz hogy olajat szállíthasson az USA-ba, mert Trump szankciói ezt is megakadályozták. Ezért eddig az állami olajtársaság arra kényszerült, hogy külföldi partnerektől béreljen olajszállító hajókat. Ezek a külföldi partnerek gyakran kínaiak vagy oroszok voltak, akiket az USA stratégiai ellenfélnek tekint.
Ezért akar most saját olajszállító flottát a PDVSA. A Reuters ismertet egy szerződéstervezetet, amely arról szól, hogy a venezuelai állami olajtársaság öt olajszállító hajót lízingelne egy külföldi partnertől. Ezeknek a tankereknek a szállítókapacitása egyenként 700 ezer hordó. A lízing díj napi 22500-35000 dollár. A szerződés egy évre szól. Az első év után fokozatosan új olajszállító hajókat állítana forgalomba a szóban forgó cég. Ezért Venezuela 4 millió hordó olajjal fizetne, amelynek értéke jelenleg mintegy 300 millió dollár. A szóban forgó cég az olajszállító hajók tulajdonjogát is felkínálja, de csak közvetítőkön keresztül, nehogy az amerikai szankciók megakadályozzák a tulajdonlást. Venezuela 2020-ban felajánlott üzleti partnereinek, hogy saját flottájával szállítja az olajat, mert a külföldi cégek ezt nem vállalták Trump elnök szankciói miatt. Ez a megoldás csak rövid ideig tartott, mert a PDVSA-nak nem volt elég nagy saját flottája ehhez. A venezuelai állami vállalat vásárolt ugyan négy óriás tankert Kínától, de hármat nem tudott kifizetni, ezért azokat a kínaiak visszavették.
Washington 2019-ben és 2020-ban szankciókat alkalmazott azokkal a külföldi cégekkel kapcsolatban, amelyek vállalták a venezuelai olaj szállítását. Tavaly már nem alkalmaztak ellenük amerikai szankciókat de a külföldi olajszállítók továbbra is tartanak attól, hogy feketelistára kerülhetnek az Egyesült Államokban, ezért elkerülik a venezuelai vizeket - írja a Reuters.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.