A feleknek sikerült egyetértésre jutniuk a vitás kérdésekben, és megállapodni a H8-H9-es HÉV fejlesztéséről.
Olyan hatoldalú megállapodást hagyott jóvá a Fővárosi Közgyűlés a héten, amely a következő évekre meghatározza az együttműködési kereteket és a műszaki tartalmat a 2-es metró és a gödöllői HÉV összekötésének fejlesztésére – derül ki Vitézy Dávidnak, a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatójának Facebook-bejegyzéséből. A megállapodást a poszt szerint a X., a XIV., a XVI. és a XVII. kerület, valamint a Fővárosi Önkormányzat és a kormányzati Budapest Fejlesztési Központ köti egymással.
Vitézy átvette a gödöllői HÉV-et a metróval összekötő fejlesztést, 2023-ra lesznek készen a tervekkel
A projektben foglalt korábbi tervek körül jelentős viták voltak az önkormányzatok között – emlékeztetett Vitézy –, az azóta lefolytatott egyeztetések nyomán megkötött megállapodás azonban közös alapot teremt és lehetővé teszi, hogy minden kerület és a főváros által jóváhagyott műszaki tartalom mentén folytatódhasson a beruházás tervezése a BFK irányítása mellett.
A megállapodás részét tíz pontban foglalta össze a BFK vezetője.
- Új metrómegálló létesül Törökőr (Hungexpo) térségében, csatlakozva a Nyugati pályaudvar–Kőbánya-Kispest–Ferihegy–Cegléd vasútvonalon tervezett új állomáshoz.
- A felek elfogadták, hogy a föld alatt költségesebb és gazdaságtalanabb volna összekötni az M2-es metróvonalat és a 8-as, 9-es HÉV-vonalat az Örs vezér terén, ezért a magasvezetés mellett foglaltak állást.
- A tervek szerint megszűnik a jelenlegi metróvégállomás, a HÉV-végállomást pedig a Kerepesi út északkeleti oldala fölött, a Sugár és az Árkád bevásárlóközpont között megépítendő állomással váltanák ki. A közvetlen közelben buszmegállókat alakítanának ki gyalogoslétesítményekkel, mikromobilitási vagy mobilitási pontokkal.
- A Szentmihályi út – Keresztúri út kereszteződését teljesen átépítenék, mivel nem maradhat meg a szintbeli HÉV-közút keresztezés.
- Jelentős terület szabadul fel és válik hasznosíthatóvá azzal, hogy a HÉV-et az Örs vezér tere és a Körvasút között a magasban vezetik majd, ezért közterület-alakítási terv készül a Nagy Lajos király útja–Füredi utca–Ond vezér útja–Szentmihályi út–Kerepesi út által határolt területre.
- A tervezés során figyelnek majd a megfelelő korszerű zajvédelem kialakítása.
- A rákoskeresztúri szárnyvonal máshol válik majd el a korábban tervezettnél. A Sárgarózsa utca vonalában a kijelölt helyszínt X. kerületi természetvédelmi területek érintettsége miatt elvetették, most Rákosfalva mh. és a Körvasút közé tervezik.
- Az aláírók támogatják a XVI. kerületben a külső körvasúti megálló (Egyenes utcai lakótelep) és a HÉV kapcsolatát biztosító átszállóhely (HÉV- és vasúti megálló) megépítését, de új csomópont, valamint az azt biztosító gyalogos és kerékpáros megközelítési lehetőség is épül.
- A Thököly út–Sashalmi sétánynál városi tér és zöldterület lesz, nem pedig P+R parkoló. Azt egy másik, jelenleg használaton kívüli területen javasolja a XVI. kerület megtervezni. Cinkota állomás közelében különszintű közúti átjárót építenek majd.
- Kistarcsa kórház megállóhelynél nagy kapacitású P+R parkoló létesül majd.
Vitézy Dávid hangsúlyozta, hogy a gödöllői és a csömöri HÉV-vonalakon a pálya elhasználódott, a járművek öregek, korszerűtlenek. Ezek fejlesztése, valamint az összekötése a 2-es metróval olyan átjárható rendszert hoz létre, amely átszállást és időt takarít meg mind a ma a metrót és a HÉV-et, mind az autót használóknak.
Így fognak kinézni a gödöllői HÉV megállói és az Örs vezér téri metróállomás
A HÉV-vonal felújítása, illetve a 2-es metróval való összekötése a tervek szerint 200 milliárd forintba fog kerülni. A Miniszterelnökség közzétette a látványterveket is.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.