Gazdaság Lengyel Miklós 2021. november. 18. 16:58

Közép-Európa ráfázhat arra, hogy túlságosan az autóiparra koncentrált

A világméretű chiphiány mindenütt súlyos gond az autógyártásban, és ahol ez az ágazat meghatározó, ott lefelé húzza az egész gazdaságot - írja a közszolgálati Deutsche Welle.

Idén legkevesebb 200 milliárd eurós veszteséget okoz a chiphiány a világ autóiparának: a vásárlóknak emiatt sokáig kell várniuk egy új kocsira, és az árak az égbe szállnak. A leginkább ezt Közép-Európában érzik meg, ahol az autóipar meghatározó az egész gazdaság szempontjából.

Csehországban 13%-kal csökken az autóipar teljesítménye az idén. Így körülbelül egymillió autót állítanak majd elő az itteni gyárak, amelyek közül több leállásra is kényszerült a chiphiány miatt.

Szlovákiában hasonló a helyzet : 2020-ban 11%-kal csökkent az autóipar termelése - akkor még pandémia miatt - idén pedig nem lesz fellendülés, vagyis marad a mélypont.

Az igazán nagy baj az, hogy az alkatrészhiánynak még egyáltalán nincsen vége: erre figyelmeztetett az EU ipari biztosa. Thierry Breton szerint a jövő év nagy részét is az jellemzi majd, hogy a megrendelők nehezen jutnak hozzá azokhoz a chipekhez, amelyek nélkül korszerű autó már nem működik.

Még rosszabb lesz, mielőtt javulna a helyzet

Erre hívta fel a figyelmet a londoni Capital Economics konjunktúraelemző cég. E szerint idén január és augusztus között 20%-kal csökkent az autóipar teljesítménye Közép-Európában. Mindez hatással van és lesz a GDP-re is. A chiphiány 0,6%-os mínuszt jelenthet az idén, jövőre pedig ennek a kétszeresét, 1,2%-ot!

Ez azért van, mert az autóipar súlya túlságosan nagy ezeknek a közép-európai államoknak a gazdaságában. Csehországban ez a GDP 9%-át jelenti. A következmény: az idei gazdasági növekedés mindössze 1,9% lesz a várt 4% helyett - a Komercni Bank szerint. Ha figyelembe vesszük, hogy tavaly 5,8%-os visszaesést produkált a cseh gazdaság, akkor ez siralmasan kevés.

Szlovákiában még rosszabb a helyzet, mert ebben az országban gyártják a legtöbb autót egy főre számítva. Az ötmilliós Szlovákia a pandémia előtti évben - 2019 - több mint egymillió autót gyártott. Az autóipar a GDP 13%-át állítja elő, ez teszi ki az ipari termelés közel felét, és az export 46%-át. Emiatt idén a gazdasági növekedés várhatóan mindössze 3,5% lesz a tavalyi veszteséges év után.

Lengyelországban lényegesen jobb a helyzet, mert az autóipar aránya nem olyan nagy a gazdaságban. Az IMF emiatt 5,1%-ra emelte az idei növekedés kilátásait.

Az autóipar szakértője, Doris Hanzl-Weiss gyorsan levonja a tanulságot: a specializáció jó dolog lehet, mert vonza a külföldi befektetőket, de ha baj van az ágazatban, akkor ez fenyegetést jelenthet az egész gazdaság számára.

Lengyelország ezért viseli jobban a válságot, mert ott a szolgáltatási szektor a meghatározó. Az is számít, hogy Magyarország , Csehország vagy Szlovákia kis piac, vagyis a külföldi cégek jórészt exportra termelnek. A lengyel piac azonban egymaga nagyobb, mint a három másik közép-európai országé, vagyis a külföldi cégek már számolnak a 38 milliós állam piacával.

A chiphiány figyelmeztetés

Előrejelzések szerint a jövő év második felében oldódhat a chiphiány, de a közép-európai országoknak le kell vonniuk belőle a tanulságot: diverzifikálni kell a gazdaságot.

"Ha a Volkswagen influenzás, akkor az egész ország prüszköl, mert mindenkit elér a járvány" - foglalja össze Csehország és Szlovákia helyzetét Mytna Kurekova, a szlovák államigazgatási intézet vezető szakértője. Aki arra is rámutat, hogy a chiphiány megoldásával nem múlnak el a problémák. Egyrészt a globális kereskedelem feltételei egyre romlanak, másrészt egyre inkább figyelembe kell venni a szigorodó környezetvédelmi előírásokat. Azután ott a munkaerőpiac helyzete: ez alapvetően befolyásolhatja az, hogy elfogyóban a helyi munkaerő, és kérdés, hogy robotokkal mennyire lehet kiváltani azt. Ezenkívül itt vannak az elektromos járművek, melyek nagy kihívást jelentenek az egész autóiparnak.

Mi lehet a megoldás?

Az egész modell azon nyugszik, hogy ezek a közép-európai államok olcsó szakmunkásokat és mérnököket biztosítanak a külföldi cégeknek. A helyi munkaerő emiatt frusztrált is, hiszen lényegesen alacsonyabbak a munkabérek, mint Ausztriában vagy Németországban, miközben a saját hazájukban jónak számítanak. Az autó-összeszerelés ennél többet nem tesz lehetővé, ezért kellene ugrást végrehajtani a kutatás-fejlesztés és a szolgáltatások irányában. Csakhogy ehhez oktatási reform szükséges. A térség államainak vezetői vonakodnak feladni ezt a modellt, amely az ő érdekeiket oly jól szolgálta. A politikusoknak sokkal nagyobb hasznot hoz, ha bejelenthetnek egy új külföldi beruházást, mint a reformok, melyek csak hosszú távon hoznak megoldást, és saját pénzből kell azokat fedezni - írja a Deutche Welle.

zöldhasú
Hirdetés
Vállalkozás Gyükeri Mercédesz, Rácz Gergő 2024. december. 29. 17:30

Ahol a rizs az isten és perui a spárga: a Nobuban jártunk

Lehet variálni egy felső polcos étteremlánc menüsorában, vagy az főben járó vétek? Honnét tudja egy ázsiai kulináriát szolgáló étterem beszerezni az alapanyagait Budapesten, és hogy lesz a megoldás végül Spanyolország? Ezekről és sok másról faggattuk a Nobu Budapest séfjét, Schreiner Gábort, közben azt is megkérdeztük, hogy a halak filézése közben milyen gyakran vágja meg a kezét.