A Greenpeace 45 ezer aláírást gyűjtött össze annak érdekében, hogy Karácsony Gergely legalább egy ütemtervet tűzzön ki.
A környezetvédelmi szervezet 2019 januárjában indított petíciót, amelyben arra kérik a főváros vezetését, hogy 2026. szeptember 1-ig fokozatosan tiltsa ki a dízelautókat és más szennyező járműveket Budapestről, ezzel együtt vonja ki a dízelüzemű BKV-buszokat a fővárosból, és mihamarabb hozza nyilvánosságra ennek ütemtervét, továbbá fokozottan segítse a fenntartható közlekedés terjedését, fejlődését a fővárosban.
Karácsony Gergely még főpolgármeser-jelöltként azt ígérte, hogy vállalásokat tesz, a megkezdett egyeztetések aztán a járvány miatt félbeszakadtak. A Greenpeace ezért idén februárban nyílt levelet írt a főpolgármesternek, aki azonban nem reagált erre, amit a szervezet azért is nehezményezett, mert még Tarlós is mindig adott választ valamilyen módon.
„Azért kellene egy ütemterv már nagyon régóta, mert a 2020-as adatokból is az derült ki, hogy ész nélkül veszik a magyarok a nyugat-európai városokból kitiltott légszennyező járműveket. Az EURO 1-2-3 besorolású járművek már szinte mindegyik nyugat-európai városból ki vannak tiltva, de például Stuttgartba EURO 5-sel sem lehet behajtani” - mondta Simon Gergely, a Greenpeace regionális vegyianyag-szakértője a 444-nek.
Karácsony Gergely a petíció átadásakor azt ígérte, hamarosan lesz céldátum, még az idén, egyben hozzátette, a 2030-as céldátum egyre gyakoribb Európában. Azt is hozzátette, hogy olyan stratégiát kell alkalmazni, ami nem érinti különösebb hátránnyal az alacsony jövedelmű csoportokat, akik nem feltétlen ilyen autókat szerettek volna venni, csak a jövedelmi helyzetük ezt engedte meg. De Karácsony szerint ebben mindenképpen kell a kormány együttműködése.
Az Európai Unión belül Bulgária után Magyarország a második legszennyezettebb ország, emiatt az Európai Bíróság február 3-i ítéletében kimondta, hogy Magyarország uniós jogot sértett azzal, hogy nem hozott megfelelő levegőtisztasági intézkedéseket a PM10-szennyezettség csökkentése érdekében. A légszennyezettség szempontjából ráadásul Budapest áll a legrosszabbul, és egy 2018 év végi közvélemény-kutatásból kiderül, hogy a budapestiek egyértelműen a légszennyezettséget tartják a legnagyobb környezetvédelmi problémának, és a tiszta levegő érdekében kétharmaduk kitiltaná a régi, szennyező, elsősorban dízel gépjárműveket a város területéről.
Ezzel kapcsolatban a kormány is tett ígéretet 2020-ban, miszerint korlátozni fogják a szennyező autók behozatalát, de az Innovációs és Technológiai Minisztérium tavaly nyári nyilatkozatából az derül ki, hogy ez nem mostanában fog megvalósulni.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.